|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Blandingsforhold 1:4På de fleste saftflasker står blandingsforholdet som 1 dl saft til 9 dl vann, og skrives som 1:9. Nå tviler jeg ikke ett sekund på at saftprodusentene også kan ta feil. I går så jeg reklame for "naturlig" salt og der var det bilde av en rekke ferskvannsfisker som stirret lengselsfullt på saltboksen. Regner med at de var suicidale, da, ettersom ferskvannsfisk dør av saltvann.
|
|
|
#4 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4På Fun light skriver de i det minste "1+9" og "gir 10 liter saft".
|
|
|
#5 |
|
Tåler regn
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Lerum skriver det også slik som Fun og bruker + tegn. Blandingsforholdene har nok ikke endret seg på saften, men kanskje produsentene har fått pepper for å skrive 1:4 ? Fant forresten en tentamen på nett ang dette: http://www.matematikk.net/ressurser/...pic.php?t=2418 |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Sv: Blandingsforhold 1:4
Hvordan blir målestokk forskjellig?
|
|
|
#8 |
|
I mål
|
Hvis målestokken er 1:100 betyr jo det at 1 cm på kartet er 100 cm i virkeligheten. Da er det jo ikke sånn at man tenker 1/(1+99), og at dette utgjør 100 cm til sammen? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Etylbarbital
Hvis du skal fortynne en løsning 1:100 så har du 1 del og skal ende opp med 100 deler til sammen. Dvs. at du må tilsette 99 deler til. Skal jeg beskrive fortynningen på labben så velger jeg å skrive 1+99, mens man i gammel litteratur ville skrive 1:100.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Ja, jeg skjønner hva du mener i kjemien, men jeg er ikke enig i at resonnementet går på at 1/(1+3) og at dette blir som målestokk. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Veronal har rett. Innenfor kjemi, hvor jeg har min bakgrunn, er det foreslått å gå over til å skrive 1+9 i stedet for 1:10 ved 10 gangers fortynning for å unngå misforståelser. |
|
|
|
#12 |
|
Søt og rar
|
Sv: Blandingsforhold 1:4Jeg støtter meg til Veronal
|
|
|
#17 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
1:1 er jo evt da noe som ikke skal blandes ut.
|
|
|
#18 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: Blandingsforhold 1:4Jeg har alltid tolket det slik Veronal skriver. Når jeg spør mannen er han uenig, så jeg velger å fortsette å tolke som jeg alltid har gjort
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Om det står 1:1 på blandingsforhold på saften, så er det bare å drikke den. Da er den ferdig utblandet. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blandingsforhold 1:4Vil det si at å si at blandingsforholdet er "en til en" ikke er mulig? |
|
|
|