Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Priskrig mot oljeselskapene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-08, 18:01   #21
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Priskrig mot oljeselskapene?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Det finnes større ting det er verdt å kjempe for enn billigere bensin...

Det har du helt sikkert rett i, men jeg må prøve å kjempe de saker som er viktige for min personlige økonomi. Jeg kjører ikke mer bil med lavere bensinpriser, men jeg får mindre penger å rutte med. Og jeg har ikke mer enn det trenger det jeg har nå. Det er ikke greit å være "fattig" alenemor. Skulle ønske jeg kunne velge annerledes.

Gammel 24-05-08, 22:03   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kan ikke se at dette gjør så mye for miljøet. Gratis og hyppigere kollektivtransport er positive tiltak som kan gjøre noe for miljøet, å skru opp prisene rammer i hovedsak de som allerede er dårlig stilt økonomisk sett. De fleste må kjøre bil i dag, og de med romsligere økonomi kommer til å fortsette å kjøre bil, det blir bare enda trangere for de med dårlig økonomi.

Nemlig! Jeg kjenner det koker i meg når jeg hører ting som "det er bare å flytte nærmere jobb og barnehage/skole, sykle eller gå til jobben, ta bussen overalt" osv. Ja, for ALLE kan velge.

Tro det eller ei, noen er faktisk AVHENGIGE av bilen sin feks. på grunn av jobben, og det er gjerne de med dårlig råd fra før av, og det er disse som rammes. Heia Norge (ja, for 60 % av bensinprisen er jo avgifter!).

Gammel 25-05-08, 00:05   #23
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Dette svarer jeg de som sender meg denne mailen

Sitat:

Dette synes jeg var usmakelig (ikke av deg, altså, men han som har laget denne).
Hadde han brukt engasjementet sitt på å overtale folk til å benytte miljøvennlige alternativer, da skulle jeg ikke sagt noe.
Men dette er overfladisk og egoistisk og fullt av feil.
Grunn nr 1 til at bensin er dyrere enn 2 kr i dag er statlige avgifter
Grunn nr 2 er prisstigning, prisen på smør er heller ikke den samme som for 30 år siden, dette har ikke noe med hva man tror er forholdet mellom etterspørsel og tilgang
Du må gjerne sende denne videre med en oppfordring om å spare bensin. Men da ved å
- sykle mer
- parkere bilen mellom jobb og hjemmet og mellomdistanse
- kjøre kollektivt med tog, buss eller trikk
- kjøpe l-bil eller kombibiler
osv osv

Å markere seg ved å fokusere kun på å ikke fylle hos bestemte leverandører som StatoilHydro og Shell, uten oppfordring til å redusere forbruk generelt, men kun priser, er for meg direkte usmakelig i et rikt land som allerede overspiser verdens ressurser.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 00:54   #24
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Balanse, går det ikke an å ha to tanker i hodet på en gang?

Gammel 25-05-08, 11:49   #25
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men Balanse, går det ikke an å ha to tanker i hodet på en gang?

Jeg håper da det

Men jeg tror ikke jeg er enig i den tanke nr 2 du jakter på.

Poenget mitt er at det ikke er en god metode i å gå på to spesifikke selskap som har en veldig liten del av totalansvaret for prisstigningen. Hensikten virker ullen og egoistisk, og jeg ser ingenting i den mailen som går rundt som tyder på at man også vil aksjonere for mer miljøvennlige tiltak?

Gammel 25-05-08, 11:53   #26
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Det har du helt sikkert rett i, men jeg må prøve å kjempe de saker som er viktige for min personlige økonomi. Jeg kjører ikke mer bil med lavere bensinpriser, men jeg får mindre penger å rutte med. Og jeg har ikke mer enn det trenger det jeg har nå. Det er ikke greit å være "fattig" alenemor. Skulle ønske jeg kunne velge annerledes.

Bare et lite innspill her. Gitt at denne aksjonen virker og StatoilHydro taper penger. StatoilHydro er den største bidragsyterene til norsk økonomi og dermed til norske velferdsordninger som feks støtteordninger for alenemødre. Er det smart å gå til angrep på inntektsgrunnlaget til SH da? Jeg mener ikke at de er "fredet", og jeg tror heller ikke denne aksjonen tar knekken på StatoilHydro. Men i denne sammenhengen kan jeg ikke se at det er hverken rettferdig eller hensiktsmessig å gå løs på de to enkeltselskapene.

Gammel 25-05-08, 12:51   #27
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Skal man først boikotte et oljeselskap er det Esso (EXXON) man bør gå etter! Selv i oljebransjen er det selskapet et hakk under konkurrentene når det gjelder uansvarlighet i miljø (særlig klima) spørsmål.

Denne siden er rimelig etterrettelig: http://www.exxposeexxon.com/

Jeg anser sjansene for at mailkampanjen for boikott av de andre store på det norske bensinmarkedet stammer fra ingen ringere enn Essos notorisk kreative markedsavdeling som ganske god.

Så nei, jeg kjøper ikke bensin hos Esso. Ikke om de har halve prisen av de andre.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 18:40   #28
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bensinprisen drives av oljeprisen. Oljeprisen drives av forholdet mellom tilbud og etterspørsel på olje. Akkurat nå er oljeprisen ekstremt høy, og da blir bensinprisene også høye. Å boikotte ett enkelt oljeselskap vil ikke hjelpe, det blir faktisk en ganske meningsløs affære.

Gammel 25-05-08, 19:11   #29
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer rett og slett Skremmern i denne tråden. En boikott av to selskaper blir vel å sammenligne med streik/ en forbrukeraksjon. De rammer jo "uskyldige" tredejeparter (Men ikke glem hvem som eier Statoil). En fatal markedssvikt hos disse to ville nok ført til et eller annet. Man skal ikke undervurdere forbrukerenes makt. Jeg ser også miljøaspektet, men sier som andre her at noen av oss kjøre bil. Det finnes ikke alternativer. Man kunne jo boikottet Esso, men det ville ikke hatt samme effekt da de er for små i Norge og Norge ikke er Essos største/viktigste marked.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-08, 19:13   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har firmakort for fylling av bensin.

Jeg bryr meg egentlig ikke, kjenner jeg. Det er tilbud og etterspørsel, samt en dæsj avgifter til staten, hverken Statoil eller Shell tjener på dette.

Dessuten er det ALT for mange av oss, som altfor lettvindt tar bilen når man kunne brukt annen transport.

Gammel 25-05-08, 19:17   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Har firmakort for fylling av bensin.

Eller som jeg, prisen spiller ingen rolle for jeg fyller aldri for mer enn 100 kr

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.