Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-08, 12:49   #21
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Jeg syns formuleringen i hovedinnlegget er snodig. Det er jo ikke sånn at man enten bare øyeshopper eller trenger hjelp, det kan jo godt hende man klarer å lete/prøve og finne andre størrelser eller whatever, selv om man ikke trenger hjelp. Og det er jo noe annet enn å titte.

Vi lærte bort på jobb at man skulle alltid hilse og se blid ut, og heller si "si fra hvis det er noe" eller "bare si fra hvis jeg kan hjelpe deg med noe" enn å spørre "hva kan jeg hjelpe deg med i dag?"

Gammel 29-05-08, 12:51   #22
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg også. Jeg føler meg litt beklemt når jeg påpeker at jeg bare kikker. Det irriterer meg ikke at de spør om hjelp, men jeg vil heller være litt usynlig. Stort sett opplever jeg det som et mareritt å få hjelp i butikker og føler meg mer forpliktet til å kjøpe noe da.

Helt enig. Jeg må imidlertid også legge til at det kommer veldig an på hva slags butikk det er. På helsekosten og slikt kan det være greit med hjelp, da det ikke er et sted jeg sjelden bare går og snuser. I klesbutikker, derimot, kan de godt holde seg langt unna.

Jeg jobbet forresten i klesbutikk en sommer, jeg også, for 15 år siden. Der var politikken at man nærmest skulle fotfølge kunden inn i prøverommet og dytte på henne klær. Det var helt grusomt. Jeg gikk nok automatisk ut fra at de fleste kunder var som meg og ville klare seg selv, og jeg hatet å skulle være så påtrengende. Noen kunder syntes kanskje det var OK, men jeg så at mange krympet seg når mine kollegaer virkelig satte inn støtet.

Sist redigert av Bluen : 29-05-08 kl 13:02.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 12:57   #23
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Da svare jeg det jeg skal.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:01   #24
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Helt enig. Jeg må imidlertid også legge til at det kommer veldig an på hva slags butikk det er. På helsekosten og slikt kan det være greit med hjelp, da det ikke er et sted jeg sjelden bare går og snuser. I klesbutikker, derimot, kan de godt holde seg langt unna.

Jo men, i klesbutikker blir man vel sjeldent spurt eller?
Jeg må si at jeg ikke opplever å bli spurt om jeg trenger hjelp på den måten i klesbutikker (nå snakker jeg ikke h&m her), men ofte sier de "Hei" eller smiler el. så man skjønner at de har sett deg. Også lar de deg være i fred.
På helsekosten og slikt sier de ofte at man må si fra om man trenger hjelp til noe el. og det er helt greit.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:01   #25
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Jeg synes det høres veldig sært ut å klare å bli irritert fordi folk tilbyr seg å hjelpe.
At man reagerer ulikt på å bli spurt om man ønsker hjelp er jo helt naturlig, fordi vi har ulike behov når vi kommer inn i en butikk. Som vi ser i denne tråden så ønsker noen å få være i fred, og andre er avhengig av at betjeningen hjelper til.
Betjeningen ber oss bare om å definere dette når vi kommer inn i butikken, sik at de vet om de skal hjelpe til, la deg være i fred eller holde seg i nærheten.
Jeg klarer ikke å se hva som er irriterende med det.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:02   #26
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg er stort sett fornøyd med de butikkansatte jeg møter.

Sier gjerne at jeg bare titter hvis det er det jeg gjør, eller sier jeg skal ha sånn og sånn; hvis jeg vil de skal hjelpe meg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:03   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jo men, i klesbutikker blir man vel sjeldent spurt eller?

Jeg synes jeg blir spurt veldig ofte - særlig i mindre butikker, da.

Gammel 29-05-08, 13:05   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ?

Jeg blir gnaske grinete hvis jeg myser rundt i butikken og ingen tilbyr meg hjelp.

Gammel 29-05-08, 13:06   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg bodde i statene som sekstenåring fantes det ene eneste butikk i hele den lille knøttebyen som hadde det jeg karakteriserte som normale klær, på den tiden lå landsbygda i USA motemessig tiår bak Norge. De hadde "fotfølg og bombarder"-teknikken som policy, men siden det var den eneste butikken det var verdt å handle klær i hadde jeg ikke noe valg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:06   #30
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: "Trenger du hjelp, eller titter du bare?"

Jeg synes jeg blir spurt veldig ofte - særlig i mindre butikker, da.

Det var nettopp de jeg mente ja, de mindre butikkene, men da har vi forskjellig opplevelser av de. Jeg synes ofte de er flinkere der, til å bare signalisere at man er sett og at de er tilgjengelige på en ok måte, og ikke spørre og være innpåslitne.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:08   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dere som blir snurte når dere blir tilbudt hjelp, mener dere det er DERE det er noe "galt" med eller mener dere at det er butikkens problem, at de ansatte helst enten skal være synske og se hvem som blir snurte eller ei, eller helst la være å tilby hjelp i det hele tatt? *setter ting på spissen*

Gammel 29-05-08, 13:11   #32
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg tenker motsatt av deg. Jeg blir irritert om de ignorerer meg og ikke spør om jeg tenger hjelp.

Samme her. Butikkansatte som behandler meg som luft irriterer meg!

Gammel 29-05-08, 13:14   #33
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg vet at butikkansatte blir pålagt å spørre alle kundene, så jeg synes det er helt greit.

Verre var det da jeg gikk inn i en dyyr klesbutikk i litt shabby klær, hvor butikkdamen presterte å si: "Du titter vel bare du da..". Kjærring

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:21   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg kommer inn i en klesbutikk (annet enn Cubus, H&M og lignende) og de ansatte har ledig kapasitet, men likevel ignorerer meg, da går jeg som oftest min vei.

Jeg synes det er både uhøflig og lite taktisk å ikke tilby kundene assistanse. De flinke selgerne klarer selvsagt også å gjøre det på en måte som kunden ikke finner påtrengende eller ubehaglig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:29   #35
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

At betjeningen sier hei, kan imidlertid være hyggelig - det er litt mindre påtrengende enn direkte spørsmål, synes jeg. Da markerer de jo likevel at de har sett deg.

Det er jeg veldig enig i.. Når jeg jobbet i butikk, så sa sjefen at det holdt masse med å smile og si hei. Som regel spurte ofte kunden da om noe, så det funket.

Trenger hjelp-kommentaren får meg til å føle meg som et lite barn.
"jæi klarer mæ sjøl tenk.."

Gammel 29-05-08, 13:46   #36
Nuta
tittel -en, titler

Nuta sin avatar

Nuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populærNuta er populær
Standard

Jeg setter pris på å bli spurt men sier stort sett at jeg bare titter og spør heller om det er noe.

Gammel 29-05-08, 13:52   #37
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg tenker motsatt av deg. Jeg blir irritert om de ignorerer meg og ikke spør om jeg tenger hjelp.

Jeg også. Som regel synes jeg det er greit å få hjelp til å finne frem til det jeg er ute etter med én gang i stedet for å leite selv. Jeg har sjelden mer tid enn jeg må ha når jeg handler, så med litt hjelp blir det mye mer effektivt.

Når jeg en gang hvert jubelår virkelig bare titter litt og får spørsmål om jeg vil ha hjelp, svarer jeg at jeg egentlig ikke trenger noe, men vil se meg om eller noe liknende og at jeg heller spør hvis det er noe.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 13:53   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

2 ganger har jeg blitt møtt av dette utsagnet i en butikk her jeg bor:

Hva svarer du da?

Da svarer jeg at jeg bare titter, eller dersom det er noe jeg vil ha hjelp til, så sier jeg det. Såfremt de ikke begynner å mase eller følge veldig tett etter meg etter at jeg har sagt at jeg bare titter (det er irriterende!), så synes jeg dette er en veldig hyggelig og grei måte å møte kunder på.

Hvorfor synes du dette spørsmålet var så irriterende? Synes du de skulle sagt noe annet, eller ønsker du ikke at de skal si noe uten at du snakker til dem først?

Gammel 29-05-08, 14:34   #39
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Syns det er greit å bli spurt om jeg trenger hjelp. Trenger jeg det ikke sier jeg nei takk, jeg bare titter litt.

Gammel 29-05-08, 14:42   #40
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ser at en del misforsto. Saken her er vel mer dette:

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

2 ganger har jeg blitt møtt av dette utsagnet i en butikk her jeg bor:

Ingen av delene faktisk. Jeg trenger ikke hjelp. Jeg titter heller ikke bare.
Jeg skal ha noe, men klarer det uten hjelp.

Det var formuleringen jeg irriterte meg over. Hade hun sløyfet det siste, så hadde jeg forstått det (nesten).
(og ja jeg har lov til å bli litt irritert - trøtt som jeg er )

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.