Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streiken; tar dere høyde for at den kan bli langvarig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-08, 22:39   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streiken; tar dere høyde for at den kan bli langvarig?

Jeg håper ikke den blir langvarig, men gudene veit.
Nå åpner podens barnehage i morgen som barnepark fra 10-14, så da får vi litt avlastning i hvert fall.
Neste uke må jeg på jobb, da får vi bytte på å jobbe tidlig og sent og låne oss en ekstra bil så vi rekker frem.
Vi får refundert for hver dag barnehagen er stengt, også når den er åpne som barnepark. Vi har fått brev fra kommunen om dette.

Ang. ferie og streik: Ferie som er satt opp på ferieliste, avvikles som normalt. Man skal ikke streike og være streikevakt i det som er ferien selv.
Vel er Unio rare, men det kan de virkelig ikke kreve, da er det noe de selv har funnet på.

Gammel 02-06-08, 22:41   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Begge avdelingene til snuppene mine er nå stengt, og jeg tar sikte på at det blir langvarig. Har alliert oss med andre foreldre i avd, så vi kan bytte på å passe barna, og ikke trenger å ta så mye fri. Og så benytter vi oss av besteforeldre.

Jeg jobber forøvrig 50 % i utgpkt, så vi har det enklere enn mange, mange andre.

Gammel 02-06-08, 22:51   #23
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen forklarer meg hvordan jeg skal kunne ta høyde for at det blir en lang streik, så skal jeg gjøre det med en gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 22:57   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar høyde for at det ikke blir tatt ut noen i barnehagen til knerten

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 22:58   #25
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvis noen forklarer meg hvordan jeg skal kunne ta høyde for at det blir en lang streik, så skal jeg gjøre det med en gang.

Sorry. "Tror dere at..." hadde kanskje vært en bedre formulering. Som jeg sa i den ande tråden: Når jeg synes dette er vanskelig, som deler byrdene med pappaen, har deltidsjobb og snille barnevakter, så har alenemødre med full jobb min sympati. Det kjipe med denne streiken er jo at arbeidsgiverne slipper så lett, mens 3. parten rammes hardt.

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:04   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen unnskyldning nødvendig.

Gammel 02-06-08, 23:06   #27
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hvis man streiker i ferien, så jobber man i ferien. Unio er vår arbeidsgiver nå. Streiking i ferien betyr at man ikke kan reise bort, men må "jobbe". Dispensasjon gis hvis reisen allerede er bestilt.

Dette stemmer vel ikke akkurat helt. Avtalt ferie før plassoppsigelse er varslet, kan avvikles som avtalt, står det i papirene til UNIO. Dette tolker jeg dermed som Ru.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Ang. ferie og streik: Ferie som er satt opp på ferieliste, avvikles som normalt. Man skal ikke streike og være streikevakt i det som er ferien selv.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:07   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Det kjipe med denne streiken er jo at arbeidsgiverne slipper så lett, mens 3. parten rammes hardt.

Det er faktisk det som provoserer meg mest med hele Unio-streiken: "Vi prøver jo å ikke ramme tredjeperson ..."
Nei, jøss; Nå rammer de jo kommunen indirekte ved at halvparten av de ansatte er hjemme eller må ha med barn på jobb, men eh?
Hvem rammer det egentlig når man stenger barnehager?
Kommunen som sparer lønnsutgifter? Eller foreldrene som må ta ut ferie m/ eller uten lønn?

Det er dog bare å leve med; Unio har så få i de andre gruppene, at de ikke kan streike uten å direkte ramme tredjepart. Sånn er det bare.

Og når streiken er over, skal jeg jobbe hardt for å overbevise førskolelærerne i barnehagen til poden om at de må melde seg inn i et annet forbund. Da har jeg kontroll på dem.

Gammel 02-06-08, 23:09   #29
Kneazle
Passiv

Standard

Ingen unnskyldning nødvendig.

Jeg liker ikke å tråkke noen på tærne, serru. :vilgjerneværevennmedalle:

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:09   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg kjenner at jeg ikke blir mer sympatisk innstilt når The Big Boss i systemet her forklarer meg at "nei, det er jo ingen som forventer at det skal komme noen løsning på dette egentlig, så vi satser på at det tar lang tid sånn at vi får gjort et statement."

Gammel 02-06-08, 23:11   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg liker ikke å tråkke noen på tærne, serru. :vilgjerneværevennmedalle:

Det går over.

Gammel 02-06-08, 23:11   #32
Kneazle
Passiv

Standard

Jeg kjenner at jeg ikke blir mer sympatisk innstilt når The Big Boss i systemet her forklarer meg at "nei, det er jo ingen som forventer at det skal komme noen løsning på dette egentlig, så vi satser på at det tar lang tid sånn at vi får gjort et statement."

Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:12   #33
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg har litt problemer med å skjønne hva som skal bli løsningen, for å være helt ærlig.
De andre forhandlingssammenslutningene (YS, LO, Akademikerne) har sagt at de godtok avtalen, forutsatt at 1)Det ikke blir noen endringer i teksten og 2)At det ikke blir noen endringer i rammene.

Hva skal da UNIO ha? Og hvordan har de tenkt å få det? Jeg skjønner KS godt jeg, de gidder ikke sende de virkelig store ut i streik, sånn helt frivellig.

Gammel 02-06-08, 23:13   #34
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg regner med at denne streiken hvertfall varer frem til skoleslutt. Altså 20.juni. Mulig enda lengre.

Gemalen er på jobb i Nord-Norge fra helgen av og til andre uken i juli, så jeg er alene med barna. Det kommer til å bli ett mareritt å få dette til å gå opp når snuppa bare er 2 år.
De skulle ha møte i barnehagen i dag for å bestemme åpningtider fremover, ergo blir ikke barnehagen helt stengt. Men det spørs om det hjelper stort.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:16   #35
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Vår barnehageavd. har stengt mandager, og øvrige dager redusert bemanning med 6 timers åpningstid, og redusert foreldrebetaling, så lenge streiken varer. Dette har vi fått ett skriv på fra oppvekstsjefen.

Jeg går ut i streik i morgen, og Unio har egen barnepassansvarlig som som tar hånd om streikendes barn når de/vi skal på streikevakter og stand, om behov. Selv om både sfo og barnehage er rammet har de åpent, men jeg leverer ikke barna dit. Solidaritet!

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:16   #36
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi rammes (heldigvis) ikke av streiken. Men jeg kjenner en del UNIO-organiserte som er uenige i at det streikes. Jeg tror muligens forbundet skyter seg selv i foten ved å streike alene. :digresjon:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:19   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Jeg går ut i streik i morgen, og Unio har egen barnepassansvarlig som som tar hånd om streikendes barn når de/vi skal på streikevakter og stand, om behov. Selv om både sfo og barnehage er rammet har de åpent, men jeg leverer ikke barna dit. Solidaritet!

Åh heisann. Solidaritet er tydeligvis ikke stikkordet i denne streiken, nei. Hvem pokker'n går dette ut over? Jo, de uten nettverk, uten penger og som ikke kan ta fri eller permisjon eller hva_har_du uten at det blir problematisk også. Mafiaen (les: familien) min stiller opp som bare det, hva med de som ikke har mengder av søsken boende rett ved?

Gammel 02-06-08, 23:31   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bærekraftig, her.

Ja, det er jo greit å kunne ha den luksusen.

Så kan man se ned på de andre, som ikke har noe alternativ.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:44   #39
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streiken; tar dere høyde for at den blir langvarig?

Hvordan er hverdagene for dere nå, da? Og hva skjer med ferieavvikling? :nysgjerrig:

Jeg var upresis: Jeg er ikke tatt ut i streik selv ennå, så det riktige vil bli å si "vil ramme".

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 23:48   #40
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg håper forresten alle dere som sliter med å få barnepasskabalen til å gå opp under streiken innerst inne forstår at de som tar seg av en stor del av oppdragelsen til barna deres ønsker seg en lønn som er gjenspeiler den jobben de gjør.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.