|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Et positivt skritt mot bekjempelsen av kjønnslemlestelse
Jeg har jobbet med det i mange år, i kortere eller lengre perioder, på ulike nivåer, så sånn rent lovmessig, vet jeg det man trenger å vite.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Et positivt skritt mot bekjempelsen av kjønnslemlestelseJeg syns selvsagt dette er noen skikkelig dusteforeldre, både på grunn av omskjæringen, og pga uttalelsene til pappaen i etterkant. Omskjæring er en tradisjon man må få bukt med, og til det trengs informasjon, utdannelse og enda mer informasjon.
|
|
|
#23 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Et positivt skritt mot bekjempelsen av kjønnslemlestelseJobbet mange år? Er du jurist?
|
|
|
#24 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Et positivt skritt mot bekjempelsen av kjønnslemlestelseNei, men jeg har jobbet med innvandringsspørsmål både i arbeid, og gjennom frivillig arbeid. Er det bare jurister som kan ha jobbet med innvandring?
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp på grunn av slike holdninger mener jeg det bør knyttes noe til statsborgerskap. Jeg liker det jeg ser fra USA med å sverge en ed, og å måtte ha en del kunnskap. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
I hvilke tilfeller?
Selv om det formelt sett er riktig, syns jeg det var en misvisende fremstilling i denne sammenhengen. Dette gjelder bare for personer som er født norske statsborgere og som har bodd i utlandet hele livet. Loven sier:
Men personen må i så fall ha et annet statsborgerskap i tillegg til det norske. Man blir ikke gjort statsløs. Så vidt jeg vet kan man ikke miste et norsk statsborgerskap man har fått etter søknad (Det er mulig det kan trekkes tilbake hvis man har løyet i søknaden). Unntatt er dersom man selv søker om, og får, et annet statsborgerskap; men ved å gjøre det frasier man seg jo det norske statsborgerskapet selv. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ville nok ikke skjedd i dag, men en god del norske kvinner mistet statsborgerskapet sitt etter 2. verdenskrig. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Nå vet jeg ikke hva loven sa om dette i Norge før 1950, men uavhengig av at det norske rettsoppgjøret etter 2. verdenskrig var svært tvilsomme greier, så var dette, å ta statsborgerskapet fra en kvinne som giftet seg med en utlending, vanlig praksis i Europa på den tiden så vidt jeg har forstått, og det å gifte seg med en utenlandsk mann ble vel generelt oppfattet som å frasi seg sitt statsborgerskap til fordel for et annet. Var det tilfeller av at ugifte kvinner ble fratatt det norske stasborgerskapet i rettsoppgjøret? Dette er uansett ikke veldig relevant til spørsmålet mitt. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet, det var egentlig bare en liten avsporing. Jeg tror ikke det var vanlig å ta statsborgerskapet fra kvinner som giftet seg med en utlending, jeg vet da om flere kvinner i slekten som gjorde det, men de ble aldri nektet adgang til Norge når de ville på ferie eller flytte tilbake. |
|
|
|
![]() |
|
|