Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bruker dere oppskrift til "basisretter"?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-08, 20:55   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere oppskrift til "basisretter"?

Jeg må ofte slå opp steketemperaturer og -tider på ting som skal i ovnen, men jeg bruker ikke oppskrift på slike "hverdagsting" som du spør om, nei. Jeg har noenlunde i hodet f.eks. hvor mye mel som skal til for en saus til oss tre, og omtrent hvor mye jeg sper en pakke kjøttdeig med og slikt. Bruker i det hele tatt sjelden oppskrifter på middagsmat, bare hvis det er en ny rett eller en spesiell rett der jeg veldig gjerne vil gjøre det akkurat som oppskriften sier. (Når jeg baker, bruker jeg derimot oppskrift.)

Gammel 09-06-08, 20:59   #22
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sauser nei, - pannekaker ja, kjøttkaker av og til.
Kommer helt an på hva jeg skal lage.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:59   #23
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bruker somregel oppskrift første gangen jeg lager en rett, og når jeg lager kaker/gjærbakst. Ellers går det på slump og prøvesmaking.

Gammel 09-06-08, 21:24   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, bortsett fra pannekaker og vafler som jeg bare har laget et par-tre ganger.

Gammel 09-06-08, 21:36   #25
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

Gammel 09-06-08, 21:55   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg leser bakpå pakka.

Det kommer an på hva jeg lager. Ofte liker jeg å prøve ut nye retter eller variasjoner, og da bruker jeg oppskrift de første gangene. Hvit saus og sånt trenger jeg ikke oppskrift på, men vafler, pannekaker osv lager jeg såpass sjelden at jeg som regel bruker oppskrift, spesielt siden jeg liker å variere oppskriftene hver gang jeg lager slikt.

Jeg pleier å lage kjøttkakene fra www.matprat.no, de er FANTASTISKE! Så da har jeg brukt den oppskriften, og den sitter ikke HELT inne enda, for jeg lager den så sjelden.

Gammel 09-06-08, 22:04   #27
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vafler, kjøttkaker, sauser og det meste igrunnen lager jeg uten oppskrift. Men når jeg en sjelden gang skal lage pannekaker, bruker jeg min faste oppskrift som jeg skrev ned en gang for veldig mange år siden. Da vet jeg at de blir helt perfekte, tynne og lette å steke. Hadde jeg lagd pannekaker ofte hadde jeg helt sikkert hatt mengdene i hodet, men vi spiser det sjelden.

Er det mulig å få den perfekte pannekakeoppskriften?

Så til hovedspørsmålet:

Det varierer. Jg kan lese bak på en pakke, bruke en oppskrift eller slumpe litt.

Gammel 09-06-08, 22:16   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke på slike retter og på de tingene jeg lager ofte.

Gammel 09-06-08, 22:27   #29
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Nei, her slumpes det i vilden sky, og det blir stort sett greit.

De ytterst få gangene jeg baker bruker jeg oppskrift, men det er vel heller ikke hverdagsmat.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 22:31   #30
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Helt håpløs, så her går alt etter oppskrifter.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 22:34   #31
Left
Passiv

Standard

Bruker oppskriften jeg har i hodet

Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 22:59   #32
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bruker dere oppskrift til "basisretter"?

Nja, stort sett sitter oppskriftene i hodet rimelig kjappt, etter å ha brukt dem en gang eller to. Men så er det stort sett mannen som lager mat her i huset da, så da hender det at jeg glemmer noe fordi det er lenge siden jeg har laget et eller annet, det kan jo gå måneder mellom hver gang jeg lager middag. (Så da hender det altså at jeg dobbeltsjekker ting.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 18:17   #33
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Nå, for eksempel, står en pai lagd på slump i ovnen. Det ble bemerkelsesverdig mye fyll og eggestand og den vil liksom ikke stivne. Hmm.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 18:22   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøttkaker ja.
Jeg har nettopp begynt å lage det, så jeg trenger et par runder til før jeg kan slumpe det.

Brød og rundstykker derimot, lages utelukkende på slump her i huset.

Gammel 10-06-08, 18:26   #35
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker så og si aldri oppsrift på noe jeg lager. Det er nok derfor jeg ikke er noen baker også Har skjønt at det kan være lurt å følge oppskrift når man baker... Bruker jeg oppskrift er det mer som ei rettledning. Det er svært sjelden jeg bruker ei oppskrift fra begynnelse til slutt.

Gammel 10-06-08, 18:50   #36
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Da mener jeg feks om dere skal lage kjøttkaker, pannekaker, hvit saus osv.

Nei, til sånne ting bare slumper jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 18:53   #37
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Niks.

Gammel 10-06-08, 18:56   #38
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Jeg er såå imponert over alle som lager deilig mat på slump!! Jeg må ha oppskrift til det meste! Har da noen ting jeg enten kan utenat eller lager på slump, men det er ikke så mye...

Gammel 10-06-08, 21:26   #39
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Pannekaker, hvit saus og kjøttkaker lager jeg uten oppskrift. Det er ikke så mye jeg lager uten oppskrift, da jeg ikke akkurat er noen racer på kjøkkenet, men akkurat dette går bra

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 21:36   #40
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Da mener jeg feks om dere skal lage kjøttkaker, pannekaker, hvit saus osv.

Nysgjerrig.

Er kjøttkaker basisrett?
Ellers nei... pannekaker, hvit saus, pizzadeig (og innhold), brun saus, paideig (og innhold) går på slump. Men må ellers ha oppskrift (eller pakkevedlegg) på det meste!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.