|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Byfolk og rovdyrvern
Bare jeg får litt innspill til påstanden jeg så er det samme hvem det er fra
|
|
|
#2 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Hva har elgjakt med saken å gjøre? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uten å kunne svare for Esme antar jeg at det har å gjøre med en viss inkonsekvens der man påberoper seg å føle sterkt for sauens rett til ikke å bli tatt av rovdyr samtidig som man selv gjerne jakter på alt som rører seg. Bare tipper.
|
|
|
|
#4 |
|
|
Ikke veps. :nekter å gi opp morsomheten min: |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Vel. Nå er det ingen som livnærer seg på elghold. Sauehold er det derimot mange som har som levebrød.. Elgen må jaktes på av naturlige årsaker og blir fastsatt ved kvote. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Ja, men nå snakker du om økonomiske grunner - som jo er veldig relevant - og ikke om "stakkars sauen som blir drept"-grunner.
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernJeg tror ikke at man kan unngå at dyr som f.eks. sauer og geiter blir drept når de går ute så lenge de ikke passes på av noen. Nå argumenteres det jo med at det er for dyrt å ha gjetere til sauene, kanskje man da bare må regne med at noen blir offer for rovdyra? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Enig! :byjente:
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Enig! :byjente:
|
|
|
#10 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernSom du leser så argumeterer ikke jeg heller for å utrydde rovdyrene, men jeg mener det må lages bedre planer for rovdyr kontra tradisjonelt sauehold dersom dette er noe man fortsatt ønsker å ha her til lands.
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernMin svigermor har fått servert lam til middag som bonden stolt kunne fortelle at han hadde fått erstatning for, da denne var "tatt av rovdyr". |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Frøken
Sikker på at det er fakta?
|
|
|
#13 |
|
I menneskeham
Selvsagt forekommer det juks sålenge det er mer lønnsomt å melde rovdyrtap enn at sauen bare forsvinner og det i praksis ikke er noen kontroll. Sauebønder er også mennesker, ikke helgener.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 17-06-08 kl 00:24. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
En anseelig prosent? 10 %? Mere? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ser lyst på livet
|
Om det bare var noe han sa, så synes jeg uansett at det er usmakelig. Og det får meg til å miste tiltroen til at rovdyrene er et så stort problem som bøndene vil ha det til. Om jeg hadde visst at ingen utnyttet systemet, og det var bevist utenfor enhver rimelig tvil at alle sauer som forsvant gjorde det pga rovdyr, så kunne jeg vært mer enig i at man kanskje burde gjøre noe med rovdyra. Men så lenge det finnes tvil om hvor mye skade som gjøres av rovdyra, og hvor mye som "utnyttes" av bøndene, synes jeg at det bør komme rovdyra til gode. Det er ikke så lett å bygge opp igjen en rovdyrstamme etter at den er utryddet liksom. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
I menneskeham
Vanskelig å si, ettersom vi jo måtte redde dyra for at ikke forsøket skulle gå i vasken, men rundt 10% høres ut som et rimelig anslag , ja. Og det var uten løshunder, biler, tjuvjakt, fotturister eller andre ting som kunne ta sau eller skremme dem ut i uløkka.
|
|
|
|
#17 |
|
Helt vanlig
|
Kjeltringer finnes det overalt, så jeg tviler ikke på at det finnes uærlige sauebønder som forsøker å melke systemet. Men det finnes nok flere ærlige og dypt fortvilte sauebønder som ikke aner hva de kan gjøre for å berge dyrene og livsgrunnlaget sitt. De fleste legger antagelig ned og finner seg noe annet å gjøre.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Der er nok jeg helt uenig med deg. Hele vår verden er jo bygd opp av "naturlig seleksjon" - dvs. at større og sterkere dyr spiser mindre og ikke så sterke dyr. |
|
|
|
#19 |
|
Frøken
Sv: Byfolk og rovdyrvernDen kommetaren var ment til annemedes første setning. Kanskje det bare var noe han sa?
|
|
|
#20 |
|
I menneskeham
Det kan godt hende. Det vet jeg ingenting om. Jeg prøvde da heller ikke å uttrykke noen mening om den enkelte saken, men hvordan jeg tolket helhetsinntrykket av argumentasjonen din. Jeg beklager med glede om jeg tolket deg feil.
Ja, og du må være syk for å ta ut egenmelding, ha billett for å gå på T-banen, og bevise at et lam du ikke finner har blitt tatt av ulven.
Det vet jeg. I alle fall ikke hele. Har tatt høyde for det.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 17-06-08 kl 00:58. |
|
|
|
![]() |
|
|