|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ustabil
|
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNE
Jeg ser det også som en prinsippdiskusjon. Politiske, religiøse, personlige preferanser ER ikke uvesentlig. I en del tilfeller vil slike preferanser diskvalifisere fra spesielle jobber eller posisjoner. Dyrevernalliansen og dyrehelsetilsynet er en ypperlig sammenligning. Man må kunne føle seg trygg på at den som ansettes i en eller annen posisjon i forvaltningsverket følger lover og regler, ikke sine egne oppfatninger på tvers av dette. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Deltidsmamma
|
Fra wikipedia: |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ustabil
|
Dessverre har det blitt slik her i landet at forvaltningsorganene ikke lengre er unntatt kameraderi. De som sitter høyt i forvaltning eller politikk vil GJERNE ha egne meningsfeller inn i sentrale posisjoner - jfr. barneombudssaken. Det er ikke tilfeldig at tidligere statsråder stadig havner i viktige posisjoner i ett eller annet halvstatlig organ. De blir plassert der, av folk som ønsker å ha meningsfeller, eller noen de "kjenner" i slike posisjoner. Jeg mener det er helt naturlig å stille spørsmålstegn ved om Raja ble ansatt i denne stillingen av rene kvalifikasjoner, eller fordi "noen" syntes det var viktig å få han inn i denne stillingen. Og i såfall hvorfor. Han har vært tydelig om sine egne meninger om innvandring - og kanskje er det ekstra PK å trekke inn en jurist av pakistansk herkomst, og når man i tillegg vet hvor hans sympatier ligger. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNEJeg klarer ikke se sammenhengen mellom Staffs forkjærlighet for pedofili og Rajas engasjement i innvandrersaker. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Ustabil
|
Sammenheng er det strengt tatt ikke. Men jeg mener det går an å sammenligne, fordi det er åpenbart at Staff har sterke meninger om blant annet overgrep mot barn - og det er like åpenbart at Raja har sterke meninger om mange innvandrerspørsmål, og innvandring generelt. Forskjellen er selvsagt at Raja er PK, det er ikke Staff. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNEDe sa på nyhetene at Raja ikke skulle ha saker vedr Pakistan og Afghanistan pga habilitet.
|
|
|
#27 |
|
|
Nei, forskjellen er at Staff er ekstrem i uttalelsene om overgrep mot mindreårige. Det kan ikke sammenlignes med innvandringsspørsmålene generelt. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Sviiisj!!
|
raja har vært forsvarer i drapssaker, men det betyr ikke at han er tilhenger av drap.
|
|
|
#30 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNEDet er jo ikke dyrehelsetilsynet, men Forsøksdyrutvalget har alltid en representant etter innspill fra dyrevernorganisasjonene.
|
|
|
#31 |
|
Leser
|
Det er ingen sammenheng, det er en sammenligning for å spørre om en persons private synspunkter kan diskvalifisere vedkommende fra enkelte typer stillinger og verv. Jeg vil tro svaret i de fleste tilfeller er ja, og så er det spørsmålet (som jeg synes er interessant) - hvor går grensen? Jeg tror ikke det er mulig å hente inn tibetanske munker (og de er vel heller ikke særlig upolitiske) i slike stillinger, så noen personlige preferanser må man leve med.
Dette har jeg ingen kunnskap om, men jeg vil tro at grunnen til det er en representant fra dyrevernorganisasjonene er av samme grunn som at ansatte alltid skal ha en representant i styret på as-er over en viss størrelse. Altså at personen sitter i stillingen nettopp for å ivareta de spesifikke interessene.
|
|
|
#33 |
|
Ustabil
|
Og dette er din personlige mening - og hadde Staff havnet for retten og du ble vurdert for jury-tjeneste, så ville denne meningen ha diskvalifisert deg fra å sitte i juryen. På samme måte bør Staffs holdninger til overgrep mot barn diskvalifisere han fra å jobbe som barnevernombud. Og min mening er altså at alle som har flagget sterke meninger og åpenbart har en egen agenda om en spesiell sak bør være diskvalifisert i forhold til å jobbe med denne typen saker. Jfr at Raja altså ikke skal jobbe med Pakistan og Afghanistan-saker. Men jeg mener at han generelt burde vært vurdert om han er egnet til denne typen jobb, når han åpenbart har meninger som går på tvers av gjeldende lover, regler og praksis. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Deltidsmamma
|
Men gjør Amundsen virkelig det da?
Mulig du har sett andre avisoppslag. Sist redigert av bønna : 18-07-08 kl 15:03. Årsak: bedre formulering |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Neida, han støtter bare de som har begått dem. Det er jobben hans. Han er forsvarsadvokat. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNEEllers ville det vært ganske skummelt dersom Raja ble nektet en jobb han åpenbart er kvalifisert til fordi han har et engasjement for menneskerettigheter. Det vil jo medføre at folk blir forsiktige med å uttale seg om viktige spørsmål, noe som er det motsatte av ytringsfrihet. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: FRP kritisk til utnevnelse av Raja som leder av UNEHvilke meninger og ytringer er det Raja har hatt som går på tvers av lover og regler? Er det ikke meninger angående fortolkninger og bruk av gjeldene regler han stort sett har hatt? |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Feil. Staff har flere ganger uttalt seg positivt om pedofili, ikke bare om de som utfører det. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Aktiv
![]() |
Dette vet vi da, så det burde være unødvendig å påpeke det. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Jeg synes det er relativt klart at Amundsen mener Raja har fått stillingen på bakgrunn av annet enn faglige kvalifikasjoner. I tillegg setter han spørsmålstegn ved om Raja er i stand til å gjøre en god jobb. Amundsen trekker frem at han at Raja både er fylkestingsrepresentant for Venstre, at han er aktiv i samsfunnsdebatten generelt og særlig i innvandingspolitiske spørsmål. Jeg synes det er meningsløst å hevde at noe av dette er diskvalifiserer Raja fra UNE-stillingen. Jeg er overbevist om at Amundsen er en rasist - han bare ikke baller nok til å innrømme det. |
|
![]() |
|
|