Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Utstyr til skolestart

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 15:03   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til skolestart

På skolen Poden skal begynne på tilbød (og anbefalte) de at vi lar dem bestille fargeblyanter, modellerkitt og maleskrin samlet, da det er så stor forskjell på kvalitetene og det er greit at alle har det samme. Vi meldte oss på dette og bestilte dessuten et ekstra sett til å ha hjemme. Ellers har han penal som han har brukt på førskolen i barnehagen, og så skal vi kjøpe skolesekk i løpet av ferien - han har tursekk som han brukt gjennom hele barnehagen og fremdeles fungerer bra, men den er ikke så god å ha bøker og papirer i. I tillegg til ransel fikk vi beskjed om at de trenger innesko, jeg tenker meg tøfler med ordentlige såler. På hans skole har de ikke gymsal; de første årene har de gym (lek og ballspill) i "ballbingen" i skolegården og må derfor ha regntøy hengende på skolen, men trenger ikke innendørs-gymklær. Regner med at vi lar ham plukke ut en ny matboks også, og så skal han få litt småstæsj (nøkkelringer, reflekser og slikt) til å ha på sekken.

Gammel 22-07-08, 15:07   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til det som er nevnt, har Frøkna fått en stor, iøynefallende bokstavnøkkelring til å feste på lokket på ranselen. Kjekt å ha for å enkelt holde hennes ransel fra de førti andre signaloransje sekkene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 15:19   #23
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sekk får ungene på skolen her så det trenger vi ikke kjøpe til førsteklassingen. Penal er innkjøpt - bokpapir også med tilhørende merkelapper til å klistre på bøkene. Ny matbok likså - vi har skapet fullt av matbokser men minstemor syntes av High School Musical-matboksen var heeelt nødvendig . Vi må nok kjøpe ett eller annet dingeldangel til å henge på sekken også - ikke så lett å holde orden på 45 identiske sekker

Ellers så trengs vel gode uteklær på samme måte som i barnehagen. Jeg synes at det er kjekt med en skikkelig allværsjakke - minstemor har Skogstad-jakke og storesøster har Bergans-jakke. Mye mer behagelig på tur i regnvær enn klamme regnklær. Jeg regner med at 1. trinn kommer til å ha en utedag i uka (det hadde de i allefall da storesøster begynte på skolen)

Gammel 22-07-08, 18:37   #24
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hos oss er det vanlig med, og oppfordret til, gymsokker. Vi kjøpte på G-sport eller noe sånt, og de er som en sånn ekkel sokk med gummibeleggunder foten, ja. Vi syns de er kjempedårlige. Storebror brukte dem første halvåret i første klasse, så gikk vi over til inne-trenings-sko. Løpe rundt på steinhardt golv med bare en tynn gummi-stripe under foten? Nei takk.

Gymsalgolv er ikke mye naturlig.

Nettopp slik føler jeg det også.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 15:10   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Hva er gymsokkker? Slike ekle og alt annet en fotvennlige sokker med gummibelegg som også var i bruk da jeg var liten en gang på 70-tallet?

Slike som dette:

Du får dem uten Kitty og i sort eller hvitt skinn i sportsbutikker.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 18:58   #26
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

I tillegg til det som er nevnt, har Frøkna fått en stor, iøynefallende bokstavnøkkelring til å feste på lokket på ranselen. Kjekt å ha for å enkelt holde hennes ransel fra de førti andre signaloransje sekkene.

Åja, dette hadde jeg ikke tenkt på. :noterer:

- ranselstæsj
- pennal
- matboks

Det er vel det vi trenger da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 19:12   #27
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Snuppa her i huset har fått velge seg en sekk. Kjøpte Beckmann vi da.
I tillegg har jeg kjøpt en Reima-jakke, til halv pris. I dag fant jeg Tretorn-støvler til 30 %. Så ei ordentlig utebukse som tåler det meste mangler hun, noen som har noe å anbefale. Hun har ei Skogstad-bukse, men den er vel ikke regntett, eller?

Kupper jeg tråden nå? :ungoguerfaren:

Bestemora ville handle pennal, så da skal de på shopping alene.

Ellers venter jeg til skolestart før jeg handler noe mer.

Gammel 28-07-08, 11:16   #28
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kupp i vei, bare koselig det

Siden sist har jeg handlet litt tusj og penner og rask, Diddlina drikkeflasker, nøkkelhankbamser til å henge på hver sekk så de skal kjenne igjen sine (sikkert mange som har den typen Troll-sekker), og nå har jeg akkurat bestilt merkelapper med STOR skrift så de skal kunne lese navnene sine. De trenger noen gode jakker, de har noen veldig pene skogstadsjakker som de fikk i fjor til bursdagen, men de er slitte nå, tror jeg skal hinte til bestemoren om at de ønsker seg nye slike til bursdagen i år (men i forskjellig farge denne gangen). Jeg begynner å føle at vi er klare for skolen jeg, mangler bare disse gymsokkene som jeg ikke blir helt klok på. Hva med slike sokketøfler som de selger på bl.a. Lindex og H&M? Er de kanskje litt glatte?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 11:24   #29
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat der gjorde vi motsatt. Begynnerblyantene tar for mye plass i pennalet.

Jeg vil anbefale nybegynnerblyant... Veldig mange barn har feil grep på blyanten når de begynner på skolen og begynnerblyantene hjelper oss lærere å gi dem et riktigere grep. Riktig grep gjør det enklere å skrive og hindrer at barna får vondt i hendene når de skriver.

Ellers er det også på skolen der jeg jobber vanlig at de i førsteklasse har "fellespenal".

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 12:17   #30
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Slike som dette:

Du får dem uten Kitty og i sort eller hvitt skinn i sportsbutikker.

Huff, jeg får nesten vondt i føttene bare ved å se på dem.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-08, 12:25   #31
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ok, så det er slike det er meningen man skal bruke?
Jaja, de var da i det minste råååååååsa..

-02
-06
Gammel 28-07-08, 18:17   #32
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Siden sist har jeg handlet litt tusj

På skolen vår får ikke ungene bruke tusj fordi tusjen går gjennom papiret i bøkene de bruker. De både skriver og tegner i bøker, lite på løse ark.

Jeg handla inn lite før skolestart i fjor - bare pennal og matbokser - og det var jeg glad for. Leksene de første ukene var ofte å skaffe et eller annet til en gitt dag, f.eks. gymsko, maleskjorte o.l. Det var mye jeg hadde tenkt å kjøpe som de ikke trengte.

Gammel 28-07-08, 23:06   #33
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Her har vi kun kjøpt inn sekk, pennal (det har pappaen kjøpt og jeg får visst ikke se det før første skoledag fordi han skal levere henne den dagen, jeg skal også dit selvfølgelig) og skoletøy og sko hun skal ha første skoledag. Klærne er det hun er mest stolt av.
Jo hun fikk en skoledagbok av mannen min da. Rååååsa Hello Kitty selvfølgelig!! Litt unødvendig, men dog.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 12:24   #34
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

På skolen vår får ikke ungene bruke tusj fordi tusjen går gjennom papiret i bøkene de bruker. De både skriver og tegner i bøker, lite på løse ark.

Hihi, ok, for å utdype: det var miniglitterpenner, ikke egentlig tusj, jeg kunne ikke motstå dem for de var jo så små

-02
-06
Gammel 29-07-08, 12:36   #35
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Ok, så det er slike det er meningen man skal bruke?
Jaja, de var da i det minste råååååååsa..

Ikke nødvendigvis. Jeg anbefaler gymsko til mine elever. Grunnen til at mange har gymsokker er at det ofte er billigere enn å kjøpe innesko. På skolen til storebror må de ha gymsko fra førsteklasse.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-08, 12:43   #36
Samba
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
Samba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Takk for tipset. Lurer på om skinntøfler er noe aktuelt som innesko, eller kanskje Crocs?

Det kan være lurt med sko som er raske å ta på/av, eller i hvert fall noe som ungen lett får til selv. En annen ting: velg sko som ikke blir våte av å gå i en våt gang. (Skinntøfler vil vel ikke tåle å tråkke i våt gang før man evt kommer inn i klasserommet?)

Samba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-08, 21:11   #37
Bindy
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
Bindy har et hav av muligheter foran seg
Standard

*noterer alt jeg ikke har tenkt på*

Bindy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.