Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ang. å snu døgnet

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-08, 02:08   #21
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. å snu døgnet

Legge seg? Neida Lille skal jo snart stå opp.

Gammel 22-07-08, 02:29   #22
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Godt å se at vi er flere!

Jeg har forsinket søvnfasesyndrom (ekstremvarianten av B-menneske), og det er jammen ingen spøk med småfolk i hus ... Men poden (6) ser jammen ut til å ha anlegg for dette selv, så nå i ferien har han sakte men sikkert snudd døgnet selv.

Et tips hvis dere ønsker å snu døgnet tilbake; bruk lys, helst sollys, om morgenen - men IKKE for tidlig! Jeg har brent meg på å gå ut i sollyset for tidlig, og det fører til at døgnet mitt blir snudd feil vei - jeg blir trøtt enda senere på natten. Men hvis jeg venter til jeg våkner av meg selv, og så går ut i sollys en times tid, kan jeg snu døgnet gradvis riktig vei og sovne og våkne tidligere.

Her kan dere lese mer om forsinket søvnfasesyndrom og behandling, forresten:

http://www.helse-bergen.no/avd/SOVno...asesyndrom.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8gnrytmeforstyrrelse

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 02:39   #23
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg har og forsinket søvnfasesyndrom, og har prøvd å behandle det i et par år. Men det fungerer dårlig!
Har til og med en sånn lampe som man skal lyse seg med, det førte til at jeg ble enda verre. Og jeg gjorde akkurat som spesialisten i bergen sa!

Gammel 22-07-08, 03:11   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hva dere snakker om, jeg legger meg alltid tidlig.

Gammel 22-07-08, 08:33   #25
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Forsinket søvnfasesyndrom, kan det være en forklaring på hvorfor jeg er så våken om sen kveld/natt, når jeg ikke henger sammen på dagtid? Har vært skremmende trett lenge nå, er faktisk helt avhengig av å sove på dagen (middagslur på 1-2 timer), hvis ikke blir jeg helt fullstendig nedkjørt.

Må lese mer om dette

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:37   #26
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ah. Jeg sto opp halv ti. Uten unger i huset! Slå den! Og jeg vurderte faktisk å stå opp kl 8 da jeg såvidt gløttet på klokka, men gled tilbake i en drøm om fotballspillere inngjerdet bak strømtråd ved siden av kuene på jordet, og min mor som beiset trappa. Var litt kjipt å se ut etterpå og merke at samme rotet fortsatt lå der.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 10:50   #27
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Halvdød til klokken er rundt 22 om kvelden og da er det akkurat som jeg får en injeksjon med oppkvikkende midler og pling!.... lys-våken!! Tvinger meg i seng en eller annen gang etter midnatt og sjelden før kl 01. Det er fryktelig slitsomt ettersom jeg OFTE må stopp og klokken 4 og 5 (og noen ganger tidligere) for å dra på jobb.

Gammel 22-07-08, 11:48   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er et nattmenneske.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-08, 13:03   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er et a-menneske som er gift med et b-menneske. Han er umulig å få i seng om kvelden, og enda verre å få opp om morgenen. Det er kilde til ganske så mange krangler.

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg er født a-menneske. For det er en tilbøyelighet man er født med, er det ikke?

Gammel 22-07-08, 13:08   #30
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på mitt mest effektive om natten, og trives best om natten. Om det er født eller tillært aner jeg ikke, men barnerommet ble i hvertfall ryddet og tømt mellom 01:30 og 02:30 i natt.

Gammel 22-07-08, 18:40   #31
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det må jo være medfødt. Jeg kan ikke huske annet enn at jeg alltid har vært sent i seng og sovet lenge. Min eldste er jo helt lik. Hun har alltid hatt leggetid tidlig, så det er ikke noe jeg har lært henne.

Gammel 22-07-08, 18:51   #32
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det må være medfødt.
Storebror viser klart B-menneske-tendenser, mens lillebror er i seng mellom halv sju og sju og tidlig oppe.

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Halvdød til klokken er rundt 22 om kvelden og da er det akkurat som jeg får en injeksjon med oppkvikkende midler og pling!.... lys-våken!! Tvinger meg i seng en eller annen gang etter midnatt og sjelden før kl 01. Det er fryktelig slitsomt ettersom jeg OFTE må stopp og klokken 4 og 5 (og noen ganger tidligere) for å dra på jobb.

Men om du legger deg når du er trøtt, selv om det er tidlig - sovner du ikke da og sover natten igjennom? Jeg er A-menneske og er halvdød ganske så tidlig på kvelden, men om jeg drar det ut til elleve, halv tolv så kvikner jeg til og sovner ikke like lett.

Gammel 22-07-08, 19:05   #33
kris
kross

kris sin avatar

kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Men om du legger deg når du er trøtt, selv om det er tidlig - sovner du ikke da og sover natten igjennom? Jeg er A-menneske og er halvdød ganske så tidlig på kvelden, men om jeg drar det ut til elleve, halv tolv så kvikner jeg til og sovner ikke like lett.

Jeg har det på akkurat samme måten - og nei, jeg sover ikke natten gjennom hvis jeg legger meg når jeg er trøtt tidlig på kvelden. Da sover jeg kanskje en times tid, og så våkner jeg og er lys våken til langt utpå morgenen ... Det blir omtrent som om et A-menneske legger seg til å sove middag på ettermiddagen. Den trøttheten et B-menneske kjenner på kvelden, er den samme trøttheten et A-menneske kjenner på ettermiddagen. Den eneste forskjellen på oss er at vi med sene døgnrytmer har nettopp det; en døgnrytme som ligger noen timer senere i forhold til når solen står opp.

Gammel 22-07-08, 19:08   #34
kris
kross

kris sin avatar

Standard

Jeg synes forresten det er spennende å tenke på dette ut fra et evolusjonsperspektiv. Jeg tror nemlig det er en grunn til at vi har ulike døgnrytmer; tenk så viktige vi B-mennesker var for å beskytte flokken vår om natten? Mens de andre sov, var vi våkne, passet ilden og holdt utkikk.

Gammel 22-07-08, 20:34   #35
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

...må jeg svare ærlig? Ja, antakeligvis sovner jeg for å våkne i 23-tiden selv om jeg egentlig er stuptrøtt. Det er nok mye tilvenning ute og går ja.... Jeg liker rett og slett ikke å sove bort natta.... men gjerne morningene frem til kl 10 i hvert fall.

Gammel 23-07-08, 00:03   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah. I dag lurer dere ikke meg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 00:04   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

:fortsatt nattdyr:

Gammel 23-07-08, 00:07   #38
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Fortsatt her og!

Gammel 23-07-08, 00:07   #39
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Er her jeg også.

Gammel 23-07-08, 00:09   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg maler barnerommet. Det er selvfølgelig aller lurest å gjøre om natten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.