|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
godt brukt
|
![]() Sv: Champagne; trenger rådOg her kommer et blondine spørsmålet: Er det ikke slik at cava er den spanske varianten av champagne ? Er den mye dårligere enn den franske altså, uansett? Forsto jeg deg rett da Nebbia? (O store alkoholguru! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Champagne; trenger råd
Cava er spansk, ja. Crémant kalles de franske som ikke kommer fra Champagne. Man kan diskutere i evigheter om hva som er den beste rød- eller hvitvinen uten å komme til enighet. Til det er det for mange ulike kvalitetsområder og smakspreferanser. Når det gjelder Champagne er situasjonen en annen. Dette området er kvalitetsmessig så mye bedre egent til å lage musserende vin, at man generelt kan sies at Champagne alltid er best. Det finnes selvfølgelig noen få unntak, som f.eks italienske Ca del Boscco som også lager fantastisk musserende, men når man snakker om generelle områder er Champagne den ubestridte eneren. Det er man også veldig klar over i Champagne, og en organisasjon som reprensenterer alle Champagne-produsentene slår knallhardt ned på alle undermålere som forsøker å utnytte kvalitetsstemplet Champagne er. |
![]() |
![]() |
#3 |
Ute på tur
|
Slik som Mack i Tromsø og den over 100 år gamle champagnebrusen deres.
![]() |
#4 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Champagne; trenger rådSignerer scilla med høye kneløft og flere utropstegn enn tillatt på FP.
![]() |
![]() |
#5 |
Truth is in the x-files
|
![]() |
#7 |
Passiv
|
Den godeste James pleier å drikke årgangsversjoner av Grande Année, RD og Vieilles Vignes Francaises. Den siste regnes for å være én av de aller aller beste Champagnene. Produksjonen er ekstremt liten, og druene hentes fra to (tidligere tre) vinmarker som faktisk er de eneste i fast-Europa med druestokker med "originale" røtter. Jeg har Grande Année 1996 (meeget god årgang), ellers nøyer jeg meg med Bollinger Non Vintage Special Cuvée. En spektakulær "hverdags-Champagne". |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Champagne; trenger rådJeg skal drikke Lanson Gold Label 1998 i kveld. Fikk den i presang i dag.
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Champagne; trenger rådVi har den i 1996-årgang. Det er en fantastisk champagne. Den kan forøvrig ligge problemfritt i 15 år til og min kjære ville kategorisert det som barnedrap, men pytt, pytt.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Champagne; trenger rådBarnedrap eller ei, den var god!
![]() |
#12 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Den har jeg også smakt, og den er kjempegod. En kollega fra Frankrike, som drikker mye champagne, hevder at polets pris er svært god på Lanson Gold Label 1996. Han har visst kjøpt en kasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: Champagne; trenger rådSiden dette er en champagne-tråd; finnes det en champagne som heter Callister eller noe sånt?
![]() |
#15 |
![]() Sv: Champagne; trenger rådMulig det var en av dem, da. Vi ble spandert på da vi var på ferie for et par mnd siden, og de eneste gangene flaska var ute av kjøleren og jeg fikk sett på den var da kelneren skjenket i glassene.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Champagne; trenger råd<------------------ : peker på tittel : |
![]() |
![]() |
#17 |
Jeg tipper DM:
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Champagne; trenger rådJeg synes polet burde selge champagne på halvflasker. |
![]() |
![]() |
|
|