Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Champagne; trenger råd

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-08, 08:56   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Champagne; trenger råd

Og her kommer et blondine spørsmålet: Er det ikke slik at cava er den spanske varianten av champagne ? Er den mye dårligere enn den franske altså, uansett? Forsto jeg deg rett da Nebbia? (O store alkoholguru! )

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 09:34   #2
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Og her kommer et blondine spørsmålet: Er det ikke slik at cava er den spanske varianten av champagne ? Er den mye dårligere enn den franske altså, uansett? Forsto jeg deg rett da Nebbia? (O store alkoholguru! )

Cava er spansk, ja. Crémant kalles de franske som ikke kommer fra Champagne. Man kan diskutere i evigheter om hva som er den beste rød- eller hvitvinen uten å komme til enighet. Til det er det for mange ulike kvalitetsområder og smakspreferanser. Når det gjelder Champagne er situasjonen en annen. Dette området er kvalitetsmessig så mye bedre egent til å lage musserende vin, at man generelt kan sies at Champagne alltid er best. Det finnes selvfølgelig noen få unntak, som f.eks italienske Ca del Boscco som også lager fantastisk musserende, men når man snakker om generelle områder er Champagne den ubestridte eneren. Det er man også veldig klar over i Champagne, og en organisasjon som reprensenterer alle Champagne-produsentene slår knallhardt ned på alle undermålere som forsøker å utnytte kvalitetsstemplet Champagne er.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 13:30   #3
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er man også veldig klar over i Champagne, og en organisasjon som reprensenterer alle Champagne-produsentene slår knallhardt ned på alle undermålere som forsøker å utnytte kvalitetsstemplet Champagne er.

Slik som Mack i Tromsø og den over 100 år gamle champagnebrusen deres. Den langvarige rettsstriden ble løst med at Mack nå kaller champagnebrusen sin for sjimpansebrus!

Gammel 25-07-08, 09:48   #4
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer scilla med høye kneløft og flere utropstegn enn tillatt på FP.

Nicolas Feuillatte Brut er min hverdagsfavoritt, nammenamm til en hyggelig pris. De pleier alltid å ha den på OSL, så se etter den selv om den ikke er listet her!
Jeg ville nok glatt ha tatt én flaske med Nicolas Feuillatte, Cuvée Palmes D'Or, Vintage (739) in case of a rainy day.

Ellers satser jeg på at Kif har vært flink jente og kjøpt champagne?!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 16:42   #5
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ellers satser jeg på at Kif har vært flink jente og kjøpt champagne?!

Jada. Men jeg er visst et offer for aggresiv markedsføring ... :sucker:

Moët & Chandon Brut Vintage (385)

Jeg hadde dog dårlig tid, og hadde ikke lest svarene her.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 11:23   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

James Bond drikker Bollinger. Jeg sier ikke mer.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 20:29   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

James Bond drikker Bollinger. Jeg sier ikke mer.

Den godeste James pleier å drikke årgangsversjoner av Grande Année, RD og Vieilles Vignes Francaises. Den siste regnes for å være én av de aller aller beste Champagnene. Produksjonen er ekstremt liten, og druene hentes fra to (tidligere tre) vinmarker som faktisk er de eneste i fast-Europa med druestokker med "originale" røtter. Jeg har Grande Année 1996 (meeget god årgang), ellers nøyer jeg meg med Bollinger Non Vintage Special Cuvée. En spektakulær "hverdags-Champagne".

[vinnerding]
Etter den store vinpesten på 1860-tallet som tok livet av nesten alle druetokker i Europa, fant man til slutt ut at man kunne redde dem, ved å pode dem på amerikanske røtter (Phylloxera, som vinpesten heter, kom fra Nord-Amerika og vinstokkene her var immune). Av en eller grunn ble aldri de små vinmarkene som Bollinger henter druene sine fra for å lage Vieilles Vignes Francaises aldri angrepet av Phylloxera. Bare av den grunn er denne Champagnen ekstremt eksklusiv. Den lages bare i veldig gode årganger. Første årgang var 1969, og denne årgangen regnes av mange som tidenes beste Champagne.
[/vinnerding]

[Bond-nerding]
Jeg mener det er Moonraker, hvor de blir plukket opp i kapselen i sjøen helt på slutten, at James Bond og hans siste erobring drikker VVF 1969. Man skal i alle fall ikke klage på mangelfull research.
[/Bond-nerding]

Inspirert av Skilpadda og Benmurphy er det sushi og Champagne på menyen i kveld.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 11:53   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Håper padda og sprudlende Murphy koser seg i Paris. )

Gammel 25-07-08, 20:53   #9
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal drikke Lanson Gold Label 1998 i kveld. Fikk den i presang i dag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 20:57   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har den i 1996-årgang. Det er en fantastisk champagne. Den kan forøvrig ligge problemfritt i 15 år til og min kjære ville kategorisert det som barnedrap, men pytt, pytt. Vi smakte den på en vinmesse (som det ser ut for er faset ut ).

Jeg har bare blitt servert De Meric i dag. Enkel champagne, men jeg er visst enkel å glede.

Gammel 25-07-08, 22:22   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnedrap eller ei, den var god!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 14:57   #12
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Barnedrap eller ei, den var god!

Den har jeg også smakt, og den er kjempegod. En kollega fra Frankrike, som drikker mye champagne, hevder at polets pris er svært god på Lanson Gold Label 1996. Han har visst kjøpt en kasse.

Ben "aspirerende dekadent" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 20:20   #13
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Siden dette er en champagne-tråd; finnes det en champagne som heter Callister eller noe sånt?

Gammel 26-07-08, 21:31   #14
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Siden dette er en champagne-tråd; finnes det en champagne som heter Callister eller noe sånt?

Ukjent for meg, men det er noe som heter Cattier og Castellane. Ikke at de er så kjente heller.

Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 21:38   #15
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Mulig det var en av dem, da. Vi ble spandert på da vi var på ferie for et par mnd siden, og de eneste gangene flaska var ute av kjøleren og jeg fikk sett på den var da kelneren skjenket i glassene.
Den var forresten veldig god.

Gammel 27-07-08, 08:21   #16
Nebbia
Passiv

Standard

<------------------ : peker på tittel :

Hvem? HVEM?

Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 08:38   #17
malena

malena sin avatar

Standard

<------------------ : peker på tittel :

Hvem? HVEM?

Jeg tipper DM:

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

(Håper padda og sprudlende Murphy koser seg i Paris. )

Gammel 27-07-08, 08:52   #18
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg tipper DM:

Ahhh...jeg så ikke den.

Må finne en ny tittel. Jeg er ikke helt komfortabel med skrumpleverasossiasjoner i tittelen min.

Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 09:54   #19
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ahhh...jeg så ikke den.

Må finne en ny tittel.

Cirrhosis Hepatica

*hjelpsåmm*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 10:11   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes polet burde selge champagne på halvflasker. Jeg får drukket det alt for sjelden, og noe særlig mer enn et glass om gangen drikker jeg ikke nå som jeg ammer. Og jeg har veldig, veldig lyst på champagne, kjenner jeg. Champagne, jordbær og mørk sjokolade.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.