Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Babybikini fra Ellos

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-08, 14:59   #21
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babybikini fra Ellos

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ikke sant. Det er jo et ganske tydelig signal til produsent og forhandler?

Bortsett fra at noen, som feks min svigermor, som mener at det at ting er i handel er en legitimering av produktet. Jeg har også hørt samme argument brukt i forbindelse med diskusjoner rundt gåstoler og sånn. "Det finnes jo i butikken. Hvis det er så ille som du sier, så ville det jo ikke vært solgt."

Jeg lar være å kjøpe sånt, og jeg får lite puls. Jeg tenker at dette er nok en markør av "min mor er et nek", i likhet med gåstoler, vognskilt og pønkesveis på babyer.

Gammel 25-07-08, 15:11   #22
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av de som fikk høy puls av å se bilde av en baby i bikinitopp. Jeg synes argumentet om at det "bare er droppe å kjøpe" er merkelig. Litt i samme kategori som at det bare er å slå av TV hvis det vises noe som du synes er forkastelig. Helt greit at man ikke reagerer hvis man synes bikini til spedbarn er ok, men når man ser noe man reagerer kraftig på bør man si i fra. Reaksjoner får iallefall folk til å tenke seg om, og ta et standpunkt. Det utfordrer også produsentene.

Gammel 25-07-08, 15:28   #23
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er av de som fikk høy puls av å se bilde av en baby i bikinitopp. Jeg synes argumentet om at det "bare er droppe å kjøpe" er merkelig. Litt i samme kategori som at det bare er å slå av TV hvis det vises noe som du synes er forkastelig. Helt greit at man ikke reagerer hvis man synes bikini til spedbarn er ok, men når man ser noe man reagerer kraftig på bør man si i fra. Reaksjoner får iallefall folk til å tenke seg om, og ta et standpunkt. Det utfordrer også produsentene.

Jeg er litt enig, men jeg får meg liksom ikke til å stå på barrikadene og ringe barneombudet fordi det er et idiotisk plagg i en katalog. Det har nok sammenheng med at jeg aldri har sett en baby med bikini, og at det er en så gjengs oppfatning blant folk jeg kjenner om at det er forkastelig, at det føles litt fjernt. Jeg er muligens naiv, men jeg tror at den bikinien ville solgt svært dårlig uansett. Men jeg liker ikke å se småjenter i bikini, og datteren min kommer ikke til å få det før hun uttrykker ønske om det selv, forhåpentligvis lenge etter skolestart.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 15:35   #24
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk mye mer puls av dette før og har i grunnen skrevet av meg i fht seksualisering av små barn og sånn. Jeg skjønner godt at folk kontakter barneombudet og er glad for at man reagerer på dumskapen.

Forbrukermakt er viktig å bruke, og kjøp vs ikkekjøp er veldig veldig effektive virkemidler, bare se på Lidl. Jge skulle kanskje ønske at flere var bevisste på hva de kjøpte og ikke og blir stadig skuffet over at folk jeg regner som oppegående kjøper masse Nestlégreier og sånn.

Gammel 25-07-08, 15:36   #25
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Jeg kan forstå at babybikini er unødvendig, upraktisk og kanskje litt harry, men at det er forkastelig synes jeg kanskje er å ta i litt?

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 15:49   #26
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg lurer litt på hva man synes er ok bikinialder? 3 år? 6 år? 11 år? Det ser for meg like teit ut på en treåring som på en baby, så hvor går grensen?

Jeg synes en OK bikinialder starter når jentungen faktisk har bruk for en overdel. Min niåring får ikke lenger gå uten topp nå, men i fjor fikk hun tydelig beskjed om at hun ikke trengte å dekke seg til. Naboens tolvåring kunne strengt tatt like gjerne gått uten topp ennå, men jeg forstår at hun føler for å gjøre som venninnene sine selv om hun ikke har bruk for toppen. En aldersgrense er vanskelig, men strengt tatt er det vel bare få unntak, som mitt barn, som trenger topp i småskolealder.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 15:52   #27
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes en OK bikinialder starter når jentungen faktisk har bruk for en overdel. Min niåring får ikke lenger gå uten topp nå, men i fjor fikk hun tydelig beskjed om at hun ikke trengte å dekke seg til. Naboens tolvåring kunne strengt tatt like gjerne gått uten topp ennå, men jeg forstår at hun føler for å gjøre som venninnene sine selv om hun ikke har bruk for toppen. En aldersgrense er vanskelig, men strengt tatt er det vel bare få unntak, som mitt barn, som trenger topp i småskolealder.

Spørs jo litt hvordan man definerer "brukt for" da. Hvis jenta ønsker å ha overdel som 7 åring, hvorfor i alle dager skulle hun ikke få ha det?

Mulig jeg er naiv, men når ble en bikinitopp et seksualiserende plagg .
Hva med en feminin singlet?

Gammel 25-07-08, 16:01   #28
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Mulig jeg er naiv, men når ble en bikinitopp et seksualiserende plagg

Nå er vel en bikinotopp eller bh ment for å holde kvinnebryster på plass, eller dekke til en del av kroppen som av mange anses som en intimsfære. Så vidt meg bekjent har ikke små barn bryster, og brystvortene deres bør etter min mening ikke anses som noe seksuelt eller som en del av en intimsfære. Jeg synes høye hæler, bikinitopp og plagg med snitt ment for voksne kvinner med former er helt malplassert på små barn. Man gir barna en mer moden oppgave og framtoning enn det de etter mitt syn burde ha. Å kalle det for seksualisering er en smakssak, jeg synes ikke det er helt far out iallefall.

Når det gjelder alder synes jeg det blir litt rart å diskutere en grense. Jeg hadde ganske store pupper allerede som 10-11-åring, og var absolutt ikke bekvem med å gå uten noe oventil i den alderen. For andre føltes det helt greit og naturlig.

Gammel 25-07-08, 16:01   #29
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Klarer ikke å hisse meg opp over det jeg heller, men det er greit at de får tilbakemeldinger.
La barn få være barn, og ikke små voksne.

Helt enig.

Datteren min på 6 har brukt bikini i mange år alt hun. Men mulig det er det som blir kalt tankini for det er jo ikke BH overdel. Men kort tanktopp. Men hun elsker de og jeg ser ingen grunn til å nekte henne det. Ser overhodet ikkeno som skulle antyde seksualisering over det.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 16:19   #30
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg fikk mye mer puls av dette før og har i grunnen skrevet av meg i fht seksualisering av små barn og sånn. Jeg skjønner godt at folk kontakter barneombudet og er glad for at man reagerer på dumskapen.

Forbrukermakt er viktig å bruke, og kjøp vs ikkekjøp er veldig veldig effektive virkemidler, bare se på Lidl. Jge skulle kanskje ønske at flere var bevisste på hva de kjøpte og ikke og blir stadig skuffet over at folk jeg regner som oppegående kjøper masse Nestlégreier og sånn.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 16:19   #31
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå er vel en bikinotopp eller bh ment for å holde kvinnebryster på plass, eller dekke til en del av kroppen som av mange anses som en intimsfære. Så vidt meg bekjent har ikke små barn bryster, og brystvortene deres bør etter min mening ikke anses som noe seksuelt eller som en del av en intimsfære. Jeg synes høye hæler, bikinitopp og plagg med snitt ment for voksne kvinner med former er helt malplassert på små barn. Man gir barna en mer moden oppgave og framtoning enn det de etter mitt syn burde ha. Å kalle det for seksualisering er en smakssak, jeg synes ikke det er helt far out iallefall.

Når det gjelder alder synes jeg det blir litt rart å diskutere en grense. Jeg hadde ganske store pupper allerede som 10-11-åring, og var absolutt ikke bekvem med å gå uten noe oventil i den alderen. For andre føltes det helt greit og naturlig.

Jeg synes jenta på bildet så liten og søt ut, og hadde ikke i min villeste fantasi på koblet noe seksuelt eller voksent over dette.
Hvilke plagg vi bruker varierer fra kultur til kultur, og i vår kultur dekker kvinner brystene, ikke for å være "sexy", men mer bluferdighet.
At små barn også ev gjør dette er selvsagt unødvendig, men ikke så rart. Mer på linje med at gutter bruker svart dress, eller at vi bruker bunad på svært små barn.

I andre kulturer pynter vel også småjenter seg litt inspirert av kvinner?

Gammel 25-07-08, 16:42   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Å sette bunader og bikinier til små barn i samme kategori er vel temmelig høl i huet?

Stringtruser til småjenter, BH'aktige topper, bikinioverdeler osv gir inntrykk av at jenta er et seksuelt objekt. At hun er attråverdig som seksualpartner.

Så lenge de ikke har noe å skjule er det ingen vits i å late som om det er noe under toppen. Min flate tynne 6-åring går med badedrakt eller naken og får ikke lov å ha bikini. Jeg vil ikke at hun skal sende ut signaler om at hun er et sexobjekt. Når den dagen kommer at hun faktisk begynner å få pupper blir det en annen sak.

Gammel 25-07-08, 16:57   #33
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Å sette bunader og bikinier til små barn i samme kategori er vel temmelig høl i huet?

Stringtruser til småjenter, BH'aktige topper, bikinioverdeler osv gir inntrykk av at jenta er et seksuelt objekt. At hun er attråverdig som seksualpartner.

Så lenge de ikke har noe å skjule er det ingen vits i å late som om det er noe under toppen. Min flate tynne 6-åring går med badedrakt eller naken og får ikke lov å ha bikini. Jeg vil ikke at hun skal sende ut signaler om at hun er et sexobjekt. Når den dagen kommer at hun faktisk begynner å få pupper blir det en annen sak.

Det er akkurat der jeg faller av - og blir litt provosert!

Hvorfor skal små jenter som har bikinitopp seksualiseres? Bestemoren min brukte bikinitopp til hun var 85, tror ikke hun prøvde å sende ut signaler om å være sex-objekt?
Hvorfor sender en bikinitopp ut slike signaler?

Det må jo være noe klin-galt med vår kultur hvis en 6 år gammel jente som hermer etter mamma blir "skitten"?

Når signaliserer små gutter dette? Når de viser musklene sine?

Hvorfor er det slik at små gutter som har pappa som forbilde er søte, mens jenter blir så fort "skitne"?

Små jenter ser jo til voksne kvinner for å lære hvordan de kler seg, selvsagt, der ser de hvilke regler som gjelder for å dekke seg til osv, det er jo naturlig.

Bikini brukes i helt hverdaglige og useksuelle sammenhenger, ofte sammen med barn av voksne.

Sammenlikningen med bunad var bare fordi det er en trend at vi kler barna mer likt voksne nå en før. Før hadde babyer veldig anderledes klær en voksne, og det fantes ikke folkedrakter for babyer.

Gammel 25-07-08, 17:06   #34
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker det er folk som tenker som deg det er noe galt med, ikke de som putter disse plaggene på småjenter.

Jeg klarer ikke å finne noe sexy med ei jente på 5 år i bikini. Absolutt ikke. Jeg klarer faktisk ikke å tenke sex og en 5 åring i samme tanke engang uansett hva slags plagg hun har på seg.

Mine jenter får gå med bikini når de ønsker det. I fjor ville ikke min da 7 åring gå uten topp, i år vil hun ikke gå med topp. Hun får gjøre som hun vil.

Jeg nekter mine jenter å gå med string, ikke pga at det er så sexy,men fordi det ikke er bra. Nå har de ikke noe store ønsker om å bruke string.

Gammel 25-07-08, 17:31   #35
MillyMollyMandy
Aktiv

MillyMollyMandy sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
MillyMollyMandy er litt kulMillyMollyMandy er litt kul
Standard

Ja babybikini var i allefall ikke en ting jeg savnet i butikkhyllene da jeg handlet babyklær
De trakk den nok tilbake for de kunne da umulig få solgt noen slike bikinier???
Jeg er ikke så glad i bikinier eller bh'er til barn i det hele tatt. Trekantbikini jeg tenker på da...

MillyMollyMandy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 18:43   #36
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg tenker det er folk som tenker som deg det er noe galt med, ikke de som putter disse plaggene på småjenter.

Plutselig ser jeg behovet for å stå på barrikadene likevel. Jeg er så uenig med deg som jeg kan få blitt. At klær til småjenter er trange og fremhever kroppsformer, at det finnes bikinier og stringtruser til unger som knapt kan gå, det er forkastelig. Og det er de som designer, produserer og selger klærne som er ansvarlige for denne utviklingen, sammen med de som kjøper og etterspør det. At folk som Mim, og andre her i denne tråden, er kritiske til denne utviklingen er viktig og positivt. Jeg skulle ønske jeg kunne skåne datteren min mot å vokse opp i et så kropps- og utseendefokusert samfunn.

Og selv om du og jeg ikke ser noe sexy i at en femåring går i bikini, finnes det dessverre folk som gjør det. Men det viktigste er kanskje likevel at det bidrar til at jentene i tidlig alder får føle presset på å være slank, pen, og etterhvert sexy. Etter min mening skal barneklær i første rekke være praktiske og gode å gå med. Fine også, selvfølgelig, men ikke utfordrende og ettersittende.

Sånn, det var dagens utblåsning.

Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 18:53   #37
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Plutselig ser jeg behovet for å stå på barrikadene likevel. Jeg er så uenig med deg som jeg kan få blitt. At klær til småjenter er trange og fremhever kroppsformer, at det finnes bikinier og stringtruser til unger som knapt kan gå, det er forkastelig. Og det er de som designer, produserer og selger klærne som er ansvarlige for denne utviklingen, sammen med de som kjøper og etterspør det. At folk som Mim, og andre her i denne tråden, er kritiske til denne utviklingen er viktig og positivt. Jeg skulle ønske jeg kunne skåne datteren min mot å vokse opp i et så kropps- og utseendefokusert samfunn.

Og selv om du og jeg ikke ser noe sexy i at en femåring går i bikini, finnes det dessverre folk som gjør det. Men det viktigste er kanskje likevel at det bidrar til at jentene i tidlig alder får føle presset på å være slank, pen, og etterhvert sexy. Etter min mening skal barneklær i første rekke være praktiske og gode å gå med. Fine også, selvfølgelig, men ikke utfordrende og ettersittende.

Jeg vil jo tro at folk som finner 5-åringer sexy, gjør dette uavhengig av om de har bikinitopp eller ikke.

Dette med utseendepress på unge jenter er trist, men jeg ser ikke koblingen til bikinoverdelen, da vil jeg heller tro at koblingen går mot at vi voksne pynter småjentene våre og tillegger hva de har på seg for mye vekt, og at vi er for kroppsbevisste selv. F.eks ved at vi slutter å gå med bikini når vi får noen kilo ekstra. På den måten så er det de vakre og slanke som "eier" den nakne kroppen, mens de andre gjemmer seg.

Tror på en avslappet holdning til alt dette, selvsikkerhet henger sammen med mye, og for jenter tror faktisk jeg at noe av problemet er alle reglene som gjelder jenter, regler om å være sexy, ja, men også regler om å absolutt ikke være det.

Gammel 25-07-08, 19:00   #38
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Må bare envne en ting, jeg er midt i 40-årene, når jeg var i førskole alder (5+), husker jeg at jeg brukte bikinitopp, bestemor insisterte, antakelilg fordi så mange tenåringer på den tiden solte seg toppløse, noe hun synes var forkastelig, og hun synes jeg hermet dem uten bikinitopp .

Jeg vokste opp på en tid da jenters kropp og jenters jåleri liksom var litt skittent, og mener nok at det viktigste er å la jentene snuse på seg og kroppen sin i eget tempo, og beskytte dem forsiktig fra utsiden

Gammel 25-07-08, 19:12   #39
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Ja og det er de det er noe galt med. Det er ikke plagget i seg selv. Min samboer syns string er stygt, men elsker meg i boxer, syns jeg er sexy da. Betyr det at jeg må nekte jentene mine å gå med boxer?

(Jeg hadde aldri kjøpt bikini til en baby siden jeg ikke ser behovet, men hvis jeg hadde ei jente på 3 år som ville ha det så hadde det ikke kostet meg en kalori å kjøpe det.)

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Jeg vil jo tro at folk som finner 5-åringer sexy, gjør dette uavhengig av om de har bikinitopp eller ikke.

Dette med utseendepress på unge jenter er trist, men jeg ser ikke koblingen til bikinoverdelen, da vil jeg heller tro at koblingen går mot at vi voksne pynter småjentene våre og tillegger hva de har på seg for mye vekt, og at vi er for kroppsbevisste selv. F.eks ved at vi slutter å gå med bikini når vi får noen kilo ekstra. På den måten så er det de vakre og slanke som "eier" den nakne kroppen, mens de andre gjemmer seg.

Tror på en avslappet holdning til alt dette, selvsikkerhet henger sammen med mye, og for jenter tror faktisk jeg at noe av problemet er alle reglene som gjelder jenter, regler om å være sexy, ja, men også regler om å absolutt ikke være det.

Gammel 25-07-08, 19:19   #40
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Å, heisann?! Så fordi jeg ikke er naiv i fht seksualiseringen av små jenter og kroppen deres, så er det noe galt med meg?

All forsking rundt temaet viser at seksualiseringen av jenter i vårt samfunn er skadelig. Og dette er ikke noe jeg har funnet på, fordi jeg er så kjip, dette er forsking som er utført av tunge fagmiljøer. Sjekk linkene jeg har lagt ut og se. Google seksualisering av barndom eller seksualisering av jenter og se litt på treffene. Dette er et av hovedarbeidsfeltene til Redd Barnas ungdom, Press, og det er vel heller ikke uten grunn?

Seksualisering defineres som tilstedeværende når en persons verdi kun bedømmes ut ifra hennes eller hans seksuelle appeal, utseende eller oppførsel, dette utelukker andre karakteristika og en person brukes kun som et seksuelt objekt.

Nyere forsking refereres her:
Alt handler om sex

Seksualisering kan føre til tapt selvtillit når det gjelder egen kropp, samt depresjoner og spiseforstyrrelser. Forskerne mener at seksualiseringen også har en negativ effekt på sunn seksuell utvikling hos jentene.

Forskningsgruppen ble etablert etter måling av publikums bekymringer rundt seksualiseringen av unge jenter. Forskningsmateriale på innholdet i TV, musikkvideoer, musikalske tekster, magasiner, filmer, videospill og internett ble analysert. Nylige reklamekampanjer og markedsføring av produkter rettet mot unge jenter ble også gransket.

BarneVaktens kommentarer til rapporten

Litt om kleskjedene i fht dette:
Seksualisering av barndommen

Og man kan si mye rart om Dagrun Eriksen, men hun har skrevet et klokt og innsiktsfullt innlegg om dette: (Hele finner du her)

Jeg ser klare tendenser til seksualisering i samfunnet og kommersialisering av barn og unges hverdag. Seksuelle undertoner dukker opp i de merkeligste sammenhenger, gjerne koblet til svært unge jenter eller barn. Denne seksualiteten framstår som en slags forbruksvare. (...)

Seksualisering av barndommen har gått for langt. Det er skremmende at fem-seksåringer vil ha bh. Sexy plagg i stadig mindre størrelser, blondeundertøy for småjenter og kroppsnær mote er blitt trukket fram i media denne våren. Selv små jenter går sexy kledd i all slags vær. De blir diktert av moten. Jeg ønsker ikke å kritisere barna, men dem som kler opp småjentene. De voksne må ta ansvar. Verdien av at barn skal være barn må vi verne om.

(...)Barn helt ned i sju-årsalderen lider av spiseforstyrrelser i Norge i dag. Jeg er bekymret over det jeg kan observere som skjer med jentekroppen som resultat av kommersialiseringen. Seksuell image til stjerner, klesmoter, jenteblader, andre moter, media; kort sagt kommersialisering i vid forstand har fått jenter i alderen 5-9 år til å ligne mer på 15-16-åringer i kroppslige uttrykk, både i klær og kroppsbevegelser.

(...)Vi har alle et ansvar for å medvirke til verdibevissthet på dette området. Det handler ikke om åpenhet om seksualitet. Det handler om at sex selger.

Svar

Emneord
baby, badetøy, bikini

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.