|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPJeg har bare prøvd en, og det var Mims sjokoladekake. Den var jeg happy med. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPMims blomkåls- og brokkolisuppe |
|
|
|
|
|
#4 |
|
*_*
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPJeg har sikla over mang en oppskrift på FP (og nå sikler jeg igjen), men jeg har ikke rukket å prøve noen ennå - bortsett fra Camomillas vaniljekake. Og den ble jeg veldig fornøyd med.
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FP
Amerikanske Muffins Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt). Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en stor ballongvisp eller sleiv i tillegg til muffinsformene. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har. Det tørre: 4,8 dl hvetemel ca 1,5 dl farin (gjerne brun, mengde etter smak) 3 store ts bakepulver en klype salt Det våte: 1 egg 3/4 dl olje (f.eks. rapsolje, kalt "Salat- og matolje") 2,5 dl melk Smakstilsetninger bestemmer du selv! F.eks most banan (i det våte) med hakkede mandler, gjerne også fire-fem dråper mandelessens. Andre alternativer er kakao (sjokolademuffins) rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc. Dersom man bytter ut 1/3 av melet med maismel får man såkalte cornmuffins. Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig.. Fyll røren i muffinsformer med en skje - så fullt du bare tør! Det er en fordel å bruke muffinsbrett med papirformer i bunnen. Muffinsene stekes på nederste rille (dersom både muffinsbrett og stekeplate) i 15-20 minutter. Hønnis tips om gulrotkake Gulrotkake i langpanne Ingredienser: 6 dl sukker 4,5 dl matolje 6 egg 7,5 dl hvetemel 3 ts natron 3 ts bakepulver 3 ts kanel 750 g skrelt gulrot Glasur: 250 g smør 400 g kremost (f.eks. 2 pk Philadelfia) 500 g melis 3 ts vaniljesukker Fremgangsmåte: Visp sammen sukker og olje i en stor bakebolle. Pisk inn eggene (for hånd eller bruk elektrisk misker) til blandingen blir tykk og lys. Sikt sammen hvetemel, natron, bakepulver og kanel. Bland i til en jevn deig. Riv gulrøttene fint og rør inn i deigen til slutt. Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30X40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i ca 40 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Rør sammen smør og litt melis til smørkrem. Tilsett kremost, vaniljesukker og resten av melisen og pisk ostekremen jevn. Bre ostekremen i et tykt lag over kaken. Lag gjerne riflete mønster i ostekremen med en gaffel. Del kaken i passe store firkanter. Tips: 750 g skrelt og renset gulrot tilsvarer ca 1 kg med urensede gulrøtter. Er du ikke fullt så glad i ostekrem, kan du halvere oppskriften på glasuren. Kaken er kjempefin å fryse, også med ostekrem. Ostekremen gjør kaken litt klissete med det samme. Jeg pleier å dele kaken forsiktig i biter og så sette kakestykkene i kjøleskapet til ostekremen har stivnet noe. Så har jeg stykkene forsiktig i en fryseboks (ikke oppå hverandre) eller i fryseposer. Når kaken er frossen kan du stable kakestykkene oppå hverandre som du ønsker.
|
|
|
#6 |
|
...
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPMims middagspai har blitt en av storesøsters favoritter og lages med ujevne mellomrom. Vi har endret litt på fyllet da vi ikke spiser kjøtt.
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPKasias tacolåda er storfavoritt!
|
|
|
#8 |
|
Wooohhoooooo
Denne har jeg gått glipp av. Ukens fredagsmiddag tenker jeg.
|
|
|
|
#9 |
|
Multitaskingmaniac
|
Oppskrift? MegaMannen må utvide sitt fiskerepertoar!
|
|
|
#10 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPDen muffinsoppskriften til Monsoon med bringebær og hvit sjokolade brukes ofte her i huset - den er knallgod.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPJeg har lagt inn linker nå. |
|
|
|
#15 |
|
Tante Sofie
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPHar dessverre ingen linker, og husker heller ikke hvem som har lagt ut de oppskriftene som flittig benyttes hos oss. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPJeg har nå lagt inn linker i første innlegget mitt.
|
|
|
#17 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPIsets Nachopanne. Var det ikke det den het, tror det.
|
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPDet jeg har lagd aller mest er Tinetoffs teryakimarinerte laksefilet. Det er vel nesten ikke en oppskrift en gang, mer en beskrivelse. Det har vært en slager her lenge nå; servert med ris og brokkoli som anbefalt av Toffen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPKasias tacolodd og Nennes rundstykker er de jeg kommer på i farta.
|
|
|
#20 |
|
godt brukt
|
Sv: Av oppskriftene du har funnet på FPNennes rundstykker er en slager. |
|
|
|
![]() |