Sv: It takes a village to raise a child
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg mener generelt at terskelen for å bry seg er for høy.
Å reagere på at noen kjøper sukker hadde jeg ikke gjort. Derimot har jeg hørt eksempler på at hele nabolag har visst om at barn blir mishandlet, men de har latt være å bry seg fordi de ikke "kjenner" familien eller føler at de har noe med det.
Terskelen i forhold til hva man bryr seg om eller med er forskjellig ut i fra relasjon eller manglende relasjon. Jeg tror likevel at mange godt kunne brydd seg litt mer slik at en del av de som trenger det hadde fått hjelp.
I slike eksempler som det mishandlede barnet er det helt feil å ikke bry seg/melde ifra/gripe inn.
Ellers mener jeg at familie, naboer, foreldre av venner, folk på lekeplassen m. m absolutt burde kunne bry seg i situasjoner. Jeg synes man bør tåle at andre snakker til barna sine, og skulle det i noen få tilfeller være urettferdig, så overlever de nok det uten altfor store traumer. Jeg vokste opp slik at man løp ganske fritt rundt i gatene og hagene, og dermed hadde naboer og andre ganske stor handlefrihet når det gjaldt å prate til oss hvis det var noe.
Men kommentarer og innblanding i "privat" oppdragelse, spesielt hvis det kun går på egne synsede meninger og holdninger mener jeg er utidig.
|