Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunad!

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 08:41   #1
Therese
Fullverdig medlem

Therese sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Therese har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bunad!

Jeg, har romerike bunad, blå, den fikk jeg til konfirmasjonen av min farmor.
Nå er jeg glad for at jeg fikk den, og brukes så ofte jeg har mulighet.
Datteren min har rondastakken,skal nå begynne å brodere Gudbransdalen festdrakt til henne, skal prøve meg på barnemodellen, før jeg broderer en til konfirmasjonen.

Therese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 09:34   #2
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Jeg har Vestfold bunad, sort stakk og rødt liv. Mamma sydde denne selv, når hun sto til konfirmasjon, jeg arvet denne da jeg ble konfirmert.

Når jeg var rundt 25-år, leverte jeg denne til Husfliden og de justerte den i forhold til mine mål.

I 30 års gave fikk jeg en flott cape, og har selv oppgradert denne med et fint forkle. Så nå er den komplett!

Ellers så er det Borre-sølvet som gjelder, jeg er jo tross alt en Hortens jente

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 09:46   #3
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har en blå Trønderbunad (Sør-Trøndelag) som jeg fikk til konfirmasjonen, har brukt den ofte.

Har også brukt svigermors Telemarksbunad i enkelte anledninger (da jeg hadde svulmende, melkefylt bringe). Den er litt mer staselig, men jeg er mest glad i min egen

Gammel 15-11-06, 09:48   #4
Tove
XXX

Tove sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Meldalsbunad, og den er kjempefin

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 09:57   #5
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har Rogalandsbunad. Nordaker sin blå med mønster Frafjord.

Denne bunaden fikk jeg for ca 9 år siden og er kjempeglad i den. Bruker den så ofte jeg kan både 17 mai, i bryllup og konfirmasjoner.

Mann og barn har Sunnhordalandsbunad sydd av min svigermor.

Her er hele gjengen på 17 mai i år. (mannen har sort jakke til bunaden i tillegg)

Gammel 16-11-06, 21:46   #6
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Senna, her.

Jeg har Rogalandsbunad. Nordaker sin blå med mønster Frafjord.

Jeg har også Rogalandsbunad, sort med Frafjord mønster. Har ikke luen. Jeg har rød brokadevest til min. Jeg fikk bunaden til konfirmasjonen og har faktisk måttet endre på den 2 ganger ,sist gang nå i vår fordi den ble helt feilsydd da jeg fikk endret på den forrige gang.

Er veldig fornøyd med den!

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:51   #7
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ginger2, her.

Har også brukt svigermors Telemarksbunad i enkelte anledninger (da jeg hadde svulmende, melkefylt bringe). Den er litt mer staselig, men jeg er mest glad i min egen

Tjiji, det blir mest Norlandsbunad, nå da??

Jeg har forøvrig Øst-Telemarksbunad

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 02:54   #8
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katrin, her.

Jeg har Vestfold bunad, sort stakk og rødt liv.
Ellers så er det Borre-sølvet som gjelder, jeg er jo tross alt en Hortens jente

Det samme har jeg.
Mangler forkledet da men.
Borre-sølvet er jo et must.

(jeg ble jo ikke bare litt nysgjerrig på hvem du er da)

Ž*•.ž(*•.žGutt 99-01 og 03ž.•*Ž)ž.•*Ž
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 09:57   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en Jelsabunad. Lik Mette-Marit sin.

Gammel 15-11-06, 10:06   #10
Nøve
Fullverdig medlem

Nøve sin avatar

Hvor: På Kongens berg
Nøve har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har selv beltestakken fra Øst-Telemark, og så har jeg arvet setesdalsbunad og flesbergbunad fra mamma. Veldig glad i alle tre. Jeg liker best de som har vært i ubrutt tradisjon og som har sikkert grunnlag i gamle folkedrakter.

Nøve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:06   #11
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Åmlibunad fra Aust-Agder. Synes den er veldig flott, men man ser litt gravid ut i den...

tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 10:08   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke. Men hvis jeg skulle ha kjøpt, ville det ha vært blå nordlandsbuned.

Gammel 15-11-06, 11:17   #13
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Jeg har Lunderbybunaden i mørkeblå. Jeg er veldig fornøyd med den. Og nå mangler jeg ikke mange cm før den passer igjen.

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:10   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt blå nordlandsbunad i alle år og har vært ok fornøyd med den, men til 30 -årsdagen min fikk jeg en rondastakk med damaskliv (stakken fra denne, og livet fra denne (til høyre)) av mamma, og liker den mye bedre! Jeg synes den er mye mer personlig enn nordlandsbunaden. Rondastakken er en folkedrakt som har vært i ubrutt tradisjon nesten opp til vår tid (nord-Gudbrandsdal), og kan varieres i det uendelige når det gjelder fargekombinasjon i stripene, hvilket liv man skal ha (rutaliv er jo mest vanlig, rutene varierer forresten også veldig, men damaskliv var også mye brukt før i tida, og har kommet mer tilbake), forkle etc. Mamma har plukket ut stoff og farger hun mente ville passe best til meg, så den blir mye mer personlig. I tillegg liker jeg snittet på stakken mye bedre enn på nordlandsbunaden. Livet avsluttes der ribbena slutter, i stedet for nede i midjen. Det gir en mye nettere fasong, i tillegg til at man slipper at det strammer og folder seg over magen. Nå ønsker jeg meg bare svarttrøye

Jeg synes det er mye mer spennende med tradisjonsrike folkedrakter enn konstruerte bunader der alle må være like. Det er derfor jeg aldri har vært mer enn ok fornøyd med nordlandsbunaden, selv om jeg synes den er veldig fin.

(for ordens skyld, jeg har tilknytning både til nordnorge og til Gudbrandsdalen)

Johanne har også rondastakk, men med rutaliv på (kan kanskje brukes neste 17.mai, men det er mulig den fortsatt er for stor) og samboer har Sunnmørsbunad.

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 13:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 13:19   #15
Tøsa
Bølle

Tøsa sin avatar

Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Jeg har hverdagsbunaden, fra norhordaland. Har cape til, men kunne tenkt meg en slik kort jakke til.

Sambo har sunnmørsbunad og søstermor har festbunad fra norhordaland. Til lillebror har vi en bunad fra norhordaland, men er litt stor.

Storebror nekter og ha bunad nå, men han får seg nok en sunnmørbunad sydd av svigermor, til komfirmasjonen.

Gammel 15-11-06, 13:46   #16
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Åmlibunad og er veldig fornøyd med den. Fikk den sydd på Husfliden til dåpen til eldstemann, og bruker den hver 17. mai og til barnedåp og bryllup eller andre store anledninger. En dyr, men veldig bra investering synes jeg.

Mannen min har Østerdalsbunad med hvit elgskinnsbukse, og han er veldig fin i den. I tillegg har jeg sydd bunader til de to guttene mine, med vest i samme brokadestoff som jeg har på mitt liv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:11   #17
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lille My, den rondastakken høres veldig fin ut! Min mor har en gudbrandsdals festdrakt med grønt damaskliv, den er kjempefin. I tilegg har hun linskjorte med broderier.

Jeg er enig i at "husflidbunader" kan bli litt uniformsmessige, vi har også gjort litt forandringer. Gutta har fått kjempefine bunader sydd av min mor. Hun var i Damaskus for noen år tilbake, og der kjøpte hun damask som hun har sydd vester til guttene av. De har kortbukser i svart ull og sølvknapper har vi kjøpt litt her og der. Kjempefine er de!

Men mamma har fortalt at noen av hennes venninner har rynket litt på nesen, "det går da ikke an å bare finne på selv?!" De er muligens medlemmer av det berømte bunadpolitiet?

Jeg har en bunad som ligner litt på Gudbrandsdals festdrakt, men kommer fra en spesiell gård... Husker ikke navnet i farten, jeg har kjøpt den på en bruktbutikk.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:14   #18
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mannen min har foressten kilt, den brukes hver 17. mai, og ofte også i bryllup.
Spesielt 17. mai får han endel oppmerksomhet, spesielt fra damer, som ofte vil ta bilde i tillegg. Da koser han seg.

Også lurer alle på hva han har under da, men bare jeg vet!

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-06, 14:44   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg har en bunad som ligner litt på Gudbrandsdals festdrakt, men kommer fra en spesiell gård... Husker ikke navnet i farten, jeg har kjøpt den på en bruktbutikk.

Graffer? Det er i Lom. Den har rødt damaskliv og brodert stakk (en periode hadde de også en variant med brodert liv, men den har visst ikke noe med drakta fra Graffer å gjøre, bortsett fra navnet).

Jeg skulle gjerne hatt damask fra Damaskus!

Gammel 15-11-06, 20:43   #20
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har svart rogalandsbunad med rød vest og Tjelmelandsbroderi (ikke Husfliden sin standard rogalandsbunad). Min mor broderte den til konfirmasjonen min, og jeg har brukt den masse etterpå.

Jeg er også en av de pripne som mener at man bør ha en tilknytning til det stedet som bunaden sin kommer fra. Men jeg har også hørt at man kan "gifte" seg til en bunad. Det vil si at mannen min, som opprinnelig er i fra Troms, kan skaffe seg en mannsbunad fra Rogaland.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.