Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Flere punktum,- riktig bruk?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-06, 10:05   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, dette blir utrolig flisespikkete, men når man vil avslutte setningen etter prikkene? Man skal vel ikke kjøre på med enda et punktum? Og stor bokstav, forstår jeg det riktig at etter de tre prikkene så behøver det ikke komme stor bokstav hvis setningen fortsetter? Men hvis den avsluttes (med eller uten ekstra punktum) så skal det være stor?

Ellipsen viser at noe er utelatt; dette "noe" kan godt være resten av setningen, inkludert tegnsetting. Så det er ikke nødvendig med setningsavsluttende punktum, og hvis ellipsen avslutter setningen, må neste ord ha stor forbokstav, ja. Men hvis setningen fortsetter etter ellipsen, skal det være liten forbokstav i ordet etter, for da har jo ikke ellipsen avsluttet setningen.

Gammel 20-09-06, 10:05   #22
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

My: Hvis prikkene avslutter setningen, fungerer den som ethvert stopptegn, dvs. det skal ikke være noe tegn etter, og neste setning begynner med stor forbokstav.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:07   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Hihi

Tror jeg datt ut av diskusjonen.
Var ikke helt poenget at du skulle ha 3. ? altså ...?

Poenget er at det tegnet som ser ut som tre punktum egentlig ikke er tre punktum. Det er ett tegn som består av tre prikker. Disse står litt tettere enn det tre punktum gjør, og man skal være ekstremt flisespikkende for å i det hele tatt legge merke til forskjellen (for ikke snakke om bry seg ), men det er forskjell, og det korrekte er å bruke tegnet elipse og ikke skrive tre punktum. Selvsagt kan man godt skrive tegnet som tre punktum, men på et flisespikkerforum må det være lov til å opplyse om at det faktisk er en forskjell og om hva som er det korrekte.

Ser du forskjell?
... (tre punktum)
… (elipse)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Alt Gr + punktum.

Det er en hurtigtast som virker i Word, men ikke her inne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:07   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda og Tinetoff: Takk begge to! Det var det jeg trodde (særordning med spørsmåls- eller utropstegn m.a.o., siden man ikke kan se dem innebygd i ellipsen )

My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:08   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda og Tinetoff: Takk begge to! Det var det jeg trodde (særordning med spørsmåls- eller utropstegn m.a.o., siden man ikke kan se dem innebygd i ellipsen )

Nettopp.

Gammel 20-09-06, 10:09   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg elsker dette forumet. :roert:

Gammel 20-09-06, 10:11   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(særordning med spørsmåls- eller utropstegn m.a.o., siden man ikke kan se dem innebygd i ellipsen )

Jepp.

Gammel 20-09-06, 10:11   #28
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er en hurtigtast som virker i Word, men ikke her inne.

I know.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:12   #29
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Poenget er at det tegnet som ser ut som tre punktum egentlig ikke er tre punktum. Det er ett tegn som består av tre prikker. Disse står litt tettere enn det tre punktum gjør, og man skal være ekstremt flisespikkende for å i det hele tatt legge merke til forskjellen (for ikke snakke om bry seg ), men det er forskjell, og det korrekte er å bruke tegnet elipse og ikke skrive tre punktum. Selvsagt kan man godt skrive tegnet som tre punktum, men på et flisespikkerforum må det være lov til å opplyse om at det faktisk er en forskjell og om hva som er det korrekte.

Ser du forskjell?
... (tre punktum)
… (elipse)

aaaaah

Nå ser jeg forskjell jah.

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:21   #30
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Avhengig av ... Bruker det ofte . Utelater jeg så ofte noe?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:29   #31
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Da lærte visst jeg noe nytt i dag også ...

Men jeg må innrømme at jeg synes det ser dumt ut med det mellomrommet.
Jeg har ikke helt sansen for språklig anarki, men er ganske sikker på at jeg kommer til å holde meg til versjonen uten mellomrom i fremtiden.
Eller virker det arrogant kanskje?? *tenker*

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:32   #32
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pio, her.

Eller virker det arrogant kanskje?? *tenker*

Det virker mest feil.

Gammel 20-09-06, 10:35   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Tre (men ikke flere!) tankeprikker er fullt lovlig, med mellomrom foran. Det brukes når noe er utelatt, eller når man vil ha en nølepause. Språkrådet sier følgende:

Men er ikke dette litt merkelig? Jeg mener ... om man har mellomrom eller ikke vises jo bare hvis man skriver på maskin?

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:39   #34
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Option + . Lærte noe nytt idag og, kult …

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:40   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men er ikke dette litt merkelig? Jeg mener ... om man har mellomrom eller ikke vises jo bare hvis man skriver på maskin?

Det GÅR an å markere det i håndskrift også. :erfaren:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:40   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Eh … Ja? Det samme kan man for øvrig si om alle regler for bruk av mellomrom: før måleenheter, før prosenttegn, tusentallsskille, etter punktum og hva har du.

Og er det noen som bryr seg om hva man gjør når man ikke skriver maskinelt da? Du står selvsagt fritt til å utforme handlelistene dine akkurat slik du selv vil.

Gammel 20-09-06, 10:47   #37
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Det virker mest feil.

Næsj....

Jeg velger å kalle det kunstnerisk frihet....

( veldig dum smiley. Er det mulig å få den fjernet?? )

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 10:49   #38
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh … Ja? Det samme kan man for øvrig si om alle regler for bruk av mellomrom: før måleenheter, før prosenttegn, tusentallsskille, etter punktum og hva har du.

Og er det noen som bryr seg om hva man gjør når man ikke skriver maskinelt da? Du står selvsagt fritt til å utforme handlelistene dine akkurat slik du selv vil.

Ja, jeg ble bare så overrasket over at språkrådet er såpass "moderne" at de spesifiserer tegn på maskin. Jeg har jobbet en del med tegnsett og det er mye rart rundt omkring. Altså, jeg ble litt overrasket over det som jeg oppfattet som en ganske tett integrering mellom språkrådet (som jeg egenlig ikke vet hva er. Er det et offentlig organ? en etat?) og tilgjengelige tegnsett.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-06, 11:36   #39
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk .
Jeg skal prøve å holde meg til reglene heretter.
Trur eg ...

Gammel 21-09-06, 23:17   #40
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

neiogneiognei - har jeg gjort feil ... ?

Jeg gjør jo uansett en del feil, da.
Men jeg foretrekker å gjøre dem bevisst. Dette her visste jeg ikke, og det ergrer meg fryktelig!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.