|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
flisespikker
|
![]()
Ellipsen viser at noe er utelatt; dette "noe" kan godt være resten av setningen, inkludert tegnsetting. Så det er ikke nødvendig med setningsavsluttende punktum, og hvis ellipsen avslutter setningen, må neste ord ha stor forbokstav, ja. Men hvis setningen fortsetter etter ellipsen, skal det være liten forbokstav i ordet etter, for da har jo ikke ellipsen avsluttet setningen.
![]() |
#22 |
kamerat
|
![]() My: Hvis prikkene avslutter setningen, fungerer den som ethvert stopptegn, dvs. det skal ikke være noe tegn etter, og neste setning begynner med stor forbokstav.
![]() |
#23 |
Bedreviter
|
![]()
Poenget er at det tegnet som ser ut som tre punktum egentlig ikke er tre punktum. Det er ett tegn som består av tre prikker. Disse står litt tettere enn det tre punktum gjør, og man skal være ekstremt flisespikkende for å i det hele tatt legge merke til forskjellen (for ikke snakke om bry seg
Det er en hurtigtast som virker i Word, men ikke her inne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Skilpadda og Tinetoff: Takk begge to! Det var det jeg trodde (særordning med spørsmåls- eller utropstegn m.a.o., siden man ikke kan se dem innebygd i ellipsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
aaaaah |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Har ponny, ønsker høyhest
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Da lærte visst jeg noe nytt i dag også ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Leser
|
![]()
Men er ikke dette litt merkelig? Jeg mener ... om man har mellomrom eller ikke vises jo bare hvis man skriver på maskin? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
kamerat
|
![]()
Det GÅR an å markere det i håndskrift også. :erfaren:
![]() |
#36 |
Bedreviter
|
![]()
Eh … Ja? Det samme kan man for øvrig si om alle regler for bruk av mellomrom: før måleenheter, før prosenttegn, tusentallsskille, etter punktum og hva har du. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Leser
|
![]()
Ja, jeg ble bare så overrasket over at språkrådet er såpass "moderne" at de spesifiserer tegn på maskin. Jeg har jobbet en del med tegnsett og det er mye rart rundt omkring. Altså, jeg ble litt overrasket over det som jeg oppfattet som en ganske tett integrering mellom språkrådet (som jeg egenlig ikke vet hva er. Er det et offentlig organ? en etat?) og tilgjengelige tegnsett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Fola Blakken
|
![]() Takk
![]() |
![]() |
#40 |
Så stor, den lille lykken
|
![]() neiogneiognei - har jeg gjort feil ... ?
![]() |
|
|