Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokanbefaling for 2-3-åringer

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 21:07   #21
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bokanbefaling for 2-3 åringer

2-åringen er glad i hardpapp-bøkene. Mummi er hennes favoritt for tiden. Jeg prøver å bla litt i Kari Grossmanns bøker, men hun syns det er kjedelig om jeg leser, så vi kikker bare på bildene og peker på hva som er der. Det er veldig kjekt =)
Emma går til tannlegen leser vi en del også. Hun liker godt Emma bøkene. Lette tegninger.

Gammel 27-08-08, 21:12   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så fins det endel billedbøker av Astrid Lindgren som er fine. Blant annet "Jeg vil ikke gå og legge meg". Min eldste gutt fikk den til toårsdagen, og den har vært lest mye for alle fire guttene. Nydelig illustrert er den også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:13   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde også at Ludde var for litt mindre barn. Men vi har akkurat pakket ut bøkene som vi hadde tenkt at knerten skulle overta. Snuppa (3,5 år) insisterte på å få lest Ludde på senga i kveld. Hun lo seg helt fillete. Mye mer enn hun gjorde da hun var 2. De har jo en annen humor nå.

Jeg synes MammaMø er veldig sjarmerende.

Får dere ungene til å høre på bøker uten bilder enda? Jeg har foreslått dette for snuppa, men hun vil ikke. Når begynner man i så fall med det?

Gammel 27-08-08, 21:18   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begynte å lese bøker uten noe særlig bilder (f.eks. Knerten) da de var rundt fire år. Men mine unger har vært tidlige med språket.

Gammel 27-08-08, 21:19   #25
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her liker S best Naturleksikonet, Fugleboka, Soppboka og tilsvarende lektyre :rabla: .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:41   #26
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vi begynte å lese bøker uten noe særlig bilder (f.eks. Knerten) da de var rundt fire år. Men mine unger har vært tidlige med språket.

Snart syvåringen min er enda ikke med på å lese noe uten bilder. Han er veldig flink med språk og har et ordforråd som ligger over sin alder, men han er så veldig visuell også, og han bare elsker bilder. Han kan godt høre på lydbok, men skal vi lese bok, så må det være spennede bilder som han kan studere. Han sitter i evigheter og studerer Donald, det er kjempegøy og mye spennede detaljer. Så vi abonerer på Donaldbladet, og så kjøper vi av og til en ny Donaldpocketbok til ham, og da er han i himmelen.

Litt på sidelinjen siden det var 2-3 åringer, men jeg bare tenkte jeg skulle kommentere det med språket, man trenger ikke være sent ute med det for å ikke like å lese bøker uten bilder.

Gammel 27-08-08, 21:42   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg trodde også at Ludde var for litt mindre barn. Men vi har akkurat pakket ut bøkene som vi hadde tenkt at knerten skulle overta. Snuppa (3,5 år) insisterte på å få lest Ludde på senga i kveld. Hun lo seg helt fillete. Mye mer enn hun gjorde da hun var 2. De har jo en annen humor nå.

Jeg synes MammaMø er veldig sjarmerende.

Får dere ungene til å høre på bøker uten bilder enda? Jeg har foreslått dette for snuppa, men hun vil ikke. Når begynner man i så fall med det?

Mamma Mø er morsomt!
Hannah elsker den lydboka

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:47   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Litt på sidelinjen siden det var 2-3 åringer, men jeg bare tenkte jeg skulle kommentere det med språket, man trenger ikke være sent ute med det for å ikke like å lese bøker uten bilder.

Nei, det er sant. Det er kanskje mer forskjell når barna er helt små, om de helst bare vil lese Tassen når de er to år, eller er klare for litt mer avanserte bøker.

Gammel 27-08-08, 22:52   #29
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Og så fins det endel billedbøker av Astrid Lindgren som er fine. Blant annet "Jeg vil ikke gå og legge meg". Min eldste gutt fikk den til toårsdagen, og den har vært lest mye for alle fire guttene. Nydelig illustrert er den også.

Åja, skulle hatt flere Astrid Lindgren-bøker. Vi kjøpte "Jeg vil også ha et søsken" etter at lillebror kom til verden. Den er en av favorittbøkene til storesøster, og har en fin tilnærming til dette å få en å dele mamma og pappa med.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:56   #30
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

(Og Emma-bøkene er virkelig kjedelige. I beste fall nostalgiske, men ikke noe mer. )

Her i gården elsker de dem + Thomas-serien. Vi har samtlige av Emma, og begynner å få en del av Thomas også.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:05   #31
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For de minste må jeg bare anbefale Stina Wirsen sine bøker:

- Hvem bestemmer?
- Hvem blør?
- Hvem er sint?
- Hvem kler på seg
- Hvem er søt?
- Hvem sin mormor?

Om hverdagslivet, med enkel tekst, og veldig flotte illustrasjoner. Kjekke både for små og store, og stor suksess her i huset. Ikke minst nye og mer moderne i forhold til mye annet som finnes der ute. Vi koser oss skikkelig med disse, og de åpner opp for mye fin dialog.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:06   #32
Kneazle
Passiv

Standard

"Gjett hvor glad jeg er i deg" er en nydelig bok, som både jeg og Snuppa elsker. Anbefales!

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:21   #33
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

"Gjett hvor glad jeg er i deg" er en nydelig bok, som både jeg og Snuppa elsker. Anbefales!

Takk for anbefaling!! Den skal jeg kjøpe til smurfen.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:27   #34
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Den er kjempefin

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:28   #35
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Takk for anbefaling!! Den skal jeg kjøpe til smurfen.

Gjør dét! Anbefaler forresten papputgaven, som er litt mer slitesterk.

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:31   #36
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Den lille larven Aldrimett" bør også leses.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 23:36   #37
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Bø og Bæ, Mamma Mø og bæsjeboken er veldig populære her.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 20:29   #38
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Hmm, ingen har sagt et pip om bøkene om Fiat og farmor av Iben Sandemose? 3-åringen i huset elsker dem.

Ellers er hun for tida glad i Barnehageboka og Au, det gjør vondt av Kari Grossmann. Pulverheksa, Mummi og Simon og Kaia leses ofte også.

Ingrid vil bade er også en slager.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 20:31   #39
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk, alle som minnet om Pulverheksa, den gjorde stor suksess!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 22:32   #40
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Her går det også veldig mye i Lillesøster-bøkene. Har snart alle sammen nå, og de leses hver dag. Har også lydboka, og snuppa på to år og åtte måneder kan snart flere bøker utenat. (Spesielt den hvor hun går til barnehagen og den hun tisser i flosshatten.)

Hun liker også Ludde, og har sansen for bøker om Ole Brum.

Pulverheksa har jeg ikke lest enda, den må vi finne

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.