Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-08, 10:42   #1
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan sende den enkleste og beste oppskrift rett til helvete

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

I en middels kjøttbolleoppskrift (av ca en halv kg kjøtt) kan du prøve:
1 ss cumin, 1 ss paprikapulver, en halv ss hot madras curry (kan godt bruke mild madaras, men ikke bruk "norsk" karripulver, dropp det heller) en halv teskje svart pepper, en liten halv teskje chilipulver, en teskje salt.

Det blir ikke så veldig krydret eller sterk smak av det, men er en ganske trygg start hvis du er usikker på krydderbruk men vil ha litt smak allikevel.

Hør på Søster, Søster kan krydder.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:50   #2
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

I en middels kjøttbolleoppskrift (av ca en halv kg kjøtt) kan du prøve:
1 ss cumin, 1 ss paprikapulver, en halv ss hot madras curry (kan godt bruke mild madaras, men ikke bruk "norsk" karripulver, dropp det heller) en halv teskje svart pepper, en liten halv teskje chilipulver, en teskje salt.

Det blir ikke så veldig krydret eller sterk smak av det, men er en ganske trygg start hvis du er usikker på krydderbruk men vil ha litt smak allikevel.

Takk! Denne må jeg prøve!!!

Hva bruker du til? Hva slags saus? Og er det pasta som er godt til disse? Hva slags grønnsaker!

:elsker nye oppskrifter:

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:17   #3
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Takk! Denne må jeg prøve!!!

Hva bruker du til? Hva slags saus? Og er det pasta som er godt til disse? Hva slags grønnsaker!

:elsker nye oppskrifter:

Hm, ikke godt å si, jeg er jo en sånn "smak til"-dame, så jeg har tusen varianter.

Hvis du skal ha dem som tapassnacks, kan du med fordel grovhakke en hel hvitløk, 10-20 svarte oliven og 10 skiver tørka tomater, ha i en spiseskje chilipulver og koke dem i tomatsaus. Hiv hele aspargesbønner og sjalottløk delt i to i sausen

Skal de være til pasta, kan du raspe parmesan rett i deigen, droppe curryen og ha en liten bukett med fersk timian og basilikum (tørket funker fint, ta en spiseskje av hver)

Skal de på kebabspidd, tar du en teskje kanel og en teskje kardemomme og en hvitløk oppi. (og de andre krydderne)

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:47   #4
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Melder meg her jeg også. Selv om jeg kan å smake til. Mitt problem er at jeg synes det er så vanskelig å koordinere hele greia. Med alt som skal kuttes opp, stekes, kokes, røres, tas av og på osv osv.

I går skulle jeg lage gratinerte pannekaker, og holdt på fra fire til sju med det! Og det var ikke en spesielt komplisert oppskrift heller, fyllet var saus, kjøtt og sopp. På et tidspunkt hadde jeg fire kjeler, hvor to inneholdt brent saus, en benk full av en blanding av ingredienser og oppvask, samtidig som at jeg var så stresset at jeg svarte mannen surt om han bare våget å se på meg. Men mat ble det jo tilslutt, om enn uten noe tilbehør som salat eller lignende.

Men altså, jeg orker ikke å drive på med det der hver dag, det tar alle kreftene mine. Jeg kan sikkert trene, men det må være et overskuddsprosjekt siden jeg i utgangspunktet ikke er så interessert i å lage mat. Så da blir det ikke nå i hvert fall.

Jeg er glad i god mat da, og heldigvis har jeg en mann som gjerne lager. Hadde jeg vært alene hadde vi nok levd på halvfabrikata og take-away de fleste dager.

Baking er mer min greie, der kan man finne fram alt på forhånd, stort sett forholde seg til en bolle, og den virkelige varmen bilr ikke introdusert før helt tilslutt.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.