Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Singel, hva er det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-08, 10:44   #21
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Singel, hva er det?

singelI singel -en trol fra nederl, besl med III *single (knust) småstein som brukes f eks i hageganger og på gårdsplasser

II singel -en el. -et singling, singlende lyd høre s-et av en bjelle

IV singel a5 el. II single a3 (fra eng.) enkelt, (en) eneste, som er alene; i kortspill: ha kongen s-

III singel -en, -ler el. I single m1 (utt singel; fra eng., av sms med II *single)
1singelplate gi ut en s-
2tennisspill med én deltaker på hver side, t forskj fra *double

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 10:45   #22
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg oppfatter singel som en som ikke har kjæreste. Du behøver ikke å ha hatt noen heller for å være det. Jeg regner det fra ungdomsalder og opp.

Samme her. Eg ser ingen grunn til å dra inn kor vidt personen har hatt tidlegare forhold i ein slik definisjon.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 10:46   #23
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Altså en som er alene - ikke har en partner av noe slag, ikke har kjæreste.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 10:48   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg er enig i at det virker merkelig å snakke om "sivilstatus", i offisiell forstand, når det gjelder femtenåringer. Når man skal krysse av på offentlige skjemaer, så er det klart at bor man alene, så er man "enslig". "Single" er derimot, slik jeg bruker det, et ganske uformelt og muntlig ord, som ikke brukes i offisielle sammenhenger, men bare betyr at man ikke har kjæreste (og forsåvidt indirekte sier at man er gammel nok til å kunne ha kjæreste, men det er man da fint når man er femten).

Gammel 30-08-08, 11:06   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var antagelig ikke singel da jeg var 15, all den tid jeg stort sett alltid har hatt kjærester siden jeg var 12. Men det het "opptatt" eller "sammen" hvis man ikke var singel og så het det vel ikke noe spes om man var singel. Ikke opptatt? Ledig? Nei, ikke ledig, det høres billig ut. Jeg husker ikke. Men 17-åring og en 15-åring kan da fint ha kjærester.

Å legge så mye i det som Elias gjør, ville jeg vel aldri kommet på, men joda, teknisk sett er de barn når de er 17 og teknisk sett er det slik at voksne termer omkring sivilstand ikke er presise når det gjelder dem som juridisk sett er barn.

OK, så han svarte (selvhøytidlig og veslevoksent, slik 17-åringer er programforpliktet til å gjøre) ny-singel, ettersom det akkurat var blitt slutt mellom ham og kjæresten. Big deal.

Gammel 30-08-08, 12:30   #26
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Singel betyr vel bare at man ikke har kjæreste? Jeg tror dette er et av de ordene som har endret karakter over de siste generasjonene ja. Jeg er sikker på at det finnes mange andre eksempler på ord som har fått et litt annen betydning enn før, men akkurat nå kommer jeg ikke på noen selvfølgelig.

Jeg synes det er helt greit at ordet tas i bruk på den måten selv om den hadde en litt annen betydning før, og jeg tror ikke ungene helt ser den problemstillingen som du sier med at man skal være så veldig fokusert på parforhold og at det er alt for tidlig å ta i bruk et slikt begrep. Når man er i tenårene så orienterer man seg mot å bli voksen, og det å orientere seg mot det motsatte kjønn, og begynne å ha kjærester er en helt naturlig ting. Jeg mener å huske at vi skrev ja eller nei på om vi hadde kjæreste i disse skoledagbøkene når vi var tenåringer. Å bruke ordet singel eller kjæreste blir jo bare en oppgradering av ordene, en endring i ordforådet, og slike endringer skjer hele tiden.

Gammel 30-08-08, 12:55   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ville du virkelig kalle voksne kjærester for "single" så lenge de ikke er samboere?

Jeg ville ikke det, hvis det var viktig å få frem at vedkommende hadde en kjæreste som bodde et annet sted, ville jeg kanskje ha kalt vedkommende særboer, men skulle vedkommende krysset av på et skjema i rubrikken sivil status, ville singel ha vært det eneste riktige.

En attenåring som bodde hjemme hos mamma og pappa, ville ha krysset av som singel og ville ha vært singel i mitt hodet selv om vedkommende hadde noen kjæresterier på gang. En under atten har sivil status barn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 12:57   #28
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er singel et nøytralt ord for det å ikke ha kjæreste, og jeg synes hvem som helst kan bruke det så lenge de er i en alder der det kunne vært aktuelt å ha kjæreste. Alternativene er vel enslig eller ugift, og jeg ville reagert mye mer hvis de ordene ble brukt av eller om en 15-16-åring. Det har med de underliggende signalene ordvalget sender ut for meg; enslig eller ugift signaliserer men ønsker en partner, singel gir ingen sånne signaler for meg.

Nysingel har jeg aldri vært borti, så der har jeg ingen meninger foreløpig.

Gammel 30-08-08, 12:57   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, Nenne; jeg presiserte bedre hvordan jeg selv bruker ordet i det siste innlegget mitt.

Gammel 30-08-08, 12:58   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

For meg er singel et nøytralt ord for det å ikke ha kjæreste, og jeg synes hvem som helst kan bruke det så lenge de er i en alder der det kunne vært aktuelt å ha kjæreste. Alternativene er vel enslig eller ugift, og jeg ville reagert mye mer hvis de ordene ble brukt av eller om en 15-16-åring. Det har med de underliggende signalene ordvalget sender ut for meg; enslig eller ugift signaliserer men ønsker en partner, singel gir ingen sånne signaler for meg.

Nettopp! Akkurat sånn er det jeg tenker. Både "ugift" og "enslig" ville være komisk å si om en 16- eller for den del 18-åring, og "ledig" høres, som Mim sier det, nesten litt billig ut. "Single" er derimot temmelig nøytralt for "har ikke kjæreste".

Gammel 30-08-08, 13:04   #31
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes hovedinnlegget var morsomt, litt kåseriaktig.

Jeg er for gammel til å buke single, men jeg er akkurat i brytningsonen for alle vennene til lillesøster bruker det. Jeg er heller ikke fra et sentralt sted, det har nok også betydd noe. Jeg synes single er litt "finere" (i betydning hyggeligere) ord enn enslig, og jeg skjønner godt hva folk mener når de sier de er ny-single (men jeg hadde nok ledd *bittelitt* hvis en 15 åring sa til meg at h*n var ny-single. Men veldig lavt og helst i sjul.)

Gammel 30-08-08, 13:21   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner godt poenget ditt, jeg, Elias.
Selv ville jeg ikke bruke ordet singel om noen under 18 (kanskje ikke under 20?).
"Singel" betyr "har ikke kjæreste", og om man er i en alder der man det strengt tatt ikke er et must å ha kjæreste (ikke at det noen gang er "et must", men dere skjønner hva jeg mener?) så trenger man vel ingen betegnelse på at man ikke har det. Ordet singel har jo en klang av at man kunne vært i et forhold, men ikke er det - og jeg er enig i at det ikke er usannsynlig at tenåringer i en sårbar alder kan oppleve at det innebærer et lite press, eller følelsen av at man burde hatt en annen sivilstatus.

Gammel 30-08-08, 13:56   #33
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Men hva med folk som blir enker eller enkemenn i en alder av 60-70 da?
Er de også single?

De er enker eller enkemenn.
Selv om mor mi pleier å flire og si hun er sytti og singel.

Jeg har større problemer med begrepet "ugift". Hva betyr det? Jo, man er ugift. Men kan godt ha hatt en samboer i ti år.

For ikke å snakke om "skilt" som er/var(?) en avkryssingsmulighet på selvangivelsen. Hadde man først vært "gift", var det umulig å bli kvitt det, liksom. Man var "skilt" inntil man ble "gift" igjen, eventuelt "samboer".

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 19:57   #34
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Når man når den alderen der det motsatte - evt. det samme, kjønn begynner å bli interessant mener jeg at man også kan kalle seg single når man ikke har kjæreste. Selv om en under atten ikke kan krysse av for "gift" eller "samboer" på selvangivelsen, betyr jo ikke det at man skal avskrive forholdet som useriøst og ubetydelig av den grunn?

Og hvis man, som Elias sier i HI, kaller seg "ny-single" betyr vel det at 17-åringen nettopp har avsluttet et forhold som var såpass seriøst for ham at han markerer overgangen med et "ny" i tillegg til "single", altså har han et ferskt brudd bak seg. Det er ikke nødvendigvis sånn at det gjør det mer seriøst enn om man ville kalt det "ledig" eller "opptatt", det er vel bare sånn kidsa snakker for tiden. (Vi sa forøvrig "single" da jeg var tenåring også.)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 20:02   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes dere er sære som har 18-årsgrense på "single". Og en smule gammledagse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 20:02   #36
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes dere er sære som har 18-årsgrense på "single". Og en smule gammledagse.

Word.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 23:10   #37
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hrmf.

Gammel 30-08-08, 23:11   #38
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er mer positivt at ungdom definerer seg som "single" enn det motsatte som var vanlig da jeg var ung: "Har ikkje dame/type."

Gammel 30-08-08, 23:15   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Jeg vil heller kalle det søkende og nysgjerrig på det motsatte kjønn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-08, 23:16   #40
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke det er aldersgrense på å være singel. Fjortisen min er singel, kompisen er nysingel og alle som skjønner ungdomsspåket forsår hva de mener.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.