Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette vanlig i 1. klasse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 10:46   #1
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er dette vanlig i 1. klasse?

Jeg hadde blitt rimelig grinete hvis læreren hadde gradert leksene på den måten allerede i 1.klasse. Det er en grunn til at det først settes karakterer på ungdomsskolen!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:49   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vel må jo medgi at ikke alle på lærerskolen var av dem som fant opp kruttet, for å si de sånn, dessverre. En del tankevirksomhet er det ikke bare å "lære" seg til.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 10:41   #3
Annie
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
Annie har et hav av muligheter foran seg
Standard

I førsteklasse hos oss brukes det også klistremerker, men ikke i graderingssystem etter hvor "fint" leksen er gjort.
Merkene deles ut mer eller mindre tilfeldig, - og litt etter hva frøken har tilgjengelig akkurat den dagen.

Men vi hadde en lignende erfaring som baserte seg på at jentene syntes og mente at prinsesseklistremerker og blomster var MYE finere enn stjerner og andre merker. Derfor tolket de det sånn at disse blomster og prinsessemerkene var mer "verdt" enn de andre - underforstått at de hadde vært flinkere med leksen disse dagene.

Det ble forklart av frøken - og vips var alle misforståelser ute av verden.
Siden har ingen snakket sånn om klistremerkene.
Og frøken skriver også kommentarer innimellom i stedet for merker. Som fin lekse, eller flott arbeid eller her har du jobbet godt o.s.v.

Håper det ordner seg - og at du får en forklaring på dette, for det hørtes litt merkelig ut...

Annie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 10:57   #4
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Her får de stempel eller klistermerker når leksene er blitt gjort og sjekket. De har lekser 2 ganger i uka.

Gammel 09-09-08, 22:24   #5
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Har fått svar fra lærer, der hun bekrefter at klistremerkene viser gradering.
Det var ikke meningen at merkene skulle si at leksen var dårlig, men at det var noe som manglet eller var ufullstendig, o.l. Det var ment som en tilbakemelding til foreldrene også, visstnok. (Bare synd vi ikke har fått vite noe om det)

Hun har visst snakket med klassen i dag om at ingen må tro at det betyr at noen har gjort en dårlig lekse, selv om de får et slikt merke.

Allikevel så tror jeg at "skaden" allerede har skjedd hos noen, for det er jo nettopp ordet "dårlig" min datter hvertfall har plukket opp. Barn i denne alderen er etter min erfaring svært svart\hvitt-tenkende.

Jeg kjenner at jeg er skeptisk til opplegget, og synes det hadde vært bedre om de fikk like klistremerker, og at hun heller skrev nederst på arket hva man har glemt eller kunne jobbe mer med.

Hvis et barn f.eks ikke blir fulgt opp med lekser hjemme, så blir det jo "straffet" med de dårligste klistremerkene.

Jeg har tenkt til å snakke med så mange av foreldrene jeg får tak i, om hva de synes om dette.

Gammel 09-09-08, 22:34   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres ut som en veldig dårlig praksis!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:36   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Dette skurrer veldig i ørene mine - både som lærer og mamma...

Dersom noen ikke har gjort det de skal i lekse på de laveste trinnene, gjør jeg slett ikke noe nummer av det - det er jo ikke ungenes eget ansvar uansett, og alle kan glippe en og annen gang. Gjentar det seg at leksene ikke blir fulgt opp, kontakter jeg foreldrene. Å gi ungene klistremerker som er mindre verdt er jo helt absurd!

Jeg ville bedt om en pedagogisk begrunnelse for denne praksisen. Kanskje læreren tenker seg om en ekstra gang og selv skjønner at dette kanskje ikke er en optimal måte å gi tilbakemeldinger på?

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:04   #8
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med ming, dette virker ikke heldig i det hele tatt. Jeg har jobbet som lærer noen år nå, og aldri hørt om graderte klistremerker før. At dere som foreldre ikke er informert om dette synes jeg også er litt merkelig.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:15   #9
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville aldri kommet på å gradere leksene med klistremerker, men det har hendt at elever som har slurvet veldig med leksen eller ikke gjort hele ikke har fått klistremerke. Av og til kommenterer jeg i tillegg til klistremerket.

Jeg synes det er merkelig med klistremerker/stempler som graderer lekser. Da hadde det vært bedre med en liten kommentar!

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:17   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hørtes merkelig ut for meg også. Hvis hun faktisk mener å gradere, så måtte det da være mye bedre å si det rett ut, som Blånn sier? Da kan hun jo også formulere tilbakemeldingen på en mest mulig hyggelig og konstruktiv måte, i stedet for å bare sette på et merke som betyr "mangelfullt", og la ungene tolke selv (noe de jo typisk gjør på en veldig svart/hvit måte, ja).

Gammel 09-09-08, 23:26   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ikke ut som noen bra måte å kommentere leksene på, ikke i det hele tatt. Har aldri opplevd bruk av "graderte klistremerker" i de 15 årene jeg har hatt skolebarn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:36   #12
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Kjenner jeg blir fryktelig provosert av dette, og merker at tankene på at jeg snart har skolebarn jeg også, kommer for fullt. Her bidrar jo lærer til å lage et problem. Fokus flyttes fra leksene til klistermerkene og hvem som får hva. En kommentar om hva må bli bedre er konkret og personlig. Her legges det jo opp til typisk "sammenligningsgreie", som jenter i den alderen nok hiver seg på glatt.

Ta tak i dette, og involver flere foreldre.

Gammel 09-09-08, 23:29   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette ville jeg ha reagert kraftig på.

Hos oss setter læreren klistremerke på for å vise at hun har sett over leksen og det hender at hun skriver en liten kommentar, som Fin lekse, eller Godt jobbet. Jeg ville ha synes det var greit om hun viste hva som eventuelt var feil i leksen, men da må hun gjøre det klart og tydelig og ikke med et uklart og vanskelig forståelig klistremerkesystem.

Selvtilliten er så skjør hos de små seksåringene at jeg håper intenst at lærerne satser på positiv tilbakemelding. Vår lærer er i hvert fall veldig flink til det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:32   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette likte jeg ikke. Toerns lærer brukte klistremerke, men hun fikk alltid et klistremerke uansett hvor bra leksen var. Nedenfor skrev hun eventuelle kommentarer.

Gammel 09-09-08, 23:36   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Om hun ønsker å gi foreldre en tilbakemelding om ting som ikke er fullstendig osv så kan hun vel skrive en kommentar.
Ikke bruke klistremerker som ungene legger MYE mer i.

Gammel 09-09-08, 23:36   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, dette var ikke bra! Jeg reargerer også som lærer og mor og hadde bedt om en pedagogisk forklaring på dette.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:38   #17
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøsses! Håper du får med deg flere i forhold til å gi en tilbakemelding på dette. Karaktersetting begynner vel på ungdomsskolen, gjør det ikke? Jeg synes dette blir veldig unyanserte tilbakemeldinger til så små barn, hvordan skal de tolke klistremerkene i forhold til å bli bedre? Nei, dette fikk jeg grøsninger av.

Gammel 09-09-08, 23:38   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner jeg ble litt opprørt av dette her, jeg.
I første klasse er det aller viktigste å gi ungene LYST til å lære og et positivt forhold til skolen og skolearbeid. Det er så vidt jeg går med på at kritiske kommentarer hører hjemme i bøkene (de kan evt tas muntlig, varsomt og hyggelig, på en elevsamtale), så denne graderingen virker bare mer og mer absurd jo mer jeg tenker på det. Ungene skal bygge opp et selvbilde av seg selv som lesere, skrivere, matamatikere, og da trenger de bekreftelse på at de er bra! Kan ikke se for meg at seksåringer med vilje slurver med leksene. Da er det i tilfelle pga slapp oppfølging hjemmefra, eller fordi leksene ikke er tilpasset ungenes nivå, og det blir derfor lærerens oppgave å tilpasse slik at ungen opplever mestring, og å ta kontakt med foreldrene for å hjelpe dem med leksesituasjonen.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:40   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med alle som er kritiske, synes ikke dette var heldig.

Gammel 09-09-08, 23:43   #20
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

lærerens oppgave å tilpasse slik at ungen opplever mestring, og å ta kontakt med foreldrene for å hjelpe dem med leksesituasjonen.

Nemlig.

Her får man jo negativ respons før man nesten har begynt å forstå hva skole går ut på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.