|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg sier også unge. 'Barn' er fremmed på min dialekt også (i den grad jeg har noen). Jeg synes 'unge' høres mer kjærlig ut. "Lille ungen min".
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg omtaler mine barn som 'ungene' eller 'ungene mine'. Men jeg skriver unger og barn om hverandre.
![]() |
![]() |
#24 |
interlektuell
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Når jeg tenkte etter, så er det mest naturlig for meg å bruke barn når jeg tenker på et barn, mens i flertall sier jeg automatisk ungene (eller rettere sagt ongarrr). Det hender imidlertid at jeg omtaler Knøtta som ungen min i ett litt oppgitt tonefall til mannen: Har du sett onjen? Ka er det onjen gjør nå?
![]() |
#25 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Ordet unge ...
Samme her. Hvem er det som sier "barn", egentlig?
![]() |
#26 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg fikk høre fra min tante at det var stygt og si unge/unga mine. Jeg sa det mye mer før, men har fått litt negativt forhold til ordet unge og spesielt "Unga" som er litt sleng i Oslo. I følge tanten min var det noe av det styggeste jeg kunne si; "Unga mine"
![]() |
#28 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Når jeg tenker meg litt om så sier jeg aldri at noen har fått en unge faktisk. Da blir det litt kattunge-aktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg sier og skriver både barn og unger. Tror det faktisk er helt vanlig å bruke her i Vestfold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg sier aldri barn, jeg. Har aldri hørt noen på disse kanter som sier det. Jeg skriver det gjerne, unger også, men jeg sier bare unger. Barn blir helt feil på min dialekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Bruker begge orda om kvarandre eg. For eksempel "godungen min" kan da umulig vere negativt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Prøver så godt jeg kan :)
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...he he. De eldre er til tider litt artige når dem minner oss på hvordan det var før i tiden (og full respekt har jeg for det). Jeg sier unge, kommer jeg alltid til å gjøre. Prøver heller å holde meg fra å bruke slengordene man kan koble på ordet, |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ordet unge ...Sier og skriver unger og barn om hverandre. Rett og slett for å variere språket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Pauset
|
![]() Sv: Ordet unge ...Nå er jeg ei byfrøken da, med tanke på griser og sånt...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
My hips don't lie
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg sier og skriver unger og barna om hverandre. Når jeg snakker om de, blir det oftest at jeg sier unga. For ordet barna passer ikke til min pratemåte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
blid
![]() Sv: Ordet unge ...
Samme her
![]() |
#38 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Ordet unge ...Går ikke an å si barn på Stavangersk, da høres jeg jo ut som DEN snobben direkte fra Egenes.
![]() |
#39 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet unge ...Jeg bruker unger. Barn blir så høytidlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|