Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Vi er ikke sånne bokmennesker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 23:21   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

… og vi er ikke helt sånne mat-mennsker, men vi gir da barnet mat, for pokker.

Nå er jeg faktisk både bok- og matmenneske, altså. Det var bare for å trekke paraleller. Å lese bøker for barn er så mye mer enn å like historier eller litteratur som underholdning. Det er jo grunnlaget og ofte begynnelsen på en lærelyst og -evne som er kjempeviktig videre i livet. Språkutvikling og evnen til å lytte, lese og lære er jo så elementert og viktig at det blir idiotisk å la være, spør du meg.

Jeg er nesten litt sjokkert.

Omtrent slik tenkte jeg også. Mannen min er ikke den store leseren selv, ingen i hans familie er det, men han leser for Mazungen, kanskje ikke med så stor glede som meg, men han leser og oppmuntrer hennes leseglede.

Jeg tror jo grunnlaget fra bøker er viktig for skolegang og all fremtidig læring. Det å lure og undre seg og så finne svarene i en bok i like stor grad som det å finne glede i en fortelling å lære å se ting gjennom andres øyne.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:30   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror jo grunnlaget fra bøker er viktig for skolegang og all fremtidig læring. Det å lure og undre seg og så finne svarene i en bok i like stor grad som det å finne glede i en fortelling å lære å se ting gjennom andres øyne.

Jo, men er det så rart om:
1) En del (kanskje folk som sjøl ikke har vært så skoleflinke?) som ikke setter dette i sammenheng?
2) Det finnes foreldre som ikke anser skolegang og læring som så innmari viktig?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:35   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

1) En del (kanskje folk som sjøl ikke har vært så skoleflinke?) som ikke setter dette i sammenheng?
2) Det finnes foreldre som ikke anser skolegang og læring som så innmari viktig?

Jeg synes ærlig talt det er litt rart, ja. Det finnes andre verdier, selvsagt, og det får være opp til hver enkelt hva de vil legge mest vekt på. Men at læring og skolegang (grunnleggende i det minste) ikke er viktig, er vel ikke en smakssak i Norge i dag?

Når det gjelder å ikke sette lesing i sammenheng med læring generelt er jeg (litt) mer forståelsesfull.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:41   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

For meg er det veldig rart. Nettopp om du selv er skolesvak ville jeg tro du ville gjøre alt for at barna dine skulle få en lettere skolegang. Nå tenker jeg kanskje slik pga mine egene erfaringer. Jeg har mange svake sider. F.eks var jeg ikke akkurat den beste i gym. Det er jo grunnen til at Mazungen har fått prøve seg tidlig med turn og allidrett osv. For å slippe den følelsen jeg hadde.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 00:57   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg synes det er rart.

Her i familien er vi en "skoleflink" (meg) og en "ikkeskoleflink". Men begge synes det er like viktig å oppmuntre ungene våre og vi leser for de.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 12:05   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig rart om det har gått noen hus forbi at utdanning er viktig. De må være usedvanlig enkelt utrustet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-08, 12:26   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppgitt men ikke overrasket over at en del ikke finner det verdifullt å lese med barna sine. I Norge er det større respekt for Idol- og fotballstjerner enn for «skole- og boklærdom».

Å ja, de finnes. På bygdeskolen jeg gikk som barn der noen av mine nieser og nevøer går nå, går holdninger til skole og lærere for mange i arv. Flere av de som gikk der samtidig med meg og mine søsken, så skolen som en plass der man spilte fotball og hoppet tau, der alle med G eller bedre på prøver ble stemlet som «strebere». De har nå barn på samme skole, og disse barna har innstilling. Holdningene har de uten tvil fått fra foreldrene sine.

Gammel 30-09-08, 23:32   #8
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Vi er ikke sånne bok mennesker

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

… og vi er ikke helt sånne mat-mennsker, men vi gir da barnet mat, for pokker.
(..)

Jeg leste akkurat dette for mannen, etter å ha forklart HI, og han knegget og synes det var et veldig bra svar. "'Nuff said."

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:59.