|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skille stat og kirke?Tror man på noe sterkt nok, vet man nok hvor man hører til.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Skille stat og kirke?
Det tror jeg også, og jeg vet sannelig ikke om det er så sunt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
navnet sjemmer ingen
Jeg er jammen meg glad for at jeg er raus nok til å se at andre mennesker kan tvile og tro om hverandre uten å sette meg til doms over at de ikke tror eller tviler sterkt nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
men er det ikke det man lærte da? på søndagsskolen-speideren-i koret-på møter osv? Husker vi sang: "si meg, er du tøff nok, til å vise hvem du hører til?, ja si meg er du tøff nok, til å møte dømmer'ne med et smil?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
navnet sjemmer ingen
Det er ingen motsetning i å vise hvem man hører til og å gi rom for tvil. Livet er ikke liniært og i perioder er troen sterkest og i andre perioder tvilen. De fleste av oss er heldigvis mennesker av kjøtt og blod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Men det finnes jo land uten statskirke og.. Nei, jeg tror jeg gir meg, så jeg ikke trøkker på noen tær her.. Vil jo at alle skal ha frihet til å tro på det de vil! Jeg synes bare ikke forkynnelse har noe i staten, eller politikken, eller skolen å gjøre.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Skille stat og kirke?Men sånn personlig da. Så sliter jeg med å tro på alt som står i Bibelen feks.. jeg kan ikke leve ett liv ut i fra å tolke bibelen konkret.. Så om DET liskom blir kirke-livet ved et skille, så blir ikke kirken noe for meg.
![]() |
#28 |
navnet sjemmer ingen
Forkynnelse i skolen er det lenge siden det ble slutt på. Kanskje på tide at du oppdaterer deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Skille stat og kirke?De fleste land har vel en "atatsreligion" selv om de har innbyggere uten den troen/annen tro. Så at Norge har innbyggere med en annen tro synes jeg ikke spiler oen rolle.
![]() |
#31 |
er grønn og fin.
|
Det er slutt på forkynelse i skolen.
![]() |
#32 |
De synger for maten i 1, 2 og 3 klasse.. I min sønns klasse, 6-trinn er det mye undervisning jeg kan kalle "forkynnelse", så lenge de lærer at det er dette som er riktig, er det vel det? Og i min ste-datters klasse, også 6-trinn, kunne de ikke begynne å lære om Islam, for de var ikke klare for sånn, derfor holdt det med å lære om kristendom. ( min mann syntes det var utrolig rart, siden de har flere muslimer i klassen..) -Det er vel en smule diskriminerende vel?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
navnet sjemmer ingen
Da er dere uheldig med skolen. Hverken på barnas eller de tre skolene jeg har jobbet på fungerer Krlen slik. Jeg antar at skolene jeg kjenner ikke er unike. Hos oss er det kirka som tar seg av trosopplæringa på en utmerket måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Det er kjempebra! Jeg skjønner jo godt hvordan KRL-faget skal være.. Det er et fint fag, som lærer barna om ulike religioner, historie, etikk og moral. Kjempeviktige ting for barn i dagens samfunn.. Vi er nok uheldige da med skolene barna våre går på.. Sønnen min går på en liten skole, med få barn, og noe høy gj.snittsalder på lærerne.. før i tiden var nok dette en liten kristen barneskole, lik den jeg gikk på fra 4-6klasse. Men min stedatters skole, som er en stor skole med masse invandringsbarn, synes jeg ikke har noen unskyldning! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#36 |
Stadig underveis
![]() Sv: Skille stat og kirke?Jeg er kristen og jeg er for skille av stat og kirke. Det fungerer dårlig at kirken som er en kristen institusjon styres av mennesker som i mange tilfeller er likegyldig til eller rett og slett ikke tror på det kristne budskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
flisespikker
|
![]() Sv: Skille stat og kirke?Jeg er enig i det meste Hattifnatten skriver her, bortsett fra at jeg ikke er kristen (og heller ikke medlem av Den norske kirke).
![]() |
#38 |
Stadig underveis
Akkurat det er ikke opp til meg å bedømme! |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Stadig underveis
Såvidt jeg har skjønt er det vanlig at barn som blir registrert i det frikirkesamfunn foreldrene er medlem av, selv må foreta en aktiv innmelding for å ha et fullverdig medlemskap som voksen. Jeg tror dette skjer når de er 15 år (Ihht til lovverket bestemmer man selv hvilket kirkesamfunn man evt vil være medlem av fra man er 15 år). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|