Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skille stat og kirke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 20:04   #21
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skille stat og kirke?

Tror man på noe sterkt nok, vet man nok hvor man hører til..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:05   #22
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tror kanskje at mange vil måtte slite litt for å finnen "plassen" sin om stat og kirke blir skilt.. men kanskje det er sunt?

Det tror jeg også, og jeg vet sannelig ikke om det er så sunt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:06   #23
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Tror man på noe sterkt nok, vet man nok hvor man hører til..

Jeg er jammen meg glad for at jeg er raus nok til å se at andre mennesker kan tvile og tro om hverandre uten å sette meg til doms over at de ikke tror eller tviler sterkt nok.

Gammel 21-11-06, 20:11   #24
cilen

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg er jammen meg glad for at jeg er raus nok til å se at andre mennesker kan tvile og tro om hverandre uten å sette meg til doms over at de ikke tror eller tviler sterkt nok.

men er det ikke det man lærte da? på søndagsskolen-speideren-i koret-på møter osv? Husker vi sang: "si meg, er du tøff nok, til å vise hvem du hører til?, ja si meg er du tøff nok, til å møte dømmer'ne med et smil?"

Gammel 21-11-06, 20:15   #25
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

men er det ikke det man lærte da? på søndagsskolen-speideren-i koret-på møter osv? Husker vi sang: "si meg, er du tøff nok, til å vise hvem du hører til?, ja si meg er du tøff nok, til å møte dømmer'ne med et smil?"

Det er ingen motsetning i å vise hvem man hører til og å gi rom for tvil. Livet er ikke liniært og i perioder er troen sterkest og i andre perioder tvilen. De fleste av oss er heldigvis mennesker av kjøtt og blod.

Gammel 21-11-06, 20:16   #26
cilen

cilen sin avatar

Standard

Så om vi flyttet mange nok kristne, muslimer og hinduer til Italia ville de selvsagt gi avkall på sin statsreligion?. Kirken er mer enn en religion i Norge, som i veldig mange andre land.

Men det finnes jo land uten statskirke og.. Nei, jeg tror jeg gir meg, så jeg ikke trøkker på noen tær her.. Vil jo at alle skal ha frihet til å tro på det de vil! Jeg synes bare ikke forkynnelse har noe i staten, eller politikken, eller skolen å gjøre..

Gammel 21-11-06, 20:17   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn personlig da. Så sliter jeg med å tro på alt som står i Bibelen feks.. jeg kan ikke leve ett liv ut i fra å tolke bibelen konkret.. Så om DET liskom blir kirke-livet ved et skille, så blir ikke kirken noe for meg.

Men samtidig kan en del av meg tro. Tro på at det er noe mer, men uvisst hva. Og jeg synes også at troen blir veldig personlig. At man skal slippe å bevise sin tro ovenfor alle og enhver.

Skiller man stat og kirke så tror jeg kanskje at det blir veldig sånn at man må være utpreget troende - og det blir for mye for meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:24   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Men det finnes jo land uten statskirke og.. Nei, jeg tror jeg gir meg, så jeg ikke trøkker på noen tær her.. Vil jo at alle skal ha frihet til å tro på det de vil! Jeg synes bare ikke forkynnelse har noe i staten, eller politikken, eller skolen å gjøre..

Forkynnelse i skolen er det lenge siden det ble slutt på. Kanskje på tide at du oppdaterer deg?

Gammel 21-11-06, 20:28   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De fleste land har vel en "atatsreligion" selv om de har innbyggere uten den troen/annen tro. Så at Norge har innbyggere med en annen tro synes jeg ikke spiler oen rolle.

En av mine argumenter for å beholde en statskirke er at staten har en invirkning som kan forhindre forgubbing av kirken, og det tror jeg er nødvendig.

Ellers må jeg innrømme at jeg har ikke satt meg så veldig inn i akkurat dette.
Det er jeg nok mindre opptatt av gitt.

Gammel 21-11-06, 20:28   #30
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt klart for et skille.
Er også enig med cilen, er du ikke kristen så meld deg ut!

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:31   #31
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er slutt på forkynelse i skolen.
Derfor har Kristendom faget byttet navn til KRL Kristendom Religion og Livssyn. Det blir lært om de forskjellige trosretningene, noe jeg synes er veldig bra. Eldstesønnen min har i forbindelse med skolen vært på besøk i Moske. Nå bygges det et Buddisttempel ikke langt fra her jeg bor, og det har allerede vært en skoleklasse der på besøk. (de hadde vel og merke et barn med den troen i sin klasse)
Men siden templet blir bygget i sykkelavstand fra skolen har ejg stor tro på at det vil bli flere skoleklasser som besøker de.

Gammel 21-11-06, 20:39   #32
cilen

cilen sin avatar

Standard

Forkynnelse i skolen er det lenge siden det ble slutt på. Kanskje på tide at du oppdaterer deg?

De synger for maten i 1, 2 og 3 klasse.. I min sønns klasse, 6-trinn er det mye undervisning jeg kan kalle "forkynnelse", så lenge de lærer at det er dette som er riktig, er det vel det? Og i min ste-datters klasse, også 6-trinn, kunne de ikke begynne å lære om Islam, for de var ikke klare for sånn, derfor holdt det med å lære om kristendom. ( min mann syntes det var utrolig rart, siden de har flere muslimer i klassen..) -Det er vel en smule diskriminerende vel??

Gammel 21-11-06, 20:47   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

De synger for maten i 1, 2 og 3 klasse.. I min sønns klasse, 6-trinn er det mye undervisning jeg kan kalle "forkynnelse", så lenge de lærer at det er dette som er riktig, er det vel det? Og i min ste-datters klasse, også 6-trinn, kunne de ikke begynne å lære om Islam, for de var ikke klare for sånn, derfor holdt det med å lære om kristendom. ( min mann syntes det var utrolig rart, siden de har flere muslimer i klassen..) -Det er vel en smule diskriminerende vel??

Da er dere uheldig med skolen. Hverken på barnas eller de tre skolene jeg har jobbet på fungerer Krlen slik. Jeg antar at skolene jeg kjenner ikke er unike. Hos oss er det kirka som tar seg av trosopplæringa på en utmerket måte.

Gammel 21-11-06, 20:56   #34
cilen

cilen sin avatar

Standard

Da er dere uheldig med skolen. Hverken på barnas eller de tre skolene jeg har jobbet på fungerer Krlen slik. Jeg antar at skolene jeg kjenner ikke er unike. Hos oss er det kirka som tar seg av trosopplæringa på en utmerket måte.

Det er kjempebra! Jeg skjønner jo godt hvordan KRL-faget skal være.. Det er et fint fag, som lærer barna om ulike religioner, historie, etikk og moral. Kjempeviktige ting for barn i dagens samfunn.. Vi er nok uheldige da med skolene barna våre går på.. Sønnen min går på en liten skole, med få barn, og noe høy gj.snittsalder på lærerne.. før i tiden var nok dette en liten kristen barneskole, lik den jeg gikk på fra 4-6klasse. Men min stedatters skole, som er en stor skole med masse invandringsbarn, synes jeg ikke har noen unskyldning!

Gammel 21-11-06, 21:21   #35
TBM
Passiv

Standard

Vår skole er veldig bra og de har mange veldig flinke lærere. Det dreier seg ikke om at de forkynner, men santidig forteller de historiene fra Bibelen på en slik måte at det blir "sannhet" for barna.

Et eksempel fra førsteklassen - i påska var datteren vår veldig opptatt av hvilken dag det var, og da vi kom til den dagen hvor Jesus ble hengt på korset var hun rett og slett lei seg. Da vi spurte hvorfor, fortalte hun at hun syntes det var så fælt at Jesus hadde dødd på korset!

Vel, uten å ødelegge for mye, måtte jeg da sørge for at hun fikk klar forståelse av at Bibelen kun var en bok med historier og som vi ikke kunne vite om var sanne fordi det var slik at noen trodde og andre ikke trodde.

Jeg synes dette er et godt eksempel på at barn har en utrolig fantasi og at man ikke trenger å legge inn de mest voldsomme historiene i de tidligste klassene...

Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 14:59   #36
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kristen og jeg er for skille av stat og kirke. Det fungerer dårlig at kirken som er en kristen institusjon styres av mennesker som i mange tilfeller er likegyldig til eller rett og slett ikke tror på det kristne budskapet.

Dessuten så synes jeg at "medlemmene av organisasjonen", som noen her skriver selv bør sørge for at man har et kirkebygg og at menighetsvirksomheten går rundt.

Jeg synes også det er meningsløst at folk som ikke tror på det kristne budskapet er medlem av kirken.

Men hvem er vel jeg til å mene noe om statskirken som ikke er medlem? Ettersom jeg mener at alle som ikke tror på den lutherske kirkes fundament skal la lutheranerne styre med "organisasjonen" sin selv.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 17:08   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i det meste Hattifnatten skriver her, bortsett fra at jeg ikke er kristen (og heller ikke medlem av Den norske kirke). Jeg synes prinsipielt at stat og kirke bør skilles (de burde ikke ha noen bestemmelsesrett over hverandre), men det er en del økonomiske og andre komplikasjoner som man må finne en god løsning på.

(Og jeg tror dessuten ikke at en fristilt kirke over natten vil endre mening og slutte å ønske alle som ønsker det velkommen som medlemmer. Det vil nok på sikt bli endringer i kirken dersom statskirkeordningen avskaffe, men det vil ta tid.)

Gammel 22-11-06, 18:21   #38
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nooria.. Hvor sterk tro mener du at et medlem skal ha for å ha rett til å ha medbestemmelsesrett i kirken sin?

Akkurat det er ikke opp til meg å bedømme!

I utgangspunktet må selvfølgelig alle få være med i den kirken de ønsker, men det hadde nok vært best om man selv måtte foreta en innmeldelse. Da ville ikke kirken bestått av en stor andel som egentlig ikke bryr seg. Så burde det være opp til disse å finne ut av hvordan kirken skal styres.

Gammel 22-11-06, 19:41   #39
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Det er mange frikirkesamfunn i Norge hvor barn blir innmeldt ved dåp i Norge i dag. Det er ikke dåpssynet alene som avgjør hvorvidt man bryr seg eller ikke om medlemsskapet sitt.

At svært mange i kirken velger å ikke engasjere seg må nesten være opp til dem. Slik er det i alle organisasjoner. At det kan bli stilt større forventninger til medlemmer er jeg helt med på! Det samme gjelder spørsmål om medlemsavgift.

Mener du at kirken skal skifte dåpssyn på grunn av at folk ikke bryr seg om medlemskapet sitt? Vil ikke det være feil begrunnelse i et så viktig teologisk spørsmål? Hva med de som blir døpt som 8 åringer og 11 åringer i frikirkesamfunn? Skal ikke de heller få blir døpt fordi risikoen er stor for at de blir passive medlemmer?

Jeg synes det blir feil å trekke kirkens innmelding ved dåp inn i denne saken. Det er en sak som er helt uavhengig av stat/kirke problematikken.

Såvidt jeg har skjønt er det vanlig at barn som blir registrert i det frikirkesamfunn foreldrene er medlem av, selv må foreta en aktiv innmelding for å ha et fullverdig medlemskap som voksen. Jeg tror dette skjer når de er 15 år (Ihht til lovverket bestemmer man selv hvilket kirkesamfunn man evt vil være medlem av fra man er 15 år).

Ettersom jeg ikke har vært i nærheten av å påstå at kirken skal endre dåpssyn kommenterer jeg ikke det . Det finnes andre løsninger... f.eks som jeg nevner over.

Gammel 22-11-06, 20:03   #40
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Nå er vi vel egentlig inne på en annen debatt.

Ja, og det er helt greit for meg å avslutte den .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.