Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Oppskrift på avansert nybegynnerprosjekt? (Strikking)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-08, 19:37   #21
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppskrift på avansert nybegynnerprosjekt? (Strikking)

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Patentstrikk.

Hva er det?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 19:42   #22
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Hva er det?

Eh ...., hvordan forklare.

Det strikkes en rett og en vrang, men den rette maska tas opp i en omgang nedenfor siste strikka omgang. Det gir et luftig preg i strikken.
Må tilføye at annenhver omgang strikkes rett og annenhver på måten forklart overfor. Ja, hvis du skjønte noe, da.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 19:46   #23
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hullstrikk er kjempemorsomt! http://www.garnlunden.no/?group=1603 har mange færøyske sjal. De ser mye verre ut enn de er; det er en veldig takknemlig oppgave. Man begynner med 5-800 masker med tynt garn på pinne ca 5, og så feller man 4 ganger annenhver pinne. Dermed blir det mindre og mindre å strikke for hver omgang. Sirkelsjalet og andre sjal fra Shetland er tilsvarende, men der begynner man med enda flere masker og feller oftere. Var det Vimsen som hadde strikket et slikt?

Det er mange ulike mønstre, så du velger selv hvor mye hullstrikk du vil prøve deg på. Det finnes også barnesjal, hvis du vil ha et lite arbeid til å begynne med.

Gammel 11-10-08, 20:08   #24
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Wix - har du prøvd magic loop?
Du kommer aldri til å prøve deg på strømpepinner igjen - jeg lover!

Hm jeg har nok ikke prøvd akkurat den der. Men har strikket noe lignende en gang! Fikk faktisk lyst til å prøve den der, har og både garn og pinner liggende så kanskje jeg finner det frem i morgen! (Akkurat nå har jeg et sovende barn inne på det aktuelle rommet).

Gammel 11-10-08, 20:14   #25
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til den uinvidde: Magic Loop er altså der de 5 strømpepinnene erstattes av en lang rundpinne (f.eks 80cm), og hvor man strikker "2 pinner" på den ene siden av rundpinnen og "2 pinner" på den andre. Deler altså hele strikketøyet i 2 istedet for i 4.
Man skulle jo tro det ble mye løst garn nedover siden - det blir det ikke. Og det er mye mindre klønete å strikke smått - f.eks ermer til babytøy eller dokketøy - enn med strømpepinner.
Jeg som strikker litt for løst opplever ofte at strikketøyet rauser av strømpepinnene hvis jeg putter det i veska eller i kurven - det problemer er løst med rundpinnen ved at man skyver hele strikketøyet innpå. (og knytter knute på pinnen så man er sikker )

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 20:18   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Oj, ser nå at jeg leste litt feil. Magic loop = monkey socks leste jeg. Det er jo to ord som begynner på M begge to.

Hm, nei har ikke prøvd magic loop. Kanskje jeg skulle prøve det og! Men jeg klarer meg fint med strømpepinner jeg altså. Særlig hvis de er av tre, det er skikkelig deilig å strikke med.

Gammel 13-10-08, 20:41   #27
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Til den uinvidde: Magic Loop er altså der de 5 strømpepinnene erstattes av en lang rundpinne (f.eks 80cm), og hvor man strikker "2 pinner" på den ene siden av rundpinnen og "2 pinner" på den andre. Deler altså hele strikketøyet i 2 istedet for i 4.
Man skulle jo tro det ble mye løst garn nedover siden - det blir det ikke. Og det er mye mindre klønete å strikke smått - f.eks ermer til babytøy eller dokketøy - enn med strømpepinner.
Jeg som strikker litt for løst opplever ofte at strikketøyet rauser av strømpepinnene hvis jeg putter det i veska eller i kurven - det problemer er løst med rundpinnen ved at man skyver hele strikketøyet innpå. (og knytter knute på pinnen så man er sikker )

Takk for informasjon.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 21:25   #28
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det er jo flere måter å gå videre på nå.

Du bør lære deg å strikke rundt - med strømpepinner eller magic loop. Det gir deg mye glede når du slipper å måtte sy sammen det du har strikket, og du kan lage stilige vrangborder i knøttestørrelse.

Du kan også strikke mønster med to eller flere farger, som Mariusgenser eller selvkreerte.

Gammel 13-10-08, 21:31   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Du bør lære deg å strikke rundt - med strømpepinner eller magic loop. Det gir deg mye glede når du slipper å måtte sy sammen det du har strikket, og du kan lage stilige vrangborder i knøttestørrelse.

Du kan også strikke mønster med to eller flere farger, som Mariusgenser eller selvkreerte.

Men jeg syr jo ikke sammen, jeg bruker 30 cm rundpinne . Mønster ja. Kanskje det hadde vært noe . Forslag?

Gammel 13-10-08, 21:34   #30
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Gammel 13-10-08, 21:35   #31
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ja jeg vet. Men å kaste seg ut i en sånn allerede?

Gammel 13-10-08, 22:06   #32
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Det er absolutt ikke så vanskelig som det ser ut til.

Du kan jo ta deg en tur en kveld, så kan jeg vise deg?

Gammel 13-10-08, 22:08   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Det er absolutt ikke så vanskelig som det ser ut til.

Du kan jo ta deg en tur en kveld, så kan jeg vise deg?

Ja det tror jeg. Har prøvd å lese noen mønster-oppskrifter nå og blir litt . Det er sikkert lett når man kan det.

Gammel 13-10-08, 22:13   #34
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har du lyst til å strikke da? Og hvem vil du strikke til?
Starte der kanskje, så kan vi komme med forslag?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 22:31   #35
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ville prøvd:
*Hull
*Mønster med to eller flere farger
*fletter

Strikke noe mindre rundt, som barnesokker eller votter.

Både fletter og hull kan du sikkert få på en grei lue. Du kan nok til å strikke det aller, aller meste, faktisk.

Gammel 13-10-08, 22:34   #36
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Fletter? Er ikke det superavansert?

M^3: Kan strikke både til meg, ungene og mannen så hva det er er ikke så nøye. Jeg vil bare øve meg på teknikker nå. Får mange gode tips i denne tråden, så får vi se hva jeg lander på.

Gammel 13-10-08, 22:37   #37
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På ingen måte.

Det er jo bare å følge oppskriften. Akkurat som å lage mat - kan du lese, kan du også lage mat. Og strikke.

Jeg krangler med kjæresten om det der. Han påstår jeg er kreativ. Jeg sier at det har ingenting kreativt ved seg å følge en oppskrift.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-08, 22:43   #38
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke det minste. Jeg tror du bare trenger å øve deg på å følge flere ulike typer mønstre. Du kan det du trenger, rent teknikkmessig.

Gammel 13-10-08, 22:44   #39
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Ja etter å ha begitt meg inn i noen sånne mønster tror jeg du har rett Sol. Observatøren, når kan jeg komme?

Gammel 13-10-08, 22:51   #40
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker denne tråden. Den må jeg spare på. Jeg holder på med min aller første hals. Har en litt å gå på før jeg er på Zol sitt nivå. Men, jeg kommer, jeg kommer.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.