Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Burde vi ta hensyn til naboen her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-08, 09:43   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Burde vi ta hensyn til naboen her?

Jeg synes det er litt snodig å anskaffe seg en katt når en i husholdningen er allergisk. Med eller uten innsmøring. Det kan da ikke være noe greit for dyret heller?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 09:45   #22
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Det finnes jo katter som er mer allergivennlig enn andre også, bengalen skal vist blandt annet være det, den har mindre allergener enn mange andre på grunn av dens ville herkomst. Kjenner flere som er allergisk mot katt som ikke reagerer på vår bengal. kjenner ei som reagerer litt da hun koser med den, men kan fint være i samme hus som en bengal uten å reagere.
Men det kommer jo litt ann på hvor allergisk en er også.

http://www.jungelpatruljen.com/allergi.htm

Kjenner også mange som er allergisk mot katt som har katt selv og ikke reagerer på egne katter.
Kastrerte katter har også mindre med allergener enn ukastrerte katter.

Gammel 04-11-08, 09:49   #23
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

:forvirret:

Hun skrev i innlegget at de skulle teste i et hjem som hadde smørekatt.
Det var noen som spurte hvorfor de ville ha katt når de kanskje måtte senden den bort igjen.
Men hvis de har testet virker det vel for alltid eller?
Bare lurte på om jeg hadde misforstått.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 09:53   #24
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Hun skrev i innlegget at de skulle teste i et hjem som hadde smørekatt.
Det var noen som spurte hvorfor de ville ha katt når de kanskje måtte senden den bort igjen.
Men hvis de har testet virker det vel for alltid eller?
Bare lurte på om jeg hadde misforstått.

Har aldri hørt om sånn test/smøremiddel, så det har jeg ikke greie på. Men i min verden var det en stor sjanse å ta.

Så, jeg tenkte at det kanskje var ett dyr som mannen hennes ikke var allergisk mot, som kunne passet familien. Chinchilla er kanskje ikke toppers, og i grunn er jeg ikke så glad i bur-dyr heller.. :sær:

Gammel 04-11-08, 09:57   #25
Flo
Aktiv

Flo sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Flo er litt kul
Standard

Det er stor forskjell på å teste ut hos venner som har innsmurt katt, og på å ha den hos seg permanent. Selv om mannen din tåler katten når dere er på besøk/låner den, så kan han reagere på katten når dere har den hjemme over lang tid. Jeg ville ikke hatt katt dersom en i husstanden var allergisk (vel, jeg ville uansett ikke hatt katt, da...), og ville vært mer opptatt av det enn av naboen.

Ser også at kattene her i nabolaget går masse på plenen vår, i hagemøbler, ungenes uteleker osv. Det gjør ikke meg noe, men for naboen din som er hyperallergisk blir vel det et problem, dersom deres eventuelle katt ikke strengt holder seg hos dere (regner med at katter som er ute vanskelig ser hvor grensen til naboen går?)

Gammel 04-11-08, 10:00   #26
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det mulig å fjerne allergenene i pels eller fjær?
I England har man greid det. For litt over to år siden fant to forskere; Mary Lloyd og David Munden, frem til en sammensetning av naturprodukter med en helt unik egenskap: Når dyrepelsen (eller fuglefjærene) fuktes med denne væsken kapsles de positivt ladede allergenene inn og kan rett og slett tørkes vekk. Testing viste at gjennom en periode på 3 uker ble allergenkonsentrasjonen i luften redusert med over 50%, og dette har vist seg å være tilstrekkelig til å lette symptomene for over 97% av de som lider av dyreallergi.

http://dyrenett.no/no/s/historier/allergi.asp

Gammel 04-11-08, 10:06   #27
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Naboen er sekundær her i mine øyne; hvorfor i det hele tatt skaffe seg katt når noen i huset er allergisk? Genuint nysgjerrig på det!

Jeg liker ikke katter, og kan godt se for meg at det sperrer for min mulighet til å se/forstå motivasjonen...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:20   #28
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg liker ikke katter, og kan godt se for meg at det sperrer for min mulighet til å se/forstå motivasjonen...

det har nok litt å si om en liker katter eller ikke også.
Jeg kan forstå ønske om en katt, fordi jeg elsker katter og har 4 stk i hus.
Men hvis det er allergi i hus, så bør en teste ut en stund med kontakt med katt før en får den i hus, ikke moro å levere i fra seg en katt hvis det ikke går.

Gammel 04-11-08, 10:21   #29
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg ville vært mer skeptisk til å skaffe et dyr som man muligens må kvitte seg med etter en tid pga allergiske reaksjoner. Hvis mannen er allergisk mot katt så syns ikke jeg at det er forsvarlig å skaffe en katt og påføre den middel så den skal bli mindre allergifremkallende. Sannsynligheten for at man ikke reagerer på katten i løpet av kattens levetid er så stor at jeg er meget skeptisk. Sannsynligvis vil man ende med å måtte kvitte seg med katten. Det er ikke riktig ovenfor katten og barna.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

2. Jeg syns det er rart å skulle anskaffe et levende vesen når dere kanskje må sende det vekk igjen fordi din mann er allergisk.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har også en mann med kraftig katteallergi, og hadde absolutt ikke satset på å anskaffe katt, innsmurt eller ei.

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det med innsmøring er ok for å takle å leve med et dyr en har før en utvikler allergi, men å anskaffe seg et dyr og tro dette virker på lang sikt synes jeg virker pussig. Det er ikke "bare" å kvitte seg med et dyr.

Vi skal selvsagt teste dette ut grundig før evnt anskaffelse.

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Hva sier mannen til planene dine? Et husdyr bør være noe hele familien er enige om å ta ansvar for.

Det er han som vil det mest.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Uavhengig av naboen syns jeg det er egoistisk å skaffe seg en katt dere må smøre inn med et middel. Dere vet at mannen er allergisk så ta konsekvensen av det og la andre som tåler det skaffe seg katt.

Katten lider ikke. Det er snakk om å stryke den med en bomullsdott en gang i uka.

Får litt magevondt av å tenke at dere må levere fra dere dyret etter hvert, bådet for katten og ungene sin del.

For det vet du at vi MÅ liksom?

Vi skal teste dette grundig. Mannen er moderat allergisk. Ingen av ungene viser noen tegn til allerdi. Katten lider ikke, og vi er ikke verken hjerteløs eller dyreplagere.

Men jeg fikk iallefall svar - naboen trenger jeg ikke å ta hensyn til.
Mest sannsynlig fordi middelet virker og at det dermed ikke blir noe problem, men også fordi jeg ikke må ta det hensynet.

Gammel 04-11-08, 10:22   #30
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flo, her.

Det er stor forskjell på å teste ut hos venner som har innsmurt katt, og på å ha den hos seg permanent. Selv om mannen din tåler katten når dere er på besøk/låner den, så kan han reagere på katten når dere har den hjemme over lang tid. Jeg ville ikke hatt katt dersom en i husstanden var allergisk (vel, jeg ville uansett ikke hatt katt, da...), og ville vært mer opptatt av det enn av naboen.

Ser også at kattene her i nabolaget går masse på plenen vår, i hagemøbler, ungenes uteleker osv. Det gjør ikke meg noe, men for naboen din som er hyperallergisk blir vel det et problem, dersom deres eventuelle katt ikke strengt holder seg hos dere (regner med at katter som er ute vanskelig ser hvor grensen til naboen går?)

Hele spørsmålet er jo om middelet virker, ikke sant?

Gammel 04-11-08, 10:22   #31
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner heller ikke at noen tar sjansen på å skaffe seg katt når de har allergi i huset, smøring eller ei... Men det er egentlig ikke det du spør om, så da svarer jeg på det du spør om:

Hvis det er fare for at naboen vil kunne reagere på deres katt som har ligget i utemøbler osv. så ville jeg tatt hensyn. Og så må dere være innstilt på at barna ikke kan leke sammen mer pga katten, siden det kan være konsekvensen. Det syns jeg er en stor konsekvens for et barn, så jeg ville ikke gjort det.

Gammel 04-11-08, 10:27   #32
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Med en mann som er allergisk ville jeg ikke gjort det. Hva om allergien blir mye verre, og han senere ikke engang kan være i et hus hvor katter har vært?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:27   #33
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også en mann med kraftig katteallergi, og hadde absolutt ikke satset på å anskaffe katt, innsmurt eller ei.

Min første tanke er at jeg ville tatt hensyn til naboen også når dere bor så tett. Det er mildt sagt problematisk med katter rundt huset når man har kraftig allergi.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:30   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville absolutt ikke ha kjøpt meg katt hvis naboen har uttrykt klart at hun er hyperallergisk mot katt. Jeg ville kanskje ikke kalle det slemt, men en smule egoistisk kanskje? Har selv vokst opp med allergi mot alle mulige pelsdyr, og kjenner at jeg blir litt oppgitt av diskusjoner rundt allergifrie hunder og katter og det å unngå eksponering som enkle løsninger. Jeg har vel aldri reagert så kraftig som det jeg har gjort på enkelte såkalte allergivennlige hunderaser. Og når det gjelder eksponering, så hjelper det ikke å holde huset rent eller smøre inn katten dersom det gjelder kraftig allergi. Rettere sagt, jeg ville ikke tatt sjansen på det.

Dette med allergi og husdyr er et vanskelig tema. Jeg opplevde selv at jeg ikke kunne være med venner hjem, måtte plasseres på andre siden av klasserommet fordi de har hatt husdyr. Måtte pine meg gjennom besøk hos svigers og andre familiemedlemmer. Er nok litt preget av det.

Gammel 04-11-08, 10:32   #35
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer. Katteallergi er forferdelig. Jeg reagerer med en gang jeg går inn hos søsteren min.
Vi sov der en nyttårsaften, i et rom hun hadde "sterilisert" til meg.
Det var grusomt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:37   #36
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Min mann er veldig allergisk, men vi skal teste om det funker å bruke et middel som man smører inn katten med en dag i uken.

Mannen er moderat allergisk. Ingen av ungene viser noen tegn til allerdi.

Veldig eller moderat allergisk?

Ungene behøver ikke vise tegn til allergi før katten er i hus.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:41   #37
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal selvsagt teste dette ut grundig før evnt anskaffelse.

Det er han som vil det mest.

Katten lider ikke. Det er snakk om å stryke den med en bomullsdott en gang i uka.

Vi skal teste dette grundig. Mannen er moderat allergisk. Ingen av ungene viser noen tegn til allerdi. Katten lider ikke, og vi er ikke verken hjerteløs eller dyreplagere.

Men jeg fikk iallefall svar - naboen trenger jeg ikke å ta hensyn til.
Mest sannsynlig fordi middelet virker og at det dermed ikke blir noe problem, men også fordi jeg ikke må ta det hensynet.

Men syns du det er greit at barna for all fremtid har besøksforbud hos hverandre? Er ikke det litt trist?

Jeg ville for øvrig også valgt å ta hensyn for naboens del, men ser at der er jeg visst i mindretall. Vi har valgt bort katt pga. mulig allergi hos tantebarn vi ser en gang i blant. Vi vil jo ha dem på besøk!

Gammel 04-11-08, 10:45   #38
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Får litt magevondt av å tenke at dere må levere fra dere dyret etter hvert, bådet for katten og ungene sin del.

Nei, det kan en ikke vite på forhånd, og det er nettopp det jeg tenker på. Og det er en sjanse, for stor, i min verden at jeg ikke hadde orket.

Men ser at dette ikke er svaret du vil ha.

Lykke til!!

Gammel 04-11-08, 10:49   #39
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Stryk mannen med en bomullsdott en gang i uka, gi katten i katten.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 10:49   #40
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde neppe tenkt på naboen, med mindre vi ofte var sammen med dem.

Hva smøring av katt angår, så er jeg skeptisk. Katta tar sikkert ikke skade av det, men alikevel synes jeg ikke det er bra.

Flott at dere skal teste ut med en testkatt før dere anskaffer en selv, men vær klar over at det er noe helt annet å ha en katt i hus, pluss at det er en viss risiko for at mannen din kan reagere på en katt og ikke på en annen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.