|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Har du noen gang blitt slått av din forelder i løpet av oppveksten? | |||
| Jeg har blitt slått en gang |
|
21 | 16,28% |
| Partneren min har blitt slått en gang |
|
1 | 0,78% |
| Jeg har blitt slått flere ganger |
|
31 | 24,03% |
| Partneren min har blitt slått flere ganger |
|
9 | 6,98% |
| En av oss har blitt slått ved en eller flere anledninger |
|
4 | 3,10% |
| Begge har blitt slått ved en eller flere anledninger |
|
8 | 6,20% |
| En av oss har vært utsatt for knipsing og harde klaps på rumpen, noe vi ikke anser som "å slå" |
|
18 | 13,95% |
| Begge har vært utsatt for knipsing og harde klaps på rumpen, noe vi ikke anser som "å slå" |
|
6 | 4,65% |
| Alternativ 7 eller 8, men anser det som å "slå"/ være fysisk voldelig |
|
24 | 18,60% |
| Ingen av oss har blitt slått noen gang (ei heller knipset/dasket) |
|
34 | 26,36% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Klaps og knips. Jeg sliter med å definere det som å slå, selv om det var så ufattelig ydmykende at jeg ikke er fristet til å bruke det som oppdragelsesteknikk på mine. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Jeg fikk ris på rompa om jeg gikk i bekken og lekte.
|
|
|
#24 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2
Ja, jeg skulle skrevet barnas far/fedre/nåværende(eventuelle)partner.
|
|
|
#25 |
|
flisespikker
|
Eller barnas mor. :flisespikker mer: "Den andre forelderen" ville vel vært best?
|
|
|
#26 |
|
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2 |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Live and let live
|
Æsj, det var jo derfor jeg skrev partner i utgangspunktet.
|
|
|
#29 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#30 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Jammen, da er det vel bare å spørre, eller la være å svare. Kanskje jeg skulle hatt med et alternativ som sa: "Jeg vet ikke om partneren har vært utsatt for noe, og ikke kan jeg spørre heller".
|
|
|
#31 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Kan aldri huske å ha blitt slått eller mottatt fysisk avstraffelse. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg har latt være å svare. Men sånn egentlig skjønner jeg ikke helt hvorfor partnereren er så viktig i en sånn poll.
|
|
|
|
#33 |
|
Erfaren
|
Den er viktig hvis partneren har blitt slått og slår ungene sine. Den er og viktig dersom partneren har blitt slått og ikke slår ungene og ikke blitt slått eller slår.
|
|
|
#34 |
|
flisespikker
|
Jeg synes absolutt det er naturlig å spørre om noen av foreldrene har erfaring med fysisk avstraffelse i denne sammenhengen. (I alle fall hvis tanken var at det å ha egen erfaring med å bli slått av foreldrene har noe å si for ens eget forhold til vold i oppdragelsen.)
|
|
|
#35 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Jeg tenkte det når jeg laget pollen, at det er oftest to foreldre involvert i et barns liv, og hvordan disse to har blitt oppdradd er med på å påvirke deres oppdragelse av sine unger, enten det er ved at de viderefører eller tar avstand fra det de selv har opplevd. Begge foreldrene har påvirkning på ungene, så derfor har jeg med det alternativet.
|
|
|
#36 |
|
Vaklende
|
Jeg ble slått (ørefik) en gang. Jeg forsto godt hvorfor det rant over for moren min den gangen, og det gjorde også inntrykk at hun ble så sjokkert i etterkant. Sånn sett ser jeg på det som en fordel å ha blitt slått en gang, jeg tror ikke jeg hadde hatt et så bevisst forhold til fysisk avstraffelse om jeg ikke hadde sett min mors voldsomme reaksjon og skyldfølelse.
Uff, her må jeg motsi meg selv. Jeg hevder over å være bevisst, men det å ta hånden bort som et "røsk" har jeg gjort opptil flere ganger, det samme med å flytte barnet ganske kontant bort fra situasjonen. Jeg er ikke stolt over det og har vært opptatt av å finne alternative metoder, men jeg har heller ikke tenkt på det som vold i denne sammenhengen. Uansett er det noe som burde være unødvendig, og det var fint å få en ekstra kraft til å følge opp den erkjennelsen. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Aldri blitt slått eller knipset,ei heller har noen av oss gjort det mot våre barn.
|
|
|
|
#39 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Hvert fjerde barn blir slått av foreldrene 2Det hendte at jeg ble tatt hardt i overarmen, og knipset på fingrene. Av pappa. Jeg husker ikke at mamma gjorde det iallfall.
|
|
|
#40 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Men jeg har det helt bra i dag altså. Jeg har ikke tatt annen skade enn at jeg vet at jeg ikke vil gjøre noe sånt med mine egne barn. Jeg har ikke så tett forhold til foreldrene mine, men her er det mye som ligger bak. Gutta mine har heldigvis et supert forhold til de. |
|
|
|
![]() |
|
|