Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 11:54   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?

DM - den der var jo _genial_!!! Hvis jeg nå har skjønt det riktig så klarte jeg å sette sånn at fotoer tagget av meg kun kan sees av meg - hehehehe..... Så kan han ha det på profilen sin så mye han gidder.

Må finne noen som kan sette på igjen den taggen nå....

(Jeg elsker nerdete løsninger....)

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:57   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om du er trygg, selv med de instillingene. Jeg fant et bilde en ikke søkbar person hadde lagt ut, kun fordi en av våre felles venner hadde kommentert bildet.

Gammel 21-11-08, 12:00   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Pong - jeg driver og tester Dm sin metode først. Hvis den fungerer slik jeg tror så skal det gå an å sørge for at ingen får se bilder tagget til meg unntatt meg. Så kan dusten heller sitte der og lure på hvorfor det er noe feil med det bildet.

Hrmf. Får hun som tagget meg sist til å sette på igjen taggen nå, så skal det fungere håper jeg.

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:01   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Safran - sukk - da får jeg håpe han responderer på en vesentlig tøffere melding.

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:12   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

Smilefjes: Det er taggen som ikke blir synlig for andre enn dine venner mener jeg. Bildet blir nok liggende med de innstillinger fyren har enten den er for hans venner, eller helt åpen.

Gammel 21-11-08, 12:30   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yes til det DM sier. Og har han nevnt deg i bildeteksten så er du like langt (og like søkbar).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:40   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Driver og tester her nå. Jeg tror at når jeg setter at bilder som er tagget til meg kun skal sees av meg, så kan ikke andre se dem, men det er mulig jeg tar feil.

Jeg har uansett sendt tullingen er meget skarp melding og forlangt at han straks sletter det bildet medmindre han ønsker at jeg forfølger saken videre.
:dame på krigsstien:

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 13:34   #8
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Dårlige nyheter i denne artikkelen: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=189520

Gammel 21-11-08, 13:38   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er temmelig sikker på at det fungerer slik som DM sier.

Jeg hadde gått til anmeldelse, hvis det er viktig for deg å få bildet fjernet. En ting er at politiet ikke nødvendigvis tar tak i problemet (selv om de har trappet opp den slags aktiviteter i det siste, for å statuere eksempler). En annen ting er at folk flest ikke ønsker å ha anmeldelser på seg og blir ganske spake når de får henvendelse fra politiet om at de er anmeldt. Det er derfor ikke usannsynlig at en anmeldelse vil fungere godt.

Lykke til!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:32   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

:Kremt: Ens talent som kjeftesmelle er nok en gang bekreftet...

Tullingen slettet bildet - og ba om unnskyldning tilslutt...

Tusen takk til alle for hjelpen!

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:53   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

:Kremt: Ens talent som kjeftesmelle er nok en gang bekreftet...

Tullingen slettet bildet - og ba om unnskyldning tilslutt...

Tusen takk til alle for hjelpen!

Be om å få bildet så du kan sladde det neste gang. Er bare å duse ut ansiktet ditt. Dette bør være uproblematisk og et bra kompromiss syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:38   #12
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra å høre!

Gammel 22-11-08, 12:42   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som jeg pleier å si - snille jenter kommer til himmelen. Vi andre kommer dit vi vil...

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:53   #14
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om bildet er av flere mennesker og du ikke er "hovedpersonen" på bildet, så har man visstnok ikke rettigheter så lenge du ikke står der med navn.

Men klart.. dette handler jo om litt etiske ting som medmenneskelighet og forståelse.. syntes han burde kunne fjerne det, eller sladde deg i allefall.

Gammel 22-11-08, 18:24   #15
Joika
Pauset

Standard

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

Internett har kommet for å bli, og det er ikke mye man kan gjøre med det egentlig...

Gammel 22-11-08, 19:56   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

Internett har kommet for å bli, og det er ikke mye man kan gjøre med det egentlig...

Joda, internet har kommet for å bli men det er mange grunner til at man ikke ønsker bilder av seg selv liggende på f.eks. facebook. Det er noen som har yrker som gjør at de ikke bør ha bilder av seg selv på nettet, ikke alle tenker over dette når de legger ut bilder.

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 21:49   #17
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Joda, internet har kommet for å bli men det er mange grunner til at man ikke ønsker bilder av seg selv liggende på f.eks. facebook. Det er noen som har yrker som gjør at de ikke bør ha bilder av seg selv på nettet, ikke alle tenker over dette når de legger ut bilder.

Burde man ikke tenke litt over dette før man registrerer seg på steder som Facebook da egentlig?

En annen ting er at man kan sette ganske strenge privacy settings. Man kan faktisk begrense spredningen av disse bildene så mye man vil. Jeg lar feks ikke mamma, eller søstern på 14 få tilgang til bilder som er tagget av meg.. .. Om man skal være så forsiktig så bør man unngå å bli med på bilder i det heletatt egentlig. For de aller fleste oppbevarer bilder på nett, har blogg, Facebook ol... Man kan strengt tatt ikke stole på noen sikkerhetstiltak med mindre det er kryptert med flere nøkler osv..

Gammel 22-11-08, 21:52   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Burde man ikke tenke litt over dette før man registrerer seg på steder som Facebook da egentlig?

En annen ting er at man kan sette ganske strenge privacy settings. Man kan faktisk begrense spredningen av disse bildene så mye man vil. Jeg lar feks ikke mamma, eller søstern på 14 få tilgang til bilder som er tagget av meg.. .. Om man skal være så forsiktig så bør man unngå å bli med på bilder i det heletatt egentlig. For de aller fleste oppbevarer bilder på nett, har blogg, Facebook ol... Man kan strengt tatt ikke stole på noen sikkerhetstiltak med mindre det er kryptert med flere nøkler osv..

Tagget av deg ja, men de hvor du er tagget av andre har du jo mindre kontroll på. Selvsagt har man strenge personverns settinger som man bør bruke. Selvsagt kan man ikke stole på noen, dermed er det kanskje ikke så lurt å gi så mye av seg selv på nettet.

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 21:57   #19
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Tagget av deg ja, men de hvor du er tagget av andre har du jo mindre kontroll på. Selvsagt har man strenge personverns settinger som man bør bruke. Selvsagt kan man ikke stole på noen, dermed er det kanskje ikke så lurt å gi så mye av seg selv på nettet.

Jeg ville ikke tagget noen jeg ikke trodde syntes det var ok. Dvs folk som har bilder av seg selv der fra før, bilder som andre har tagget, folk som er nogenlunde aktive osv. Er det en person uten bilde og profil som er besøkt en gang så ville jeg aldri tagget bildet. Det er jo stort sett snakk om folk jeg tilbringer tid med nå for tiden og som jeg faktisk kjenner godt.

Stole på? Jeg har ikke noe å være flau over jeg.. selv ikke for en fremtidig arbeidsgiver. Flere av sjefene jeg har jobbet for før er der og. Nettsamfunn er noe veldig mange deltar i. Jeg har tilgode å se noen dele virkelig vulgære bilder med hele vennelista si på fjaseboka...

Som sagt. Jeg har slettet noen venner på FB og det kan hende jeg gjør det igjen. Men i det man er med på et bilde, så risikerer man altså at andre får se det.

Gammel 22-11-08, 21:59   #20
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

At du ikke ser problemet betyr jo ikke at andre ikke ser det. Man kan jo ha mange grunner for det, og derav bør man faktisk be om tillatelse før man legger ut bilder av andre. Noe annet er jo bare ufint.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:57.