Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Asylmottak i nabolaget

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 15:46   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asylmottak i nabolaget

Jeg må motvillig innrømme at jeg hadde reagert med en viss skepsis. Jeg hadde absolutt utfordret skepsisen min og forsøkt etter beste evne å få en positiv innstilling.

Jeg tror ikke nabolaget mitt hadde vært særlig ideellt for asylmottak. Mannens bestekompis bodde i asylmottak den første tiden han var i Norge. Han var i indre gokk og har snakket mye om ulempene det førte med seg.

Ettersom asylsøkere gjerne ikke har bil synes jeg de fortjener å ha mulighet til å komme til et sted hvor det er mer enn en butikk og hvor det finnes legekontor og annet uten å være avhengig av en håndfull busser om dagen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:48   #22
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Poenget mitt var at et veldig stort asylmottak kan ha en del uheldige effekter, særlig når det plasseres så langt fra folk (Skarsteinsdalen er jo ganske ødeland). Ungdom i førstegangstjeneste er en litt mindre kompleks gruppe enn asylmottakere med litt andre problemer som i tillegg kjenner det norske klimaet. I tillegg trodde jeg at det var snakk om flere enn 1000 asylmottakere slik at forholdstallet til antall beboere på Andøya ville blitt enda skjevere.

Jeg sitter nemlig også inne med litt lokalkunnskap

Mellom 1000 og 1500 tror jeg det er snakk om, ikke flere enn 1500 iallefall, og det er jo maks og betyr ikke at det til enhver tid kommer til å være så mange.

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til et mottak i skarsteinsdalen, men det betinger at opplegget rundt det blir bra og det tror jeg det kan bli. Det betyr selvsagt at man må bruke penger på transport slik at disse asylantene ikke blir sittende helt isolert.

JEg hadde kommet til å søkt jobb der om det hadde passet for det høres veldig spennende ut.

Og ble selvsagt nysgjerrig på lokalkunnskapen

Gammel 26-11-08, 15:49   #23
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette har jeg tenkt også. Men så var det noen som hadde et motargument som jeg har tenkt en del på. Mange av asylmottakerne skal jo ikke bli i Norge, men sendes tilbake. Trenger de da å integreres i det norske samfunnet?

Noe av forutsetning for å svare "nei" på det spørsmålet er selvfølgelig at avslaget og utsendelsen kommer fort, noe den ikke gjør. Men problemstillingen er kanskje interessant allikevel?

Som du sier, det hadde vært en interessant problemstilling dersom saksbehandlingen faktisk gikk fort. Sånn som det er nå tror jeg det skaper flere problemer enn det løser at asylsøkere stues bort i store asylmottak i usentrale strøk. Jeg vil tro det må være et problem at små steder ikke har den infrastrukturen (helsetilbud, politi og lignende) som er en fordel å ha lett tilgjengelig når man tar imot potensielt traumatiserte mennesker til landet.

Gammel 26-11-08, 15:56   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg hadde ikke reagert på det. Synes i grunnen det hadde vært litt spennende jeg.

Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 15:57   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har hatt asylmottak som nærmeste nabo før - piece of cake.
Vel, jeg synes det er ok. Man hører skrekkhistoriene, sant nok - men jeg velger fortsatt å tro at de aller fleste er veloppdragne og "skikkelige" *naiv?*

Gammel 26-11-08, 16:28   #26
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Tja, det bor rundt 2.600 mennesker på Andenes. Om vi forflytter oss til Oslo skulle vi 10 minutter med buss utenfor hovedstaden ha et aslymottak med rundt 200.000 asylanter. Det ville i hvert fall jeg synteas var i meste laget. Ellers irriterer det meg at UDI ofte driver med feilinformasjon. De sier at det skal komme "blandingsasylanter" og så kommer det kun enslige menn fra samme krigsherjede område. Og det er altså en forskjell her, spør du meg.

Jeg har hatt et asylmottak i nabolaget, om man gjør som meglerne og sier at en fem minutters gåtur er i nabolaget. Hørte aldri noe bråk derfra, med unntak av jenter på den videregående skolen vegg i vegg som klagde på at gutta hang ut av vinduet og plystret på dem.

Så, min konklusjon er at et asylmottak med blandingsasylanter, litt enslige, litt familie, litt fra forskjellige verdensdeler, bare er en berikelse. Altså: Plenty, all right. To much, no good!

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 16:42   #27
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Tror ikke jeg ville syntes det hadde vært så ille, jeg er mye reddere for at vi har ei kommunal boligblokk like i nærheten

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 20:20   #28
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Tror ikke jeg ville syntes det hadde vært så ille, jeg er mye reddere for at vi har ei kommunal boligblokk like i nærheten

Gammel 26-11-08, 20:31   #29
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spennede å lese ulike tanker rundt dette.

Det er blitt realitet her hos oss. Det skjedde veldig plutselig og uten noen informasjon. 3 hus er blitt asylmottak. Det har blitt møtt med en del motstand, men såvidt jeg har forstått er det pga mangelde informasjon. Jeg var på ferie, og kom hjem til asylmottaket i gaten.

Jeg har slitt litt med meg selv. For det har kommet en del følelser og tanker som jeg trodde jeg ikke hadde. Og mange av disse følelsene kommer av uvitenhet. Jeg vet absolutt ingenting om dem. Hva har de flyktet fra, hvordan er psyken deres, for de oppfølging, er de overlatt til seg selv, er de virkelige flyktninger (tanker som kom etter Dokument2 mandag) osv.

Og så er jeg påvirket at alt man hører og leser om. Men jeg regner med at med tanke på hvor mange asylmottakere vi har i Norge, så er det de få tilfellene hvor det ikke fungerer vi hører.

Vi har gjort noen grep, og et av dem er at ungene ikke får være hjemme alene. De kom hjem fra skolen alene noen dager i uken, men dette er jeg veldig skepsis til nå. Jeg hadde ærlig trodd at det ville komme noen barnefamilier i dette området, men her har vi fått 30 menn. Det gjør meg litt engstelig.

Jeg innser at dette må vi leve med. Og det er ikke aktuelt å gå ut og være motstander offentlig. Det er mine tanker jeg sliter med, og redselen for det ukjente.

Noen som kan komme med noen positive erfaringer med asylmottak i sin nærhet? Det hadde hjulpet, for vi hører jo som oftest de dårlige historiene.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 21:18   #30
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke så mange tanker rundt det egentlig, jeg er litt sånn som avventer og ser hvordan det fungerer før jeg gjør meg opp en mening.

Men tante og onkel fikk et asylmottak rett over veien (et par hundre meter unna), og det har ikke vært problemfritt dessverre.
De bor veldig landlig til, er flere hundre meter til nærmeste nabo (men kommunen i seg selv er stor og det er ikke langt inn til sentrum). Asylmottaket har stort sett yngre menn, og min kusine på 17 bor fortsatt hjemme. Hun har ikke følt seg trygg hjemme alene etter at de har hatt noen av beboerne luskende rundt huset, og det er en veldig bakdel.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 21:26   #31
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg noe særlig. Jeg har bodd i nærheten av et asylmottak før og kan ikke si å ha noen dårlige erfaringer med det.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 21:26   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at man er skeptisk med en gang det skjer. Det er naturlig å være litt avventende i forhold til noe man ikke kjenner fra før.

Så får du heller kjenne litt på skepsisen, og så tenke tilbake om en stund om du faktisk føler at ting har blitt anderledes på en negativ måte.

Gammel 26-11-08, 21:29   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror området her egentlig kunne ha vært godt egnet for et asylmottak (sentralt, tett befolket, middelklassestrøk), så det tror jeg ikke jeg ville hatt motforestillinger mot. Det finnes knapt (ikke vestlige) innvandrere i denne bydelen, så det hadde helt klart vært et pluss med mer flerkultur. Det er mange ressurssterke mennesker med sterke synspunkter i området, så jeg tror faktisk at forholdene omkring integrering i skole/barnehage ville ha blitt fulgt opp ganske bra også.

Jeg ser en masse potensielle problemer, så klart, men jeg ser en masse potensielle muligheter også. Alt i alt er jeg nøytral-til-positiv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 21:32   #34
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må nesten legge til at jeg ikke hadde vært like skeptisk til asylmottak hvis det hadde vært på enkelte av de stedene jeg har bodd før.

Gammel 26-11-08, 21:47   #35
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bor i et nabolag hvor vi kommer til å få et asylmottak tett på. Kjenner at jeg er ganske avslappet til det.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:05   #36
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror området her egentlig kunne ha vært godt egnet for et asylmottak (sentralt, tett befolket, middelklassestrøk), så det tror jeg ikke jeg ville hatt motforestillinger mot.

Hvordan er det der, har vi begynt på ordentlig i Norge nå med klasseinndeling? Jeg ser det i hvert fall oftere og oftere. Hvor går i såfall grensen mellom overklasse, middelklasse og underklassen? Finnes det en form for gausskurve på dette?

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:10   #37
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Trist tråd å lese. Jeg har bodd nær et asylmottak to ganger og opplevde overhode ikke noe problemer i forhold til det.

Jeg sier som Esme, jeg håper asylsøkerne passer på at det ikke bor noen forskrudde advokater i nærheten som føler for å gå ut å skyte dem i hode midt på natten. Håper også de ikke bosetter seg i en kommune der ordføreren forsvarer drapsforsøk mot asylsøkere med at det er en ungålig situasjon. "De" (som de fleste kaller dem) er faktisk mennesker også.

Ja, for all del, det er et problem med hele asylinstiuttet i Norge men la nå ikke det gå ut over selve asylsøkere.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:14   #38
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Hvordan er det der, har vi begynt på ordentlig i Norge nå med klasseinndeling? Jeg ser det i hvert fall oftere og oftere. Hvor går i såfall grensen mellom overklasse, middelklasse og underklassen? Finnes det en form for gausskurve på dette?

Mener du at vi ikke har klasser i Norge? Vi liker ikke å bruke ordet men selvfølgelig har vi det. Vi har det i forhold til levekår, utrolig store forskjeller akkurat som det er f.eks i UK med tanke på hvor lenge folk f.eks lever i snitt. Dette henger nært sammen med sosial klasse, livsstil, utdannelse osv. Hvorfor tror du det er så store forskjeller i levekår mellom Oslo øst og vest? Nord og Sør? Det er faktisk sjokkerende store forskjeller i Norge og det handler jo om klasse, om vi liker det eller ikke. Aftenposten har skrevet mye om dette i det siste, brukt masse eksempler, skal se om de ligger på nett.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:16   #39
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg bor i et nabolag hvor vi kommer til å få et asylmottak tett på. Kjenner at jeg er ganske avslappet til det.

Må forresten også legge til at jeg ikke har hørt noen motforestillinger ellers i nabolaget her, er faktisk litt overrasket over å lese denne tråden.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:17   #40
Guava

Guava sin avatar

Standard

Lisa.. Hva tenker du om å plassere asylmottak hvor som helst? Det var jo ens nabolag en blir spurt om i tråden og jeg tror kanskje en del som har svart her ville svart annerledes om de hadde bodd andre steder.. Jeg vet ikke altså.

For min del er det ikke frykt for menneskene som kommer som ville være avgjørende for hva jeg mener om asylmottak i nabolaget, men andre faktorer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:36.