|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Originala
|
Sv: Asylmottak i nabolaget
Jeg er enig med deg i at asylmottak er en dårlig boform, men hva er alternativet, Bina? Når folk av ulike årsaker kommer uten id-papirer og situasjonen i hjemlandet er så uavklart som den i mange tilfeller er, så sier det seg sjøl at saksbehanlinga tar tid. Forhåpentligvis vil det dog gå bedres, for det er på ingen måte bra for folk (og spesielt ikke barn) å bo slik over tid. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetVi får transittmottak like ved. Jeg syns det er verre med et transittmottak midt i et barnevennlig strøk enn et asylmottak. (tror jeg....)
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg hadde ikke hatt noen motforestillinger mot det. Jeg hadde nok tenkt at det var bra for dem å komme til et sted hvor det faktisk bodde mennesker i nærheten, og hvor de hadde en reell sjanse til integrering. |
|
|
|
#4 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Asylmottak i nabolagetHar hatt asylmottak som nærmeste nabo før - piece of cake.
|
|
|
#5 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetTja, det bor rundt 2.600 mennesker på Andenes. Om vi forflytter oss til Oslo skulle vi 10 minutter med buss utenfor hovedstaden ha et aslymottak med rundt 200.000 asylanter. Det ville i hvert fall jeg synteas var i meste laget. Ellers irriterer det meg at UDI ofte driver med feilinformasjon. De sier at det skal komme "blandingsasylanter" og så kommer det kun enslige menn fra samme krigsherjede område. Og det er altså en forskjell her, spør du meg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetSpennede å lese ulike tanker rundt dette. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetDet hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger til. Nærmeste nabo til jentenes barnehage er et transittmottak.
|
|
|
#10 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg bor i nærheten av et asylmottak (fem minutter med bil, tyve minutters gangsavstand) og det har aldri vært noe problem. Det har vært der i mange år. Datteren min har stort sett alltid hatt noen barn derfra i klassen sin, og selvsagt opplevd det triste ved at de blir hjemsendt mot sin vilje. Det er ikke hyggelig å oppleve at en klassevenninne blir hentet av uniformert politi midt i en time. På ungdomsskolen hendte det visst at noen svært traumatiserte bebeoere hadde med seg våpen og var rimelig aggressive. Det ble håndert sånn passe av skolen. Min datter har aldri vært redd, men hun har endt opp med svært velutviklet empati.
Det har jeg også, rett i nærheten, faktisk. Det har heller aldri vært noe som helst problem, hverken med bråk eller rus. Ikke som jeg har fått med meg i alle fall. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg må motvillig innrømme at jeg hadde reagert med en viss skepsis. Jeg hadde absolutt utfordret skepsisen min og forsøkt etter beste evne å få en positiv innstilling. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg tror ikke jeg hadde brydd meg noe særlig. Jeg har bodd i nærheten av et asylmottak før og kan ikke si å ha noen dårlige erfaringer med det. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg skjønner at man er skeptisk med en gang det skjer. Det er naturlig å være litt avventende i forhold til noe man ikke kjenner fra før.
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: Asylmottak i nabolagetJeg tror området her egentlig kunne ha vært godt egnet for et asylmottak (sentralt, tett befolket, middelklassestrøk), så det tror jeg ikke jeg ville hatt motforestillinger mot. Det finnes knapt (ikke vestlige) innvandrere i denne bydelen, så det hadde helt klart vært et pluss med mer flerkultur. Det er mange ressurssterke mennesker med sterke synspunkter i området, så jeg tror faktisk at forholdene omkring integrering i skole/barnehage ville ha blitt fulgt opp ganske bra også. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Hogger i stein
Hvordan er det der, har vi begynt på ordentlig i Norge nå med klasseinndeling? Jeg ser det i hvert fall oftere og oftere. Hvor går i såfall grensen mellom overklasse, middelklasse og underklassen? Finnes det en form for gausskurve på dette? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Mener du at vi ikke har klasser i Norge? Vi liker ikke å bruke ordet men selvfølgelig har vi det. Vi har det i forhold til levekår, utrolig store forskjeller akkurat som det er f.eks i UK med tanke på hvor lenge folk f.eks lever i snitt. Dette henger nært sammen med sosial klasse, livsstil, utdannelse osv. Hvorfor tror du det er så store forskjeller i levekår mellom Oslo øst og vest? Nord og Sør? Det er faktisk sjokkerende store forskjeller i Norge og det handler jo om klasse, om vi liker det eller ikke. Aftenposten har skrevet mye om dette i det siste, brukt masse eksempler, skal se om de ligger på nett. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Bare noen eksempler men anbefaler første link "Rike barn leker best" |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Hogger i stein
Nå er vel dette på siden av tema i denne tråden, men likevel. Overklassen er milliardærene, som vi har kanskje 200 av. Så har vi de fattige, som vi har kanskje 200.000 av. Og en middelklasse på 4,5 millioner? Poenget mitt er at å "oversette" fra USA eller GB blir feil. Og arbeidere, det har vi jo nesten ikke. Og de få vi har, de har det så godt her i landet at de likevel ville vært i middelklassen - eks. i GB. Da er jeg heller stemt for å gi overklassen et asylmottak, så kunne vi fått en ny Montebello-debatt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Du har rett, nå er ikke dette en klassedebatt men dog, meget interessant. Ja, vi har jo en enormt stor middelklasse her i landet men også, i aller høyeste grad en stor arbeiderklasse. Sosiale levekår henger sterkt sammen men også i økende grad - kulturell og human kapital. Det er ganske sjokkerende at vi i Norge, der vi har Statens Lånekasse for Utdanning som gir støtte og lån til alle, uavhengi av familiens inntekt, har akkurat de samme skillelinjene på på hvem som tar høyere utdannelse. Det er trist. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Asylmottak i nabolagetLisa: forklarte det nok litt feil... det jeg mener er at det alltid er noen som utnytter systemet, om man er nordmann eller kommer fra andre land. |
|
|
|
![]() |
|
|