|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg kjøper whiskey da. Har dilla på 11 års Black Bush |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg ble kristen i ungdomsskolealder, da begynte jeg i Ten Sing og fant etterhvert ut at dette var det jeg ville og det jeg trodde på. Det var kun jeg i min familie som var kristen, men jeg opplevde det ikke som et problem.
|
|
|
|
#23 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Sier som Polyanna - sånn bortsett fra de mer eksotiske innslagene til Ulvefar, kjenner jeg meg godt igjen. Jeg vokste opp i et kristent hjem, dog et hjem hvor jeg ble oppfordret til å "tenke sjæl og mene." Jeg definerte meg som kristen fra jeg var ca 15 år gammel.
|
|
|
#24 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?
Høres ut som en god idé.
|
|
|
|
#25 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg vokste opp med en mor som ikke tror på Gud. Som fnyste av prestens ord om at mormor var hos Jesus når vi satt i begravelsen hennes (jeg tror ikke mormor var kristen heller, men jeg ble aldri så godt kjent med henne). Ellers er vel pappa sånn a4norsk som døper, konfirmerer og går i kirken om det er påkrevd, uten å ha tatt noe videre standpunkt. Jeg vokste dermed opp uten påvirkning fra hjemmet i kristen retning, og har vel egentlig alltid grublet mye over religion, spøkelser og liv på andre planeter
Sist redigert av Lilith : 08-12-08 kl 21:50. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg er helt på nett med alfaCharlie i det hun skriver her kjenner jeg. |
|
|
|
#27 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Foreldrene mine er ikke kristne, men jeg ble døpt og sendt på søndagsskole. Jeg var ikke gammel da jeg ble fast bestemt på å ta borgelig konfirmasjon, og at jeg ville melde meg ut av statskirken. Hva som har ført til den tankegangen vet jeg egentlig ikke, men jeg husker at det irriterte meg at jeg var døpt, at det burde være et valg man tok selv. Da var jeg kanskje 10. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Foreldrene mine var aldri i kirken men var "kristne" på papiret. Det var aldri noe snakk om religion hjemme, det var liksom ikke noe naturlig tema. Jeg er døpt og etter litt fundering tidlig i ungdommen fant jeg ut at jeg stiller meg uforståelig og uinteressert i religion på den måten at det virkelig ikke fenger meg. Noen venner var med i ungdomskor i regi av kirken og var såkalte glad-kristne ungdommer. Jeg var der et par ganger og det var rett og slett ikke meg.
|
|
|
#29 |
|
Glad
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Takk for gode svar på et spørsmål som egentlig er ganske personlig. Før whiskeydiskusjonen tar helt av, får jeg komme med noen betraktninger jeg og.
|
|
|
#30 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg konfirmerte meg også kirkelig. Fordi jeg ønsket gaver og det hadde jeg ikke fått, sagt rett ut fra familie, om jeg konfirmerte meg borgerlig.
|
|
|
#31 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg har vokst opp i en familie som var typisk norsk på den tiden med kirkebesøk på julaften, Bibelen i hylla (og der sto den godt) og ungene på søndagsskole. I tenårene leste og grublet jeg mye på religion. Det var også et hyppig diskusjonstema på skolen og i vennekretsen. På et eller annet tidspunkt tok jeg et valg, og jeg valgte å tro. Jeg kan ikke helt si når det skjedde. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Dårlig gjort av familien din. Jeg ville konfirmere meg kirkelig, men jeg husker jeg og flere andre var misunnelige på konfirmasjonsforberedelsene til de som skulle ha borgerlig konfirmasjon. Vi pugget salmevers mens de diskuterte etiske spørsmål. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg ville tilføye at jeg faktisk tror at noen også gjør det du kaller "å følge strømmen" som et bevisst valg. Jeg kjenner mange som både har giftet seg i kirken og døpt barna uten at de har noen religiøs tro, men de har likevel reflektert endel over det i forkant, hvorvidt de føler at de kan stå inne for det. Dermed tror jeg ikke det nødvendigvis er noen motsetning mellom å være bevisst og å være A4. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg også, + at jeg passet ungene til presten. Sånn er det å være ungdom og skulle møte verden. Når jeg tenker på det i dag så er jeg ganske forbasket over at mine foreldre ikke oppmuntret meg til å velge borgerlig konfirmasjon. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Etylbarbital
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg er vokst opp i en ikke-kristen familie hvor Gud eller Jesus aldri har blitt nevnt. Ingen gikk i kirken, selv ikke til jul. Jeg ble døpt da, men jeg tok et selvstendig valg om å konfirmeres borgerlig da jeg var 14 år. Tvillingbroren min konfirmerte seg i kirken som resten av røkla.
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Det rett før jeg skal legge meg så jeg orker ikke skrive så mye. Men jeg er ikke oppdratt noe spesielt kristent, men jeg var mye hos mormor og bestefar som liten og alle jeg var sammen der var medlem av menigheten som var naboen til mormor og bestefar. Jeg var alltid med på gudstjenester, søndagsskoler osv når jeg var der. Men da var jeg ikke sammen med familien min, men venninnen min, av fri vilje. Hadde jeg bodd der hadde jeg garantert vært medlem av pinsemenigheten i dag. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
saftig
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg vokste opp i en familie som brukte bibelen som straff og skremsel og bare tok ut det som passet. Det budet som omtrent daglig ble brukt var "du skal hedre din mor og din far" - uansett hva. Mennesker i familien som anså seg som kristne var de som viste minst nestekjærlighet. Jeg tok tidlig avstand fra bibelens lære og fikk avsmak for måten den ble brukt på og hele meg strittet imot å skulle innordne meg i en slik tro. Å bare skulle godta at det er slik, uten å tenke selv. Det var - og er - for meg fullstendig ulogisk å tro på noe slikt. Jeg tror heller ikke på julenissen.
|
|
|
#39 |
|
saftig
|
Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?Jeg ville ikke konfirmere meg i kirken, og fikk ikke lov til å gjøre det borgerlig for det var tull.
|
|
|
#40 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hva er det man bekrefter når man konfirmerer seg borgerlig. |
|
|
|
![]() |
|
|