Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-08, 09:38   #1
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel

Nå er det vel rimelig annerledes i utlandet da.

Selv fødte jeg i USA, først shoppet jeg meg en lege som jeg likte og som hadde rettigheter på det sykehuset jeg hadde valgt. Så fikk jeg alt slik som jeg ville ha det. Ingen fremmede på fødestua, den type smertestillende jeg ønsket og i det hele tatt følte jeg meg langt bedre ivaretatt enn jeg ville følt meg i Norge det er i allefall sikkert.

Alt kan ikke planlegges men du kan planlegge mye når du vet hvem som skal følge deg opp og når dette er en fødselslege kan man planlegge mye av det som skal skje på sykehuset også uansett når det skjer.

For å si det sånn, jeg hadde aldri født under de forhold som kvinner føder i Norge. :Grøsser:

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:28   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Utrop

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

For å si det sånn, jeg hadde aldri født under de forhold som kvinner føder i Norge. :Grøsser:

Det er vel store forskjeller på fødetilbudet i Norge, avhengig av hvor man bor og hva man ønsker selv. Det er mange som har fødetilbud jeg grøsser av også. Feks. de som føder på fødestuer i distriktene uten fødselsleger tilgjengelig. Jeg ville heller aldri turt å føde på ett sykehus uten barneavdeling. . At noen mener at fødsel er en naturlig ting, og ikke noe som trenger medisinsk inngripen får så være. Jeg har født på Ullevål og Riksen, og det er samlebåndsarbeid så det holder. For meg handler det om å få barna trygt ut, og ikke nødvendigvis å gi meg en god opplevelse.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:38   #3
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg har født på Ullevål og Riksen, og det er samlebåndsarbeid så det holder. For meg handler det om å få barna trygt ut, og ikke nødvendigvis å gi meg en god opplevelse.

Helt enig! Nå har jeg også opplevd at det kan gå helt galt. Flere av mine venninner vil føde på små sykehus fordi det er så "koselig", og ingenting kommer til å gå galt så barneavdeling vil de ikke ha behov for. Sånt blir jeg helt oppgitt av.
Selv har jeg født på RH og følte at både ungene og jeg var i de beste hender. Og skulle noe gå galt uansett hadde jeg iallfall gjort mitt ved å føde på et sykehus som har gode leger og barneavdeling.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:02   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg hadde aldri født i USA.

Gammel 09-12-08, 11:05   #5
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg hadde aldri født i USA.

Hvorfor ikke? Jeg hadde heller født i USA enn på Bærum

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:07   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor ikke? Jeg hadde heller født i USA enn på Bærum

Fordi jeg kjenner for mye til hvordan ting ofte foregår. Greit nok, jeg kunne sikkert hatt en fødsel i USA hjemme eller på et birthing center. Men sykehusfødsel er, for meg, totalt uaktuelt. Spesielt siden jeg ikke klarer å kommunisere under en fødsel og dermed ikke hadde hatt sjans til å nekte inngrep jeg ikke hadde vært interessert i.

Gammel 09-12-08, 12:38   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde heller født i USA enn på Bærum

Det går an å ha flotte fødselsopplevelser på Bærum også. :erfaren:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:07   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, jeg er ganske fornøyd jeg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:10   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Tja, jeg er ganske fornøyd jeg.

Jeg er begge deler. Etter at jeg fikk bevege meg over på den mer naturlige siden av en fødsel, er ting simpelthen enestående!

Gammel 09-12-08, 00:10   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, nå er det nesten så jeg håper fødselen til hun som er på overtid som spiser superhot mat, kan starte snart.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:11   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke på. Ikke planla jeg fødslene mine heller i nevneverdig grad. Jeg ville ha epidural med nr 1, og bestemte å forsøke uten med nr 2 (og klarte det).

Eneste forskjellen var at jeg var forberedt på hvor lang tid det kunne ta, så mannen sov seg gjennom nesten hele fødsel nr 2. Vi tenkte at han skulle bygge opp litt søvnreserver til døgn nr 2, men jeg fikk beskjed om at nå burde vekkes hvis han skulle være med på morroa gang nr 2. Så han fikk med seg den siste og helt klart mest begivenhetsrike timen.

Gammel 09-12-08, 23:35   #12
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser ikke på. Skal snart føde.
Har ingen planer, annet enn at ungen skal ut

Gammel 09-12-08, 00:13   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må si epiduralen funka godt på hun rødhårede. Hun så ikke ut som om hun hadde vondt jo.

minibolle mai 2012
Gammel 09-12-08, 00:14   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Må si epiduralen funka godt på hun rødhårede. Hun så ikke ut som om hun hadde vondt jo.

Epidural er Guds gave til kvinnen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:15   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Epidural er Guds gave til kvinnen.

Pøh, var det saft jeg fikk da eller?

minibolle mai 2012
Gammel 09-12-08, 00:18   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Pøh, var det saft jeg fikk da eller?

Aner ikke, men jeg fikk endelig besvime når de endelig fikk puttet på epidural.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:19   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Aner ikke, men jeg fikk endelig besvime når de endelig fikk puttet på epidural.

Åååå, jeg kjenner jeg blir helt babysyk her jeg sitter.

minibolle mai 2012
Gammel 09-12-08, 00:19   #18
Kneazle
Passiv

Standard

Åpne dæ som en blomst (Kirsebær!)! Hun sa det faktisk!

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:19   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Åpne dæ som en blomst (Kirsebær!)! Hun sa det faktisk! :grinele:

Jeg tenkte akkurat på det samme!

Gammel 09-12-08, 00:21   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Åpne dæ som en blomst (Kirsebær!)! Hun sa det faktisk!

Hun her fikk også høre det, og merkelig nok fungerte det ikke.

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.