Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Max Manus

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-08, 13:28   #1
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Max Manus

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg må forhøre meg om det er noen brutale/hjerteskjærende scener med barn i filmen, for da vet jeg ikke om jeg makter å se den nå.

Ingen hjerteskjærende scener med barn. Det er bare ett barn med og han lever et beskyttet liv i Sverige.

Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:09   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror ikke det. Jeg er i grunnen enig med Erling Fossen i at det er uheldig med ensidig glorifisering av motstandskampen, og jeg orker ikke å se den filmen tror jeg. Motstandskampen har alltid fascinert meg og interessert meg, men likevel - orker ikke. :motstrøms:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:19   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tror/mener du at filmen er glorifiserende, Kasia? (JEG vet ikke om den er det, altså, så det er et oppriktig spørsmål.)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 12:27   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet heller ikke, men jeg har lest et par kritiske anmeldelser. Blant annet av Erling Fossen (som jo ellers er ganske crazy). Ellers er det vel ikke noen hemmelighet at motstandskampen i Norge har vært glorifisert i hele etterkrigstiden? Når alt kom til alt, så oppnådde de svært lite med motstandshandlingene og virksomheten førte også til at mange flere uskyldige enn nødvendig ble drept. Jeg syns iallefall det er helt greit at det kommer frem at motstandsfolk ikke utelukkende gjorde flotte, heltedådige handlinger som hadde påvirkning på utfallet av krigen. De gjorde også en hel masse som satte egne og andres liv i fare uten å oppnå noe større med det.

Gammel 18-12-08, 13:24   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg vet heller ikke, men jeg har lest et par kritiske anmeldelser. Blant annet av Erling Fossen (som jo ellers er ganske crazy). Ellers er det vel ikke noen hemmelighet at motstandskampen i Norge har vært glorifisert i hele etterkrigstiden? Når alt kom til alt, så oppnådde de svært lite med motstandshandlingene og virksomheten førte også til at mange flere uskyldige enn nødvendig ble drept. Jeg syns iallefall det er helt greit at det kommer frem at motstandsfolk ikke utelukkende gjorde flotte, heltedådige handlinger som hadde påvirkning på utfallet av krigen. De gjorde også en hel masse som satte egne og andres liv i fare uten å oppnå noe større med det.

Men for meg blir det litt sånn "etterpåklokskap". Kanskje gjorde de ikke alt bra, men hvem vet hva man ville gjort i en sånn situasjon?
De aller fleste prøvde iallefall, de ønsket å gjøre en forskjell. Jeg synes det er greit at også denne siden kommer frem gjennom en film.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:27   #6
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal se den på lørdag. Mannen har bursdag på søndag så jeg har ordnet med barnevakt og kinobilletter. Nå må jeg bare huske å bestille bord en eller annen plass, så vi kan ta en romantisk middag i forkant.

Gammel 18-12-08, 13:34   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men for meg blir det litt sånn "etterpåklokskap". Kanskje gjorde de ikke alt bra, men hvem vet hva man ville gjort i en sånn situasjon?
De aller fleste prøvde iallefall, de ønsket å gjøre en forskjell. Jeg synes det er greit at også denne siden kommer frem gjennom en film.

Ja, for all del. Jeg syns bare det er denne siden som har kommet frem i det meste av bøker, film og historieoverlevering siden krigens slutt. For meg er det nok nå. Mulig filmen har bra skuespillerprestasjoner (selv det har jeg mine tvil om at de er overraskende bra - Hennie/Broch er en meget forutsigbar duo) og en god historie, men jeg syns temaet er oppbrukt og kanskje også feilaktig fremstilt. Derfor har ikke jeg lyst til å se filmen.

HI spurte jo om vi skulle se filmen, og jeg svarte nei og ble bedt om å begrunne det. Det har jeg gjort og det må da være en ærlig sak å være kritisk til fremstillingen av norsk motstandskamp? Jeg syns ikke det at jeg selv ikke har vært i situasjonen er grunn nok til å stoppe videre refleksjon rundt saken. Hvorvidt motstandskampen var nyttig og betydningsfull er interessant for meg selv om jeg selvsagt har flere kort på bordet enn de hadde de som befant seg midt i den.

Gammel 18-12-08, 15:21   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HI spurte jo om vi skulle se filmen, og jeg svarte nei og ble bedt om å begrunne det. Det har jeg gjort og det må da være en ærlig sak å være kritisk til fremstillingen av norsk motstandskamp? Jeg syns ikke det at jeg selv ikke har vært i situasjonen er grunn nok til å stoppe videre refleksjon rundt saken. Hvorvidt motstandskampen var nyttig og betydningsfull er interessant for meg selv om jeg selvsagt har flere kort på bordet enn de hadde de som befant seg midt i den.

Jeg skjønner begrunnelsen din for ikke se filmen. Hvis jeg skal se den, blir det for å se en spenningsfilm (heter det det? ) - ikke "for å lære noe om krigen" liksom.

Ellers synes jeg kronikken til Erling Fossen var tåplig, men det er kanskje en annen diskusjon.

Gammel 18-12-08, 19:35   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg må forhøre meg om det er noen brutale/hjerteskjærende scener med barn i filmen, for da vet jeg ikke om jeg makter å se den nå.

Ingen, den fokuserer på kompani Linge og hva de holdt på med og viser fint lite av elendigheten som krigen førte med seg for mange. Du kan trygt se i så måte.

Som Kaskis sier, så kommer det frem flere steder i filmen at motstandskampen ofret uheldig mange sivile liv. Sånn sett har de åpnet for (bittelitt) kritikk av motstandskampen også, så langt det lar seg gjøre i en film som jo hyller den. Det er heller ikke sånn at filmen fremstiller sabotasjen som avgjørende for utfallet på noen måte. At du ikke vil se den er selvsagt en ærlig sak og fullstendig opp til deg. Det kommer jo an på hvordan filmer du liker i utgangspunktet, men om du vanligvis synes historiske filmer med kjente skuespillere og en aldri så liten kjærlighetshistorie vevet inn er gode, så går du virkelig glipp av noe om du ikke ser Max Manus.

Så den i går. Den er skikkelig bra, og anbefales absolutt.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:33   #10
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når alt kom til alt, så oppnådde de svært lite med motstandshandlingene og virksomheten førte også til at mange flere uskyldige enn nødvendig ble drept.

Hva var det Kong Haakon sa? "Vi gjorde det for vår selvfølelse", tror jeg det var. Jeg er veldig glad Norge kjempet så hardt i mot. Og er lite glad i Erling Fossen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:29   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal se den, ja. Men jeg er med på Kasias tankegang, og tenker nok ikke på det som en dokumentar.

Ja, og så må jeg jo speide etter Monsoon-mannen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:38   #12
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, og så må jeg jo speide etter Monsoon-mannen.

Jeg føler i så fall for å presisere at han ikke har slik Nazi-sleik til vanlig. Det var ytterst pinlig å være sammen med ham dagene før innspilling, han så virkelig ikke bra ut.

Gammel 18-12-08, 14:45   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg føler i så fall for å presisere at han ikke har slik Nazi-sleik til vanlig. Det var ytterst pinlig å være sammen med ham dagene før innspilling, han så virkelig ikke bra ut.

Men klærne bruker han til vanlig, ja?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:49   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men klærne bruker han til vanlig, ja?

Jo, det er klart. Men hårmoten for nazister er en del endret siden førtitallet.

Gammel 18-12-08, 13:33   #15
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Den vil jeg se, ja.

Gammel 18-12-08, 13:45   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg har sett filmen og noterte meg at den i flere scener viser at motstandskampen ikke bare var glora. For meg handlet den mer om personene som gjorde dette enn om motstandskampen som sådan. Den er selvfølgelig ganske svart-hvitt, men den er ikke så ille som den kunne ha vært i glorifisering og demonisering.

Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:02   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo lest boken (riktignok for 15 år siden), så jeg må selvsagt se filmen.

Gammel 18-12-08, 20:35   #18
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Faren min og jeg skal se den, antakelig på lille julaften. GLEDER meg!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 20:46   #19
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Skeptisk. Hvis jeg rekker å se flere norske filmer med nazister i denne vinteren så blir det vel Max Manus også, men Død Snø har klart førsteprioritet.

Ben "Gehiiirne!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 22:24   #20
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

rajraj, er du kjendis siden du så den i går?

Javisst. Ser du meg?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.