|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Max Manus
Ingen hjerteskjærende scener med barn. Det er bare ett barn med og han lever et beskyttet liv i Sverige. |
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Max ManusNei, jeg tror ikke det. Jeg er i grunnen enig med Erling Fossen i at det er uheldig med ensidig glorifisering av motstandskampen, og jeg orker ikke å se den filmen tror jeg. Motstandskampen har alltid fascinert meg og interessert meg, men likevel - orker ikke. :motstrøms:
|
|
|
#3 |
|
Textrovert
|
Sv: Max ManusHvorfor tror/mener du at filmen er glorifiserende, Kasia? (JEG vet ikke om den er det, altså, så det er et oppriktig spørsmål.)
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Sv: Max ManusJeg vet heller ikke, men jeg har lest et par kritiske anmeldelser. Blant annet av Erling Fossen (som jo ellers er ganske crazy). Ellers er det vel ikke noen hemmelighet at motstandskampen i Norge har vært glorifisert i hele etterkrigstiden? Når alt kom til alt, så oppnådde de svært lite med motstandshandlingene og virksomheten førte også til at mange flere uskyldige enn nødvendig ble drept. Jeg syns iallefall det er helt greit at det kommer frem at motstandsfolk ikke utelukkende gjorde flotte, heltedådige handlinger som hadde påvirkning på utfallet av krigen. De gjorde også en hel masse som satte egne og andres liv i fare uten å oppnå noe større med det.
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Men for meg blir det litt sånn "etterpåklokskap". Kanskje gjorde de ikke alt bra, men hvem vet hva man ville gjort i en sånn situasjon?
|
|
|
#6 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: Max ManusVi skal se den på lørdag. Mannen har bursdag på søndag så jeg har ordnet med barnevakt og kinobilletter. Nå må jeg bare huske å bestille bord en eller annen plass, så vi kan ta en romantisk middag i forkant.
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Ja, for all del. Jeg syns bare det er denne siden som har kommet frem i det meste av bøker, film og historieoverlevering siden krigens slutt. For meg er det nok nå. Mulig filmen har bra skuespillerprestasjoner (selv det har jeg mine tvil om at de er overraskende bra - Hennie/Broch er en meget forutsigbar duo) og en god historie, men jeg syns temaet er oppbrukt og kanskje også feilaktig fremstilt. Derfor har ikke jeg lyst til å se filmen.
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Jeg skjønner begrunnelsen din for ikke se filmen. Hvis jeg skal se den, blir det for å se en spenningsfilm (heter det det?
|
|
|
|
#9 |
|
*_*
|
Ingen, den fokuserer på kompani Linge og hva de holdt på med og viser fint lite av elendigheten som krigen førte med seg for mange. Du kan trygt se i så måte.
Som Kaskis sier, så kommer det frem flere steder i filmen at motstandskampen ofret uheldig mange sivile liv. Sånn sett har de åpnet for (bittelitt) kritikk av motstandskampen også, så langt det lar seg gjøre i en film som jo hyller den. Det er heller ikke sånn at filmen fremstiller sabotasjen som avgjørende for utfallet på noen måte. At du ikke vil se den er selvsagt en ærlig sak og fullstendig opp til deg. Det kommer jo an på hvordan filmer du liker i utgangspunktet, men om du vanligvis synes historiske filmer med kjente skuespillere og en aldri så liten kjærlighetshistorie vevet inn er gode, så går du virkelig glipp av noe om du ikke ser Max Manus.
|
|
|
|
#10 |
|
Peppy!
|
Hva var det Kong Haakon sa? "Vi gjorde det for vår selvfølelse", tror jeg det var. Jeg er veldig glad Norge kjempet så hardt i mot. Og er lite glad i Erling Fossen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusDen vil jeg se, ja.
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Max ManusJeg har sett filmen og noterte meg at den i flere scener viser at motstandskampen ikke bare var glora. For meg handlet den mer om personene som gjorde dette enn om motstandskampen som sådan. Den er selvfølgelig ganske svart-hvitt, men den er ikke så ille som den kunne ha vært i glorifisering og demonisering. |
|
|
|
#18 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusFaren min og jeg skal se den, antakelig på lille julaften. GLEDER meg! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Max ManusSkeptisk. Hvis jeg rekker å se flere norske filmer med nazister i denne vinteren så blir det vel Max Manus også, men Død Snø har klart førsteprioritet. |
|
|
|
![]() |
|
|