Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-06, 00:33   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Jeg husker vi hørte på et program i P2 som tok for seg snobberi og hva som karakteriserte snobber. Vi ble sittende måpende både jeg og mannen da vi plutselig forsto at vi var snobbete. Og så fikk litt latterkrampe da, for alle som kjenner oss - og særlig de som kjenner mannen min - ville nok si at vi er nøyaktig det motsatte.

Artikkelen i Dagbladet ble jeg ikke helt klok på. Jeg forsto ikke helt hva denne Tangen bygde teoriene sine på. Er det da jeg skulle føle meg truffet? Har jeg en skjult agenda i forhold til egeninteresse i engasjementet for de fattige som jeg ikke vet om selv? Vil jeg egentlig redde arbeiderklassen fra kulturelt forfall innerst inne? (Jeg har alltid tenkt på meg selv som et medlem av arbeiderklassen, men jeg er vel kanskje akademiker. Mannen min er definitivt arbeider, men han setter mye høyere krav til kultur og estetikk enn jeg gjør). Liker jeg ikke bøkene jeg leser og bruker jeg for mye tid på matlaging? Eller er jeg en av dem som burde bli reddet fra den dårlige kulturen og estetikken min?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 03:42   #22
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Gjerne for meg.

Synes bare du argumenterer dårlig for hvorfor du synes Karl-Fredrik Tangen er en tosk, og at Bordieu er kulere.... De har jo to vidt forskjellige utdannelser og yrker, og den ene utelukker vel ikke den andre. Eller?

Jeg synes i alle fall at Tangen flere ganger tidligere har vist at han er en menneske-kjenner. Noen har det medfødt b l.a.han. Hans observasjoner og studier gjør derfor hans betraktninger spennende synes nå jeg.

Gammel 02-12-06, 08:20   #23
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Intelektualisering er vel dessuten en forsvarsmekanisme, eller hva?

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 12:23   #24
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Synes bare du argumenterer dårlig for hvorfor du synes Karl-Fredrik Tangen er en tosk, og at Bordieu er kulere.... De har jo to vidt forskjellige utdannelser og yrker, og den ene utelukker vel ikke den andre. Eller?

Jeg synes i alle fall at Tangen flere ganger tidligere har vist at han er en menneske-kjenner. Noen har det medfødt b l.a.han. Hans observasjoner og studier gjør derfor hans betraktninger spennende synes nå jeg.

Kjenner ikke Tangen untatt gjennom Dagbladet - og der er han en tosk spør du meg -, Bordieu kjenner jeg gjennom noe av arbeidene hans. Vet uansett ikke hva som er med medfødt eller ikke, og vet ikke om man kan redusere Tangens studier/betraktninger til hvorvidt de er medfødt eller ikke.

Som Kasia sier:

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

(Jeg har alltid tenkt på meg selv som et medlem av arbeiderklassen, men jeg er vel kanskje akademiker. Mannen min er definitivt arbeider, men han setter mye høyere krav til kultur og estetikk enn jeg gjør). Liker jeg ikke bøkene jeg leser og bruker jeg for mye tid på matlaging? Eller er jeg en av dem som burde bli reddet fra den dårlige kulturen og estetikken min?

Ting er ikke like svart hvitt som de liker å fremstå i en sosiologisk kvantitativ analyse. Tangen har analysert data, ikke "kjent" seg frem til de forskjellige mennesketypene. Klart folk kjenner seg igjen i en slik fremstilling, den er jo et resultat av en generalisering. Så på spørsmålet om hvilken gruppe jeg tilhører må jeg jo si alle. Skjult overklasse? Gjerne for meg. Da har du plassert meg.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 12:30   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo være greit å huske på at slike generaliseringer, så treffende de enn kan være, ikke utelukker fri vilje og ekte engasjement og interesse. Tross alt. Jeg foretrekker i hvert fall å håpe på det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 12:37   #26
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes så absolutt artikkelen er treffende, om enn generaliserende. Arbeiderklassen beskriver kanskje ikke lenger hvor i arbeidslivet man befinner seg. Men snarere et sett av kulturell arv og ballast. Jeg kan forøvrig ikke fri meg fra at både mannen min og jeg lett kan plasseres i "snobbe" kategorien, og jeg blir ikke fornærmet av den grunn. Jeg tror vi alle må ta inn over oss at klassesamfunnet ikke er så innlysende oppdelt som for 100 år siden.

Særlig den delen der artikkelen tar opp skolen finner jeg treffende, det er dessverre slik at de som er tapere skiller seg ut på et tidlig tidspunkt. Bare for så å bli dratt gjennom 10 års skolegang der de gang på gang får bekreftet hva de ikke duger til. Dette har jeg sett selv på nært hold. Ikke skjelden har de en sosial arv på toppen, som til gangs plasserer dem i samfunnet.

Jeg treffer de fortsatt som gamle skolekamerater, og i sin aggresjon mot samfunnet og gjerne også SV'ere som kategoriserer seg i samme bås som de selv, stemmer de ikke overraskende ofte FRP.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 13:02   #27
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Særlig den delen der artikkelen tar opp skolen finner jeg treffende, det er dessverre slik at de som er tapere skiller seg ut på et tidlig tidspunkt. Bare for så å bli dratt gjennom 10 års skolegang der de gang på gang får bekreftet hva de ikke duger til. Dette har jeg sett selv på nært hold. Ikke skjelden har de en sosial arv på toppen, som til gangs plasserer dem i samfunnet.

Jeg treffer de fortsatt som gamle skolekamerater, og i sin aggresjon mot samfunnet og gjerne også SV'ere som kategoriserer seg i samme bås som de selv, stemmer de ikke overraskende ofte FRP.

Er nok mye sant i det du sier, men likevel er det ikke et 1:1-forhold mellom sosial arv og stemmeseddel. Jeg mener at folk fra alle lag faller inn i samme grupper. Fra de nedre sosiale sjikt i samfunnet (de som har både alkoholisme og/eller stoffmisbruk som sosial arv) er det mange jeg kjenner som er ihuga RV'ere, og disse skylder, motsatt det du sier, på høyresiden for sin ulykksalige skolegang (ofte "konkurransesamfunnet" og "presteringsskolen"). Disse krangler som busta fyker med ihuga FrP'ere fra samme sjikt.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
Gammel 02-12-06, 13:15   #28
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er nok mye sant i det du sier, men likevel er det ikke et 1:1-forhold mellom sosial arv og stemmeseddel. Jeg mener at folk fra alle lag faller inn i samme grupper. Fra de nedre sosiale sjikt i samfunnet (de som har både alkoholisme og/eller stoffmisbruk som sosial arv) er det mange jeg kjenner som er ihuga RV'ere, og disse skylder, motsatt det du sier, på høyresiden for sin ulykksalige skolegang (ofte "konkurransesamfunnet" og "presteringsskolen"). Disse krangler som busta fyker med ihuga FrP'ere fra samme sjikt.

Ja, der ser man. Alle gjør seg forskjellige erfaringer. Jeg kjenner mange RV tilhengere, og kan med hånda på hjerte si at ikke en av de faller inn under den kategorien du beskriver. Akademikere er de derimot hele gjengen
Jeg kan ikke gjøre en større analyse, eller konkretisere utsagnene mine med tall. Det blir selvfølgelig litt tynt å komme med påstander kun utfra egne opplevelser. Men fra det kan jeg bekrefte at artikkelen treffer ganske så riktig, dessverre.

Gammel 02-12-06, 15:57   #29
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner ikke Tangen untatt gjennom Dagbladet - og der er han en tosk spør du meg -, Bordieu kjenner jeg gjennom noe av arbeidene hans. Vet uansett ikke hva som er med medfødt eller ikke, og vet ikke om man kan redusere Tangens studier/betraktninger til hvorvidt de er medfødt eller ikke.

Så fordi du har lest om han i Dagbladet er han en tosk?
Han baserer jo også mye av sine studier på Bordieu sin tenkning. Svært mye faktisk. Det vet man om man gidder å lese eller se på noe av det han gjør og har gjort før man konkluderer med at han bare er en tosk.

Opprinnelig lagt inn av to hen

Ting er ikke like svart hvitt som de liker å fremstå i en sosiologisk kvantitativ analyse. Tangen har analysert data, ikke "kjent" seg frem til de forskjellige mennesketypene. Klart folk kjenner seg igjen i en slik fremstilling, den er jo et resultat av en generalisering. Så på spørsmålet om hvilken gruppe jeg tilhører må jeg jo si alle. Skjult overklasse? Gjerne for meg. Da har du plassert meg.

Ja, men hva er grunnen til at f.eks. jeg ikke kjenner meg igjen i mennesketypene som han beskriver da? Dersom det er en generalisering? Poenget hans er jo nettopp at han mener at denne nye skjulte overklassen er mennesker som har tatt med seg litt av fra den opprinnelige arbeiderklassen, men forfinet den slik at den utad i samfunnet og verden forøvrig virker finere og bedre enn den andre arbeiderklassen som bare er harry fordi den ikke inneholder den samme forståelsen for kultur. Pepprer så med litt frivillig og idealistisk arbeid, og vips så har man den klassen som Tangen snakker om.

Gammel 02-12-06, 16:21   #30
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det kan jo være greit å huske på at slike generaliseringer, så treffende de enn kan være, ikke utelukker fri vilje og ekte engasjement og interesse. Tross alt. Jeg foretrekker i hvert fall å håpe på det.

Ja, det er i alle fall å håpe på ja.... men som Tangen også beskriver, den dagen en av denne mennesketypen får Fritt Ord-prisen så er det klinkende likegyldig at det er penger som kommer fra Narvesen-konsernet (dersom de i det hele tatt vet det), og den dagen man får jobb i NRK eller Akersgata så er ikke det idealistiske RadiOrakel like spennende lenger. Litt sånn ja, takk begge deler.

Gammel 02-12-06, 16:53   #31
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Så fordi du har lest om han i Dagbladet er han en tosk?
Han baserer jo også mye av sine studier på Bordieu sin tenkning. Svært mye faktisk. Det vet man om man gidder å lese eller se på noe av det han gjør og har gjort før man konkluderer med at han bare er en tosk.

Det var vel ingen konklusjon fra min side. Men uansett kan jeg vel si at Tangen ofte kritiseres for å bruke Bordieu i markedsføringsøyemed - noe han får stå for selv. Jeg har ikke førstehåndskjennskap til Tangen, slik du tydeligvis har, men jeg kan da vel likevel danne meg et bilde fra Dagbladets artikkel. Er skeptisk til alt "grasrota-frieri" fra en som selv lever av å selge reklame til de samme folka. Kritiser meg gjerne for det.

Ja, men hva er grunnen til at f.eks. jeg ikke kjenner meg igjen i mennesketypene som han beskriver da? Dersom det er en generalisering? Poenget hans er jo nettopp at han mener at denne nye skjulte overklassen er mennesker som har tatt med seg litt av fra den opprinnelige arbeiderklassen, men forfinet den slik at den utad i samfunnet og verden forøvrig virker finere og bedre enn den andre arbeiderklassen som bare er harry fordi den ikke inneholder den samme forståelsen for kultur. Pepprer så med litt frivillig og idealistisk arbeid, og vips så har man den klassen som Tangen snakker om.

For meg fremstår det også litt typisk "oslo-navlebeskuelse" å sitte i senteret av verden å påpeke hvordan hele Norge er fordi det skjer akkurat rundt Karl Johan. Er fra bygda, eller distrikts-Norge, selv og kan ikke si det han beskriver er typisk sørvestlandsk tettsted anno 2006.

Sist redigert av to hen : 02-12-06 kl 16:57. Årsak: alltid noe feil
Gammel 02-12-06, 16:59   #32
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

For meg fremstår det også litt typisk "oslo-navlebeskuelse" å sitte i senteret av verden å påpeke hvordan hele Norge er fordi det skjer akkurat rundt Karl Johan. Er fra bygda, eller distrikts-Norge, selv og kan ikke si det han beskriver er typisk sørvestlandsk tettsted anno 2006.

Jeg er fra drabantby Oslo, og det kan jo være derfor jg kjenner meg så godt igjen da. Greit poeng du nevner her, for det er fryktelig lett å se en slik artikkel utfra egne erfaringer. De stemmer nok svært godt i Oslo

Gammel 02-12-06, 18:58   #33
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er kjempefestlig med sånne typer som liksom føler at de har funnet noe helt essensielt og viktig i sin samtid.
Jeg hadde gladelig innrømmet det hvis jeg var en sånn snobb, men jeg stemmer ikke SV, har hoppet av mastergraden, tjener 11000 netto i måneden, spiser Grandiosa (og det som verre er) minst en gang i uka og trives med det.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:36   #34
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Liker jeg ikke bøkene jeg leser og bruker jeg for mye tid på matlaging? Eller er jeg en av dem som burde bli reddet fra den dårlige kulturen og estetikken min?

Helt klart. Du og jeg.

Sist redigert av safran : 05-12-06 kl 10:39. Årsak: Tok bort deler av quote som ikke passet med svaret mitt
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:42   #35
Albertine
Passiv

Standard

Det går an å stemme SV og jobbe med kultur uten å være snobb.

Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 19:59   #36
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Det er visst omstridt.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 20:22   #37
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Nei det går ikke an.

Gammel 02-12-06, 21:45   #38
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det gjør det sikkert, men jeg kan ikke se at det er noe å strebe etter.

Ben "kanskje en av tre" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 23:13   #39
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det gjør det sikkert, men jeg kan ikke se at det er noe å strebe etter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-06, 10:49   #40
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dere er nå søte da

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.