Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tillitsvekkende?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hvordan skrives det?
Tillitsvekkende 24 41,38%
Tillitvekkende 28 48,28%
Begge deler er lov 6 10,34%
Deltakere: 58. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-09, 19:33   #21
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Sv: Tillitsvekkende?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er den? Du har helt sikkert rett, men det ville aldri ha slått meg. Da beklager jeg at jeg var kategorisk i svaret over her. (Og hvorfor heter det forresten "mannskor", men "mannebein", f.eks.? )

Mannskor = kor som består av menn
Manneben = del av en mann

??

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 19:36   #22
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Så Arsvågen er en fuge-s?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 20:49   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Mannskor = kor som består av menn
Manneben = del av en mann

??

Nei, et manneben er en mann. Et mannsben, er en del av en mann.

Gammel 07-01-09, 02:26   #24
Mett
Gjendekjeksfantast

Mett sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1
Mett er populærMett er populærMett er populærMett er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Før jeg leste denne tråden ville jeg både sagt og skrevet tillitsvekkende. Hvis jeg ville skrive "tillits-svekkende" ville jeg skrevet med to s'er, og uttalemessig ville jeg uttalt de to s'ene tydelig hver for seg. Men nå vet jeg bedre.

Jeg hadde gjort som MinaX. Nå vet også jeg bedre. Synd, for tvetydigheter er morsomt

Fuging later til å være en eneste stor gråsone. Klippet herfra:

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet - Svar på språkspørsmål

Svært ofte er det ikke fastsatt hvordan sammensatte ord skal se ut i sammensetningsfugen (stedet hvor forledd og etterledd møtes), om det skal være en binde-s, binde-e eller ikke noe der (gjerne kalt "nullbinding"). I prinsippet er det da valgfri skrivemåte.

Klippet fra SPRÅKnytt 1/2007:

Sitat:

Dersom ordlista syner at førsteleddet kan ha fleire typar fuger, må ein bruka skjøn. Eit ord er ikkje eksplisitt normert før det har fått ein eigen ordartikkel i ei rettskrivingsordbok.

Det nærmeste jeg kommer en regel, må være at det som høres mest naturlig ut som regel er det riktige. Sikkert en mager trøst for de som ikke har norsk som morsmål. På lik linje med det meste av trøst her i verden. Den eneste trøsten som ikke magrer må være trøstespising. (Jo, magrer er et verb. I hvert fall halv to på natta. Som Tommy i Tommy og Tigern sier: Verbing sprøer språket!)

Mett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.