Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsforberedelser – hva må jeg huske?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-09, 14:58   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsforberedelser – hva må jeg huske?

Selv med koldtbord så blir det en del arbeid med å få skitne ting ut og eventuelt fylle på fat, sørge for drikke, lage kaffe ogsåvidere.

Jeg ville ha vurdert serveringshjelp. Det koster ikke veldig mye og det gjør at dere kan nyte selskapet istedetfor å jobbe. Absolutt verd det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 14:59   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spør man venner og sånt, da? Eller leier man inn fra firma?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:06   #3
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du spør selvfølgelig venner om hjelp til servering. Vi har hjulpet til å servere/rydde i konfirmasjon, og vi ba om hjelp da vi storebror ble konfirmert i høst.

Gammel 06-01-09, 15:08   #4
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine, konfirmasjon er ikkje bryllup. Dermed syns eg godt du kan roe ned litt. Her omkring har vi for eksempel ikkje tradisjon med dessert, for det vente jo et voldsomt kakebord rett etter. Eg er heller ikkje vant med at en har fotograf, det helde ofte i lange baner med eget fotoapperat. Bordkort og plassering er heller ikkje så farlig å tenke på. Eg hadde heller ikkje brydd meg all verda med serveringspersonale når det er koldtbord, folk hjelpe jo litt til? Eventuelt kan du jo spørre et par venninner berre, om dei kan trå til og lage til mens dokke er i kirke/seremoni og hjelpe til med rydding etter koldtbordet.

Eg pynta til min nevø sin konfirmasjon i vår. Kvite dukar og lime detaljar. Ingen dekorasjonar, men avkutta limefarga blomster i små skåler.

Lykke til!

Gammel 06-01-09, 15:12   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha spurt noen venner, de hjelper dere og dere hjelper dem. Eventuelt tenåringsbarn av venner.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:19   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Skal ha konfirmasjon for mitt tredje barn i mai.
Føsret gangen var jeg skikkelig stresset og var livredd for å glemme noe.
Nestemann tok jeg mer på hælen ...kom hjem fra 14 dagers ferie på Gran Canaria to dager før. Har et like avslappet forhold til denne konfirmasjonen.

Skal ha den hjemme hos oss. Blir rundt 30 tenker jeg
Skal lage all maten selv, koldtbord. Ingen dessert, skal ha kaker.
Gaven er mer eller mindre i boks.
Gjesteliste skrevet, hvilke retter koldtbordet skal ha skrevet.
Kakeliste også skrevet.
Sønnen min renger kun ny dress, skjorte etc har han nettopp fått.
Serveringshjelp skal jeg ikke ha. Hadde ikke det i de to andres konfirmasjoner med like mange gjester og koldtbord.
Man trenger ikke hjelp når man har koldtbord, litt verre å gjøre alt selv når det er middag. Får hjelp av nærmeste familie (mine døtre, mor og søster)

Hvilke gjester man ber, jeg mener nærmeste familie og faddere er selvskrevne gjester.
Vi ber ikke våre egne tanter etc. Jeg har også kuttet ut de minste barna og barna til de mest gjester som ikke er nærmeste familie.

Bilder har vi tatt selv.
Sølvtøy,middagservise,kaffeservise, etc har jeg selv. Min mor ruller damaskduker for meg.
Jeg kjøpte helt enkle stetteglass (30-40 stk) på Ikea da eldste ble konfirmert. Billigere enn å leie, og nå har jeg.

Dekorasjoner: til jentene mine fikk jeg nærmeste blomsterforretning til å lage oppsats i de første skoene. Stor stas. Så hadde jeg en stor i midten og en sko på hver side.
Pynter ellers med lite stæsj. Bruker bare pene lys og servietter .

Dette kommer til å gå så bra at .

Gammel 06-01-09, 16:18   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Hvilke gjester man ber, jeg mener nærmeste familie og faddere er selvskrevne gjester.

Vi kommer ikke å be fadderne. Begge fadderne sviktet totalt mens han fortsatt var liten, så jeg har ingen interesse av å be to personer som ikke kjenner han i det hele tatt. Så vi kommer i stedet til å be de to voksenpersonene utenom familien han har hatt mest med å gjøre opp gjennom oppveksten.

Gammel 06-01-09, 16:36   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi kommer ikke å be fadderne. Begge fadderne sviktet totalt mens han fortsatt var liten, så jeg har ingen interesse av å be to personer som ikke kjenner han i det hele tatt. Så vi kommer i stedet til å be de to voksenpersonene utenom familien han har hatt mest med å gjøre opp gjennom oppveksten.

Ja du sier noe. For storebror er det forsåvidt en av fadderene som ikke blir invitert pga det samme, men skikk og bruk sier vel at faddere er selvskrevne ved konfirmasjon. Det var også en fadder hos hver av jentene som ikke ble invitert.
Storebror ønsker ingen taler, han er en flau herremann. Vi holdt taler og hadde sanger i jentenes konfirmasjoner. Tenker jeg skal snekre sammen en enkel sang til han.

Gammel 06-01-09, 15:25   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en annen tradisjon enn Haugtussa. Mer høytidlig, men ikke bryllup.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:28   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg har egentlig aldri vært i en veldig høytidelig konfirmasjon. De fleste har vært hjemme hos konfirmanten eller i et lokale med enkel standard. Ikke så veldig mye stæsj og styr. Alltid koldtbord. Det med taler og bildevisning er noe jeg har sett de siste årene. I min ungdom opplevde jeg aldri det i konfirmasjoner.

Gammel 06-01-09, 15:37   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Trenger du dessert? Det er jo masse kaker etterpå?

Hvor "stivt" det skal være er jo opp til en selv, tenker jeg. Søskenbarnet mitt var helt rystet over at vi ikke skulle ha bortkort i dåpen, da hadde vi mellom 40 og 50 gjester. Jeg mener det er unødvendig når man har småbord.

Jeg var i en konfirmasjon i fjor vår, og da var det småbort, koldtbord, ingen dessert, men masse kaker. Noen holdt taler. Passe høytidelig syns jeg det var.
Jeg tror det ikke var noen blomsterdekorasjoner, men enkle lysestaker og litt annen pynt på bordet.

Gammel 06-01-09, 15:37   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid syns det er så rart at med konfirmasjon så styrer folk voldsomt, gjerne 1-2 år i forveien, bygger på huset og pusser opp og sånn. Mens dåpen, som jo er sånn roughly samme fest og samme gjester, DEN skal man ta på hælen midt i ammetåka. Og jommen går det jo helt fint det også.

:ber om å måtte spise hatten sin om 8 år:

Gammel 06-01-09, 15:39   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har alltid syns det er så rart at med konfirmasjon så styrer folk voldsomt, gjerne 1-2 år i forveien, bygger på huset og pusser opp og sånn.

Himmel, ikke SI sånt, da. Jeg har tydeligvis ikke stresset nok.

Gammel 06-01-09, 15:41   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns du stresser helt fornuftig og nok.

Gammel 07-01-09, 16:33   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du stresser for mye. Du er jo trønder - Styre med japansk mat og greier - Man har da sodd! tsk-tsk, Divine...

Jeg har aldri hatt noen konfirmasjoner, men tenker at det sikkert er lurt å puste litt med magen.

Gammel 07-01-09, 16:34   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Man har da sodd! tsk-tsk, Divine...

Eller Sodd Off, som mannen min kaller det etter at vi alle ble dårlige etter å ha spist sodd i en bursdag en gang.

Gammel 07-01-09, 16:35   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller Sodd Off, som mannen min kaller det etter at vi alle ble dårlige etter å ha spist sodd i en bursdag en gang.

- Sier han som er engelsk?

Gammel 07-01-09, 16:07   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har alltid syns det er så rart at med konfirmasjon så styrer folk voldsomt, gjerne 1-2 år i forveien, bygger på huset og pusser opp og sånn. Mens dåpen, som jo er sånn roughly samme fest og samme gjester, DEN skal man ta på hælen midt i ammetåka. Og jommen går det jo helt fint det også.

:ber om å måtte spise hatten sin om 8 år:

Ved konfirmasjonen har man, hvis man etablerte seg med hus da ungene var små, bodd i huset i ti-tolv år og mange bruker konfirmasjonen som en unnskyldning til fornyelse og utvidelse av huset. Ikke fordi konfirmanten trenger det, annet enn for kanskje å få eget rom, men fordi foreldrene "trenger" det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:37   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De konfirmasjonene jeg har vært i har vært mer som Haugtussa beskriver, og ikke særlig høytidelige egentlig. Spør om sønnen din ønsker taler, ev. sanger og bildevisning etc. I den alderen er det ikke alle som føler seg komfortable med denslags, mens andre elsker det. Jeg syns konfirmantene skal få være med å bestemme grad av høytidelighet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:40   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns konfirmantene skal få være med å bestemme grad av høytidelighet.

Helt klart. Jeg hadde liten innflytelse over min egen konfirmasjon, og jeg syntes egentlig dagen var ganske døll. Så jeg ønsker at sønnen min skal få kunne bestemme det meste (innen rimelighetens grenser). Det er tross alt hans dag.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.