Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Listefriker og andre: leseåret 2008!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-09, 22:26   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Listefriker og andre: leseåret 2008!

Jeg skjønner at Nation ikke er Discworld? :myser: og :uerfaren:

Gammel 07-01-09, 22:30   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nation er ikke Discworld, og det er en ganske utypisk Pratchett - langt mer sørgmodig og tenksom enn han pleier. Dessuten er det vel egentlig en slags barne/ungdomsbok. Tror jeg ville startet med noe Discworld.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-09, 22:38   #3
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg endte med 68 bøker i fjor.

Har lest mange gode bøker som kanskje ikke er litterære mesterverker, men som har gitt meg mye. Kan trekke frem Harald Rosenløw Eeg: "Filter", Nadine Gordimer:" Et eget liv" og Ingeborg Moræus Hanssen: "Gretten gammel kjærring" som de verste og som beste bøker: Nicole Krauss:"Mann går inn i et rom", Kerstin Ekman:"Hendelser ved vann", Carolyn Parkhurst:"Babels hunder" og Majgull Axelsson:"Den jeg aldri var".

I år skal jeg prøve å få lest 70 bøker, runde tall er fine.

Gammel 07-01-09, 23:08   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte This much godt, og jeg pleier ikke like misère.

Ang listen, så husker jeg for dårlig hva jeg leate i fjor til å komme med noen fullstendig liste, men jeg har begynt oppføringen i 2009-listen.

Gammel 08-01-09, 08:30   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mark Haddon: Den merkelige hendelsen med hunden om natten
Emily Brontë : Wuthering heights
Tore Renberg: Mannen som elsket Yngve
Kompani Renberg
Charlotte Isabel Hansen
Jette Kårsbøl: Den lukkede bok
Stieg Larsson: Menn som hater kvinner
John Irving: Garps bok
Jane Harries: Bessys bok
Helene Uri: De beste i blant oss
Åsne Seierstad: De krenkede
Isabel Allende: Eva Luna
Carl Frode Tiller: Innsirkling
Elizabeth Noble: Lesesirkelen
Johan Harstad: Hässelby

Dessverre har jeg ikke full oversikt, så dette er kopiert fra trådene her inne. Jeg fikk tak i mange nye Saxegaard-bøker i fjor blant annet og de var ikke skuffende (ikke alle iallefall).

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 08:42   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Er det vanlig å føre lister og leste bøker i løpet av et år?

Av 2008s gode leseropplevelser nevner jeg også Charlotte Isabel Hansen av Tore Renberg.
Dessuten kommer Gjøre godt av Trude Marstein også høyt opp.

Har nok ikke lest så mye som jeg ville ønsket, men noen blir det da.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 08:47   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom

Er det vanlig å føre lister og leste bøker i løpet av et år?

Er det unormalt, synes du?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Dessuten kommer Gjøre godt av Trude Marstein også høyt opp.

Å, synes du? Den tok nesten knekken på meg. Jeg er vanligvis veldig glad i Marstein, men dette ble for komplekst og langtekkelig.

Gammel 08-01-09, 08:54   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er det unormalt, synes du?

Å, synes du? Den tok nesten knekken på meg. Jeg er vanligvis veldig glad i Marstein, men dette ble for komplekst og langtekkelig.

Haha kanskje litt unormalt. Men jeg kjenner nå at jeg kanskje kommer til å føre liste i år...

Marstein: ja, jeg likte den godt. Har faktisk ikke lest noe annet av henne, men denne brukte jeg skrekkelig lang tid på, men det fungerte bra, synes jeg, siden hun hadde (hva var det?) 118 fortellerstemmer. Da gikk det fint å bare lese litt av gangen.

Utvalgte emner i katastrofefysikk (Marisha Pessl) er også en av fjorårets topper. Brukte veldig lang tid på den også, men den var veldig god, synes jeg!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 09:52   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg leste disse i 2008:

Halvdan Freihow: Kjære Gabriel
John Steinbeck East of eden
Doris Lessing Sommeren før mørket
Margaret Atwood The penelopiad
John Steinbeck Of mice and men
Ragnhild Nilstun Triologien om Anna Figenschou
Margaret Atwood The Robber Bride
Carl Frode Tiller Innsirkling
Carl Frode Tiller Skråninga
Mattis Øybø Alle ting skinner
Carl Frode Tiller Bipersonar
John Steinbeck The wrath of grapes
Beate Grimsrud Søvnens lekkasje
Thorvald Steen Vekten av snøkrystaller
Karin Fossum Brudd
Philip Roth Everyman
Philip Roth Portnoys besværlige liv
Camilla Läckberg Ulykkesfuglen
John M. Coetzee Vanære
Wally Lamb I know this much is true
Robert Reed Flatjord Edward Nansen
Nicole Krauss Mann går inn i et rom
Daniel Kehlmann Measuring the world
Mustafa Can Tett inntil dagene
Philip Roth Deception
Barbara Gowdy The romantic
Wally Lamb She's come undone
Ian McEwan Om forlatelse
Barbara Gowdy We so seldom look on love
Knut Faldbakken Insektsommer
Maria Sveland Bitterfitte
Knut Faldbakken Tyven
Mara Lee Ladies
Victoria Hislop Øya
Tove Nilsen Vingetyven
Erlend Loe Muleum
Marisha Pessl Utvalgte emner i katastrofefysikk
Torgny Lindgren Humlehonning
Torgny Lindgren Hakkepølsa
E. M. Forster Et rom med utsikt
Zafon Engelens spill
Alvhild Lauveng Unyttig som en rose
Stephen Chbosky The perks of being a wallflower
Tore Renberg Charlotte Isabel Hansen
Anna Quindlen Black and blue
Gabrielle Zevin Elsewhere
Marianne Fastvold Feid og pyntet
Stanley Siegel Pasienten som kurerte terapeuten sin
Craig Thompson Blankets
Alison Bechdel Fun home
David B. Epileptisk
Marjane Sartrapi Persepolis
Charles Burns Sort hull
Joann Sfar Rabbinerens katt
Bryan Talbot Eventyret om den slemme rotta
Gene Luch Yang Amerikansk kineser

De siste her er tegneserieromaner, fikk helt dilla på det her på tampen. 55 bøker ble det til sammen, inkludert disse tegneserieromanene som er kjappe å lese. Er fornøyd med det jeg. Ble veldig mye lesing fra januar til midten av april da jeg var høygravid/i sykemelding/permisjon store deler av tiden. Fra lillebror ble født i april ble det et par måneder med stillstand i lesingen før jeg kom i gang igjen.

Årets beste: Wally Lamb: I know this much is true, John Steinbeck: East of Eden, alle Tiller sine bøker, Craig Thompson: Blankets
Årets verste: Kom aldri skikkelig i gang med Wally Lambs She's come undone (skikkelig nedtur ja), Forsters Et rom med utsikt (sånne gammeldagse greier er kanskje ikke helt min stil) og Atwoods The robber bride gikk også tregt ja.

Sist redigert av Wix : 08-01-09 kl 10:24.
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bokanbefalinger, bøker, listefrik

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.