|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Hvilket språk foretrekker du å lese på? | |||
| Norsk |
|
116 | 67,05% |
| Engelsk |
|
39 | 22,54% |
| Dansk |
|
2 | 1,16% |
| Svensk |
|
2 | 1,16% |
| Annet, vennligst post |
|
14 | 8,09% |
| Deltakere: 173. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bork bork bork
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker originalspråket dersom det er et jeg kan, men det er dessverre bare engelsk og norsk (og forsåvidt dansk og svensk) som jeg behersker godt nok til å lese for moro skyld. Korte tekster (fra aviser o.l.) går så noenlunde på tysk eller latin også, men bare så noenlunde.
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?
I hvert fall når oversettelsen er gjort via et annet språk (som regel engelsk) – det er tilfelle med i hvert fall noen av Murakami-oversettelsene, f.eks. Det er vel ikke helt fritt for at jeg har en del oversettere jeg misliker spesielt også, men jeg er miljøskadd etter å ha jobbet for lenge som språkvasker. (Nå har jeg store problemer med norsken til en del norske originalforfattere også, så jeg er jo naturligvis ekstra, ekstra vrang.)
|
|
|
#3 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?På originalspråket, dersom det er norsk, svensk, dansk, engelsk eller fransk. Jeg leste en svensk bok oversatt til engelsk nylig, og det føltes underlig, jeg ville heller lest den på svensk eller norsk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Annet, vennligst post
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008) Sist redigert av Fru Snurp : 16-01-09 kl 00:07. Årsak: Hvor kom den en'endingen fra? BOKA! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jupp, det gjør jeg og.
|
|
|
#8 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Dersom originalspråket er engelsk, leser jeg på engelsk. Norsk og oversatt litteratur blir på norsk, av den enkle grunn at jeg dessverre ikke kan andre språk godt nok. Jeg har heller ingenting imot å lese nynorsk.
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser bøker på norsk, svensk, engelsk og tysk, men foretrekker helt klart norsk. Jeg må konsentrere meg mer om språket når jeg ikke leser på norsk og det ødelegger litt for meg.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Som jeg skulle ha sagt det selv. |
|
|
|
#12 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg vil gjerne være like kul som Tinetoff og si originalspråket, men i og med at det begrenser seg til de nordiske språkene, engelsk og på en god dag nederlandsk, så er det vel engelsk som er det foretrukne språket. Murakami, som skriver på japansk, leser jeg helst i engelsk oversettelse. Men norske forfatter leser jeg helst på norsk.
|
|
|
|
#13 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
#14 |
|
Ute på tur
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Krim og chiclit leser jeg gjerne på engelsk, litt mer tyngre litteratur foretrekker jeg å lese på norsk. Bøker av islandske forfattere leser jeg på islandsk.
|
|
|
#15 |
|
geskjeftig
|
Jepp. Bytt ut chiclit med annen lett litteratur, som fantasy eller tegneserier, og vi er i mål.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 10-01-09 kl 17:13. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Det kommer litt an på. I utgangspunktet leser jeg norsk lettest, og foretrekker det.
|
|
|
#18 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Foretrekker norsk eller engelsk. Kjøper først og fremst engelske bøker fordi de ikke er tilgjengelige på norsk eller fordi engelske paperbacks av og til er billigere. Jeg har altså ikke noe utpreget behov for å få budskapet inn med originalspråket. Dansk er greit å lese, svensk ikke fullt så greit. Svensk er i grunnen ganske ræva når jeg tenker meg om. Kunne nok lest en bok på tysk og fått innholdet brukbart med meg, men ser ikke helt poenget. Leser gjerne nynorsk! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Søt og rar
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg foretrekker norsk (begge mål), men kan lese bøker på engelsk, svensk og dansk om jeg plutselig skulle ramle over en. Originalspråket må det være da, hvis jeg skal lese på noe annet enn norsk.
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvilket språk foretrekker du å lese på?Jeg leser nesten bare engelskspråklig litteratur, og da utelukkende på engelsk. Jeg leser noe norsk, da, og det hender jeg leser bøker som er oversatt til norsk, men jeg har gjerne en tendens til å kjøpe engelske oversettelser i stedet. Dansk, svensk og tysk leser jeg på originalspråket de få gangene det er aktuelt.
|
![]() |
|
|