|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg likte godt den artikkelen ja. Jeg vet at flere av storesøsters venninner synes jeg er litt skjødesløs; selv om jeg lar mine unger få lov til mye mindre enn jeg selv gjorde på samme alder.
![]() |
![]() |
#22 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Man merker godt hvem som er vant til full oppvartning hjemme ja, men samtidig har jeg funnet ut at de ofte greier mye da hønemor er ute av syne. Da vi har skolebarn på besøk som vil ha hjelp til alt mulig sier jeg at de må prøve selv først, og så hjelper jeg dem om de ikke får det til. Og som regel greier de både å helle i drikke og å ha på seg sko gitt. Men nå er jeg vant til gjøre-selv-barn da, det er mulig at jeg hadde ytt mer service ovenfor et barn som syntes alt var vaaaanskelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er jo enkelte ting som er farligere nå enn før, som trafikken for eksempel. Men jeg tror ikke noe på at faren for overgripere er større nå enn før, tvertimot.
![]() |
#24 |
Passiv
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?
Jeg tenkte trafikk da jeg leste kronikken. Trafikken står for meg som hovedgrunnen til at jeg ikke vil slippe min sønn ut alene så mye som jeg skulle ønsker. Sjåfører som kjører fort, snakker i mobil og ikke følger med kombinert med barn som ikke er evolusjonært tilpasset å passe seg for biler er en så skremmende kombinasjon at jeg holder igjen mye mer enn jeg skulle ønske. |
![]() |
![]() |
#25 |
Textrovert
|
![]() |
#26 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er ikke noe fan av bare å nikke og signere men må gjøre det her. Jeg er veldig enig i det Esme sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Absolut ateist
|
Dette kunne ikke vært lengre fra min sannhet. Registrerer at mine barn da vil klare seg finfint.
![]() |
#28 |
Absolut ateist
|
For det første må jo barnet ha noen å sove hos, annet enn foreldrene. Ikke alle har alternativer.
![]() |
#29 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Vi får jo håpe at vi klarer å snu trenden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Textrovert
|
Ja, jeg er klar over det.
![]() |
#31 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Det er en balansegang mellom ønsket om å beskytte barnet og å faktisk tillate det å utforske og få testet seg selv. Vi har nettopp flyttet fra Oslo, og der ville det ikke ha falt meg inn å la Junior være alene ute før han å han begynte på skolen, muligens senere avh av hvor trafikksikker jeg annså han da. Her vi bor nå, får han lov å være alene ut innenfor ett gitt område (men jeg ser han ikke hele tiden). Og han syns det er storveis og har vokst mye på det.
![]() |
#32 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Her må man jo se på hvilke områder det er forsvalig å slippe barna mer fra seg og på hvilke man ikke kan gjør det. Viser spesielt til trafikkbilde i dag kontra for noen år siden. Når det er sagt så tror jeg det kan være mye sannhet i denne artikkelen. Det er synlig over alt oppfatter jeg
![]() |
#33 |
Leser
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg tror ikke det.
Oi, det må man si! Jeg tror ikke det er vanlig, nei. Men hvem vet?
![]() |
#34 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Tror jeg bør slutte med å følge størsten helt til skoledøren og stå der sammen med han til lærerinnen kommer. Han har gratis buss frem og tilbake til skolen, men vil bli kjørt hver dag. Han blir jo bortskjemt av dette. Han tar bussen hjem da, så litt selvstendig er han blitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Ustabil
|
Slik opplever jeg det også - bare med den forskjell at hos oss forventer åpenbart skolen at vi skal gå inn med ungene. Beskjeder gis ofte ved oppslag i garderoben - og jeg kan si så mye som at selv om min 1. klassing kan lese, så har hun til dags dato aldri fått med seg de skrivene som henger rundt omkring. For oss er dette frustrerende, for vi leverer ungene utenfor skolen om morgenen, og de tar seg hjem på egenhånd. Det går derfor uker mellom hver gang en av oss er inne i garderoben. Og da er det helst fordi det er noe som må ordnes i forhold til skiftetøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Å beskytte mot ulykker, som Nenne nevner, ser jeg på som en utelukkende positiv ting. Så lenge vi snakker om bilseter, trafikksikkerhet og hjelm. Det hemmer ikke barn.
![]() |
#37 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Ja, og så har de en far som ikke eier ulykkesfantasi på en plass, og dermed veier opp for meg på de områdene der jeg blir hysterisk. Jeg har for eksempel ekstrem høydeskrekk på egen og barnas vegne.
![]() |
#38 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Jeg har sett barn som aldri bærer skolesekken sin selv. De blir kjørt til skolen, og fulgt inn av mor eller far, som bærer sekken.
![]() |
#39 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Mine foreldre var kanskje gode på å slippe meg avgårde, la meg gjøre ting alene, og jeg klatret mye i høye klatrestativ på skolen (som forøvrig er fjernet nå). Jeg var enormt god på å klare meg selv.
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Blir våre barn uselvstendige og tafatte individer?Og jeg skulle ønske noen fulgte meg mer og passet mer på de første årene på skolen. Sist redigert av Dronningen : 12-01-09 kl 22:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|