Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du av sparepengene til barna?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker dere av sparepengene til barna?
Ja, uten å nøle 36 21,18%
Ja, men bare hvis det kniper skikkelig 77 45,29%
Nei, da må det omtrent stå om liv 32 18,82%
Nei, ikke aktuelt under noen omstendigheter 15 8,82%
Ungene har ikke sparepenger 10 5,88%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-09, 11:41   #21
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Jeg ser ikke noe galt i det. Så lenge pengene kommer inn på konto igjen, så er ikke noe galt skjedd. I tillegg kan man jo sette inn litt renter hvis samvittigheten har godt av det .

Jeg har personlig aldri rørt deres kontoer. Det er ikke store summer der heller.

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:42   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.256
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Vi sparer ikke til ungene. Hadde vi gjort det, ville jeg ikke nølt med å bruke fra den kontoen.

Ungene har egne penger, ikke mye, men noen få tusen som de har fått i gaver. De anser jeg mer som ungenes egne penger, og jeg hadde hatt høyere terskel for å bruke av dem, men hvis vi måtte, ville jeg gjort det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:47   #23
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.845
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi har også barnas sparekontoer i vårt navn, slik at vi kan overrekke en BSU-konto når de fyller 18. Det er barnetrygden som går inn der, store pengegaver får de ikke.

BSU lønner det seg vel å vente med til de har inntekt og kan nyte godt av skattefradraget?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:47   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.370
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Gitt at ungen faktisk hadde sparepenger, så ville vi gjort det, ja.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:52   #25
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Ja, om det var krise så hadde jeg lånt av ungene.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 12:16   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.719
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Er det krise er det krise, da hadde jeg brukt pengene. Litt vanskelig spørsmål egentlig. Jeg tror alle hadde brukt av sparepengene til ungene om det virkelig knep, men jeg vil tro det er stor forskjell på hvordan man definerer "virkelig knep".

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 12:28   #27
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.797
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Ja det ville jeg sikkert ha gjort. Ungene har faktitisk noen ti-tusener hver på konto, så det ville vært til stor hjelp å låne fra de.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 12:58   #28
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

I utgangspunktet så tenker jeg nei, da skal det knipe skikkelig. Kjenner at bare tanken på å røre barnas konto lager en rar følelse i magen. Kontoen til barna er nesten "hellig"
Når det er sagt så hadde jeg gjort det hvis vi var i en skikkelig pengekrise.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:14   #29
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.973
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gitt at ungen faktisk hadde sparepenger, så ville vi gjort det, ja.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:19   #30
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Har gjort det en gang. Betalte tilbake hele summen med MYE renter etterpå.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:54   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.392
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Vi sparer barnetrygden til ungene på en egen konto i mitt navn.

Dette nettopp for at vi fritt skal kunne disponere pengene. Det har hendt at vi har lånt penger og satt tilbake. Er utgiften direkte relatert til et av barna og vi har dårlig råd akkurat da, så bruker vi av pengene uten å sette tilbake også.

Jeg ser på det som våre penger, ikke bare ungenes.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:56   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.854
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Jeg ser på barnetrygden som husholdningspenger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 13:57   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.392
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi har også barnas sparekontoer i vårt navn, slik at vi kan overrekke en BSU-konto når de fyller 18. Det er barnetrygden som går inn der, store pengegaver får de ikke.

Forsøkte å prikke deg, men fikk ikke lov.

Dere må ikke finne på å fylle opp BSU-kontoer til ungene før de har skattbar inntekt. Halve poenget med BSU er jo nettopp skattefradraget. Man kan bare spare 100 000 i BSU pr person, så det hadde vært dumt at dere brukte opp kvoten.

En vanlig sparekonto som dere sier skal brukes til boligformål er derimot veldig fornuftig, men husk: når barnet er over 18 og pengene står i barnets navn står de fritt til å bruke dem akkurat som dere vil. Skal det være restriksjoner på hva de kan bruke pengene til, så må dere ikke overføre før de faktisk skal bruke pengene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:02   #34
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 29.346
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det har jeg gjort flere ganger. Jeg har brukt dem og betalt tilbake ved første anledning. Jeg ser ikke noe galt i det. (Det er ungenes langtidssparekontoer jeg snakker om, som de ikke vet at de har.)


__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:03   #35
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 23.118
Blogginnlegg: 216
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Ang. BSU: Jeg vet om skattefradraget. Poenget vårt er bare at de ikke skal få en stappfull konto til 18-årsdagen. Det er vel ikke umulig at vi lar pengene stå til de er i jobb heller. Det ser jeg for meg at vi løser når tiden nærmer seg. Mannen fikk surt opptjente penger rett i hånda da han var 18 - og hadde en durabelig fest i en uke.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:06   #36
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.868
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Hadde ungene hatt noe særlig å ta av hadde vi kunne gjort det ja.
Og betalt tilbake selvfølgelig.

Barnetrygden går som husholdningspenger forløpig ivhertfall, her i heimen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:11   #37
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.022
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Dersom det hadde vært helt absolutt krise hadde jeg nok lånt av sparepengene, men siden jeg visste at det var en kortvarig krise ville jeg heller ringt rundt til de vi skulle betale regninger til og forklart situasjonen. Det er etter min erfaring stort sett uproblematisk å få kortvarige betalingsutsettelser på regningene.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:17   #38
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser på barnetrygden som husholdningspenger.



Knottens sparepenger er de han får i gaver, og vi har noen slektninger som foretrekker å gi penger i stedet for ting, så det kommer til å bli en pen slump etter hvert.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:22   #39
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Ingen skrupler, heller ikke til ikke-kriserelaterte behov, men med kjapp tilbakebetaling. Som f.eks. hvis man bestemmer seg for å legge belegningsstein 1 år tidligere enn master plan. :host:

Vi sparer barnetrygd. Min familie gir også utelukkende pengegaver til jul og bursdag, så det blir en del. Sparer i mitt navn og håper at politikere ikke finner på noen sprell slik at pengene kan gis på månedlig basis til støtte for livsopphold og liknende ved påbegynte studier.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 14:22   #40
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker du av sparepengene til barna?

Kråkebolla har to sparekontoer, en der "hun" sparer langsiktig i aksjefond (en total fiasko i 2008) og en annen sparekonto med vanlig sparerente. Vi har til dags dato ikke hatt behov for å låne av pengene hennes.

__________________
Kråkebolla 04 med syngestjernekjole og rosa glassko
Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no