|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lisa WilliamsMen overgår det ikke cold reading litt om man kan fortelle alt i detaljer om en avdød person man aldri har møtt eller kjenner til, alt fra hårfarge- og frisyre, sinn, stil, hobbyer og problemer og dødsårsak, uten at motparten åpner kjeften? Jeg er en av disse lettlurte som sitter og gisper over hvor sinnssykt korrekt Lisa treffer. Men for alt jeg vet så kan jo motparten være kjøpt og betalt, jeg ser jo bare programmene.
|
|
|
#22 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Lisa Williams
Nei, jeg tenker på at hvis alle som stiller opp i programmet har gitt henne info på forhånd, så ville det "kommet ut"...?
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
For det første er programmet klippet, så du vet ikke om motparten sier noe i virkeligheten. For det andre så går cold reading ut på å lese signaler (du får masse info fra wikipediasiden jeg linket til) man gir fra seg, som man ikke nødvendigvis vet om selv. Og det gjør jo virkelig disse menneskene. De gisper, nikker, gråter, rødmer, skifter stilling i stolen osv. De er ikke videre subtile engang. Og hun der Lisa babler masse og ser hva motparten reagerer på.
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Lisa WilliamsJa, man vet jo aldri. Jeg prøver jo selvsagt å beholde en sunn skepsis, men jeg klarer ikke helt å la være å tro på henne heller. Jeg velger å stille meg åpen, hvertfall.
|
|
|
#25 |
|
Ringskrømt
|
Dette beviser vel bare poenget mitt. Eller mener du at alternativistene er smarte som sluker alt de leser rått? Dette er vel det eneste som trekker FP som forum ned for min del. De mest synlige og aktive på FP har den samme nedlatende og overbærende tonen overfor alternative mennesker, og det er synd brukerne ikke lar forumet være allsidig nok til at slike ting kan være velkommen. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, jeg mener ikke at alle alternativister sluker alt rått. Absolutt ikke. Men enkelte sier jo selv at de ikke er kritiske, men velger å la troen bestemme hva de mener.
|
|
|
#27 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lisa WilliamsJeg liker ikke Lisa Williams. Sist redigert av Nelly Nickers : 16-01-09 kl 22:56. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
By the Sea
|
Dette har du helt rett i. Ikke skjære alle over én kam & sånn - men generally speaking.
|
|
|
#29 |
|
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
det hadde vel lekket ut at det var tull og tøys alle de programmene hun lager.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor det? Alle som er involvert er jo interessert i å beholde jobben sin? I tillegg så kan jo *alle* som jobber med henne være overbevist om at hun virkelig kan snakke med de døde. Jeg foreslår at du leser linken om cold reading (eller googler det selv), så ser du hva det er. Det er ikke lett å avsløre som tull og tøys, og det er ikke slik at de involverte har gitt fra seg info og derretter juger om det. Det handler om at den som gjør det er ekspert på å lese mennesker utifra de tegnene de gir fra seg når de reagerer på en kommentar, et spørsmål osv.
|
|
|
#31 |
|
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lisa WilliamsAlt kan jo bortforklares for de som tror det er oppspinn og ikke tror på sånne ting ,skeptikere
|
|
|
#32 |
|
Pauset
|
Sv: Lisa WilliamsJeg har sett paa henne ja. Syns det blir rene overfallet naar hun gaar rett bort til folk for aa fortelle om den doede soesteren, moren osv. og hva de vil fortelle denne personen midt paa gate eller i butikken. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Pauset
|
Enig! |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Ringskrømt
|
Jeg skriver ikke at det er sånn, jeg sier hvordan jeg oppfatter det. Bare for å oppklare det. Og jeg tror mye har med å gjøre at man ikke nyanserer, men skriver i tro FP-ånd - altså direkte, krast og gjerne litt nedlatende. Slik som setningen jeg uthevet i innlegget ditt.
Klart det går begge veier, men jeg synes ikke at de ikke-troende spiller på motpartens intelligens. Men det kommer frem litt av hvert når partene går i forsvar. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Who cares? Meg bryr det midt i ryggen om jeg skulle bli stemplet som domm eller nek av totalt fremmede mennesker her inne. Det er jo et diskusjonsforum. Skal man la være å si meningene hvis de strider imot noe som er opplest og vedtatt på FP? Tror ikke det, nei.... |
|
|
|
|
|
#36 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lisa WilliamsÅpen, ydmyk og domm
|
|
|
#37 |
|
Ringskrømt
|
Jeg bryr meg ikke nevneverdig, men det kan være greit å advare nykommere og andre kommere mtp hvilke svar de kommer til å få. Det handler ikke om uenigheter dette, uenigheter er nemlig veldig velkomment på FP, men de troende blir nærmest latterliggjort, og da er det naturligvis ikke så fruktbart å delta i en sånn diskusjon. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg sitter igjen med akkurat samme inntrykk, etter å ha lest og deltatt i endel sånne diskusjoner her inne.
|
|
|
#39 |
|
By the Sea
|
Sv: Lisa WilliamsJa - og det er synd at det er sånn. For jeg vil gjerne diskutere alt mulig av det jeg er opptatt av på mitt favorittforum.
|
|
|
#40 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lisa WilliamsJeg er egentlig ganske lei av å diskutere "det overnaturlige", både fordi vi på skeptikersiden kan være nedlatende, men også fordi som Esme sier, den troende siden så godt som aldri leser argumenatsjonen, det som blir lenket til eller svarer på spørsmål. Det blir ingen diskusjon av det. Og det er desverre lett å bli nedlatende og irritert når alle spørsmål og argumentasjon blir avblåst med at det må være fælt for motparten å være så lite åpen. Jeg syns ikke det kun er forsvar fra en side og angrep fra den andre, det går like mye begge veier.
På alle de forumene jeg har vært så blir akkurat dette temaet diskutert på den "måten", det er absolutt ikke noe unikt for FP. Faktisk så syns jeg at diskusjonene på FP har vært noen av de mest fruktbare om temaet, hvor det har kommet god argumentajson fra begge sider.
Som sagt, jeg syns ikke det kun er i forsvar det kommer frem, det kommer like mange angrep fra begge sider. Og jeg vet ikke om jeg syns det er mindre fornærmende å komme med karakteristikker som at motparten ikke eier ydmykhet, ikke er åpne, må ha kjedelige liv enn å insuniere at motparten er naive.
|
![]() |
|
|