|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Karitas abortuttalelse
Man kan mangle kromosom også, det kalles monosomi. Noen tilstander er alvorlige som f.eks. cri du chat, mens andre er ikke så alvorlige. f.eks Turners som ikke gir mentalt handikap.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor er foreldrenes alder viktig her?
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Fordi dersom man får et sterkt pleietrengende barn i såpass voksen alder, vet man at dette barnet vil man ikke kunne ta seg av lenge nok. Når barnet blir 20, er foreldrene 62 og 67. Å kunne ha en "baby" når man er såpass gammel, er ingen spøk, og det er det nok de færreste som kunne klare. Man vil det beste for ungene sine, helst å se dem vokse opp til selvstendige individer før en selv er for gammel til å kunne ta seg av dem. |
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kanskje en grunn til å få barn mens man ennå er ung? Man har jo ingen garantier. Det er jo ikke alt som kan sees på UL heller.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Det er nå en gang sånn at det ikke er alle som finner den rette før de er godt over 25. Skal man få barn tidlig i tyveårene uansett, bare for å være sikker? Eller skal man finne en partner man kunne tenke seg å ha noen år med først? Det er forresten ikke alle som lett blir gravide. Mange prøver i årevis, uten at det nytter. Skal de ikke kunne prøve fordi de er "for gamle"? |
|
|
|
#6 |
|
Pen. Så det så.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karitas abortuttalelseFlott og ærlig svar fra ei tøff dame.
|
|
|
#7 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Karitas abortuttalelseDet er fri abort her i landet - og hun ble spurt ut fra hva hun personlig ville ha gjort - noe hun svarte åpent og ærlig på.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseDet siste avsnittet i ditt forrige innlegg. Jeg trenger så absolutt ikke forholde meg til det faktum at abort er lovlig. Jeg er mot dagens ordning og da holder det jammen ikke med å si at man skal forholde seg til dagens ordning.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Du må jo nesten forholde deg til at loven er slik den er. Men jeg er enig med deg i at du slett ikke trenger å godta noe du er sterk motstander av, bare fordi dette er tillatt etter loven. Det er naturligvis lov å være uenig i en lov, men man må uansett forholde seg til at den eksisterer.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseJo, selvsagt, men jeg trenger ikke forholde meg til slike uttalelse med forbehold i loven.
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Jeg la til et avsnitt i innlegget mitt. Jeg synes man bør kritisere loven, dersom man er uenig i den, og ikke primært kritisere enkeltpersoner som "benytter" seg av den. Karita har like stor rett som andre til å benytte seg av et lovfestet medisinsk tilbud, og det blir bakvendt for meg å hyle opp mot henne hvis man ikke ellers uttaler seg mot loven. (Jeg vet ikke hvilket standpunkt Handikapforbundet har til abortloven, altså.)
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Så lenge hun er en politiker, altså en offentlig person, som kommer med personlige uttalelser i media, har man all rett til å kritisere.
|
|
|
#13 |
|
Quiet, please
|
Sv: Karitas abortuttalelseHørte akkurat på nettradio hvordan dilemmaet var formulert, og deler av det lød omtrent som følger:
|
|
|
#15 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Karitas abortuttalelseJeg synes Karita svarte godt for seg og synes det er utidig kritikk hun får her.
|
|
|
#16 |
|
Quiet, please
|
Sv: Karitas abortuttalelseHun svarte kjempefint, ærlig, og på en måte som viser at dette er noe hun tar tenkt ordentlig gjennom.
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Karitas abortuttalelseGreit nok med idiotuttalelser fra folk som ikke vet bedre, men oppegående mennesker i gode sosiale situasjoner har all mulighet til å ta seg av et barn med downs.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Det er greit at du synes det, men mitt standpunkter at både "folk som ikke vet bedre" og "oppegående mennesker i gode sosiale situasjoner" har rett til å velge selv hva de vil. Heldigvis har vi i Norge mulighet til det. |
|
|
|
#19 |
|
Stadig underveis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Karitas abortuttalelseJeg er ikke på linje med Karita i dette politiske spørsmål. Selv ser jeg ikke bort i fra å få mitt siste barn etter at jeg har fylt 38, men jeg kommer ikke til å ta fostervannsprøve ettersom abort uansett er uaktuelt for meg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Sv: Karitas abortuttalelseJeg syns Karita svarte godt for seg. Jeg har full forståelse for at man tar abort hvis man får greie på at barnet har misdannelser som vil føre til at livet vil bli en kamp for dem som allerede er født.
|
![]() |
|
|