Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 11:13   #21
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av oh hvite lakenrumpe, her.

Men må si meg enig angående Mette-Marit.. jeg synes hun går kroknakket, har en kjedelig hårklipp og godt kunne sett litt mer prinsesse ut slik jeg ser for meg ei prinsesse da

Hun er høy. Jeg har en teori om at hun var blant de høyeste jentene i sin klasse og derfor tidlig la seg til å gå letter foroverbøyd for å virkere kortere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:14   #22
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oh hvite lakenrumpe, her.

Skal vi avskaffe monarkiet på grunn av navnevalg?

Vi bør avskaffe monarkiet uansett, og det skriver Vinje også hvis du leser mer enn tabloidoverskriftene. Men Vinje har naturligvis rett i at det er ille (om enn litt underholdende) dersom monariket påfører oss et statsoverhode med et navn som høres ut som det kommer fra en Monty Python-sketsj.

Ben "HKH Throatwobbler Mangrove Lysfontene" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:14   #23
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser dette utspillet todelt. Det ene er at navneforskeren har blitt pensjonist og kan si hva han vil. Det andre er tanken på at navneloven har blitt for fri, og foreldre kan kalle barna hva de vil.

Til det første - ja han kan si hva han vil. Jeg kan også lage meg blogg og skrive hva jeg vil om Mærta og Ari og ungene deres. Jeg ser ikke problemet. At Ari er sur fordi han får negativ medieoppmerksomhet fryder meg litt - for han er ikke den som går av banen selv for å lage "krig", og han elsker å få oppmerksomhet - og gjør det garantert for å promotere seg selv og sin nye bok.

Forøvrig er jeg enig med Vinje i at Mærta og Ari velger fjollete navn.

Til det andre - jeg er enig i at man bør vurdere om navneloven har gitt for store "friheter". Før var loven strengere, og det var veldig viktig at navnet ikke skulle være en belastning for barnet. Nå er det fritt fram - og kanskje er ikke det så lurt. Kanskje vil det ikke være så enkelt å hete Emma Tallulah Behn om 25 år når jenta skal søke jobb.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:19   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvordan ser vi egentlig for oss en prinsesse, da? I Norge, anno 2009? Skulle Mette-Marit sett litt mer ut som de svenske prinsessene? (Det har hun nok for små pupper til, men dog.) Eller som de britiske prinsessene? (Hun ligner litt når hun ser sur og muggen ut.) Eller som Disneyprinsessene? (Det er hun litt høy og bredskuldret til, kanskje?)

(Jeg er kanskje lite gjennomtenkt for jeg hadde overhodet ikke podens fremtidige jobbsøknader i tankene da vi valgte navn til ham...)

Gammel 22-01-09, 11:19   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg synest Mette-Marit er ein flott representant for at det å vere eit forbilde handlar om langt meir enn designerkle, flott holdning og glamour-sveis. Ho har vore ei banebrytande talskvinne for å skape eit varmare og meir inkluderande samfunn. Kong Olav tok trikken, Mette-Marit inviterte narkomane og psykisk sjuke på middag i heimen sin.

*kremt*

Gammel 22-01-09, 11:20   #26
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Hehe, kong Harald oser av sjarm og stil.

Men ærlig talt, jeg ser ikke argumentet med at kongelige skal være akkurat som "folk flest". Det er flott at de viser såkalte menneskelige sider, men i tillegg bør til utvise intelligens, kunnskap og ja, nettopp stil. De representerer tross alt Norge og mottar midler fra statskassa, så da trenger de vel ikke gå i grilldress heller. Sånn for å sette det på spissen. Hvis de skulle kjørt rundt i Opel Astra, kjøpt First Price produkter, pusset opp huset i årevis pga. økonomien - akkurat slik som meg - eller vært på campingen om sommeren (dog ikke som meg), så ser jeg heller ikke poenget med å ha et kongehus. Det er vel bare naturlig at kongen og dronningen er bedre stilt enn meg, og at de benytter posisjonen sin sette denne lille erten av en nasjon på kartet. Eller rett og slett samler bygd og by når de kommer på besøk.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:21   #27
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk. Dette er naturlig nok litt preget av at jeg synes navnene er helt skrullete, men jeg liker debatten. Kongehuset bryr jeg meg lite om og er ikke opptatt av tradisjonene deres, jeg hadde knegget av disse navnene helt uavhengig av foreldrenes stilling.

Noko av poenget til Vinje er då vel at han endeleg kan legge bort objektiv-forskar-hatten og meine noko. Eg les ein stor porsjon humor inn i dette oppslaget, og ser ikkje heilt den gamle, furtne grinebitaren som vert skildra i nokre av innlegga.

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Vi bør avskaffe monarkiet uansett, og det skriver Vinje også hvis du leser mer enn tabloidoverskriftene. Men Vinje har naturligvis rett i at det er ille (om enn litt underholdende) dersom monariket påfører oss et statsoverhode med et navn som høres ut som det kommer fra en Monty Python-sketsj.

Ben "HKH Throatwobbler Mangrove Lysfontene" Murphy

What more to say?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:22   #28
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

*kremt*

Eg ser ikkje heilt føre meg MM representere kongehuset i kle frå salsstativet til Lindex, eg må innrømme det.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:24   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke akkurat har samme navnesmak som Märtha og Ari, men jeg synes at Vinje er helt bak mål med disse utsagnene sine.

Signerer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:25   #30
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

I motsetning til kong Harald, som det formelig stråler av?

Stråler ja, der har du Harald

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:25   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ari skal visst intervjues på P4 klokka 11, hørte jeg. Zå da får vi ze hva han har å zi zelv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:26   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ser ikkje heilt føre meg MM representere kongehuset i kle frå salsstativet til Lindex, eg må innrømme det.

Hun har vel tidligere også fått litt pes i media for excessive shopping og "nære" vennskap med designere.

Gammel 22-01-09, 11:45   #33
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vinje skriv:

Sitat:

«Unnskyld, men må jeg ha lov til å falle besvimet om av latter? Og hvorav denne forkjærlighet for bokstaven h i utlyd? Barnemoren er som kjent meget interessert i nyåndelighet, healing og engler, og i den sammenhengen passer de bisarre navnene, hva vet jeg.»

Sitat:

«Hva med Boadicea? – eller Consuelo? Eller mer hjemlig: Ikeah Decibel? Og hvis foreldrene absolutt vil ha et indianernavn, kan jeg foreslå Pocahontas.»

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:50   #34
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg går for Ikeah Decibelh.
Det er fint med navn man vet hva betyrh.

Gammel 22-01-09, 11:50   #35
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det blir kjedelig hvis alle skulle gi barna sine "vanlige" norske navn. Da hadde vi ikke hatt noe å le av i f.eks. vognskiltdiskusjonen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 11:53   #36
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg synes det blir kjedelig hvis alle skulle gi barna sine "vanlige" norske navn. Da hadde vi ikke hatt noe å le av i f.eks. vognskiltdiskusjonen.

Enig. Så Märtha og Ari burde fått apanasjebonus for underholdningsverdi.

Gammel 22-01-09, 11:55   #37
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? navnevalgene til Ari og Martha

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Disse utsagnene beviser jo bare at Vinje har blitt en gammel, sur gubbe som ikke klarer å følge med på verken mote eller forstå at tidene forandrer seg. Jeg ville personlig aldri valgt disse mellomnavnene, men Maud, Emma og Leah synes jeg er fine navn.

Finn-deg-noe-annnet-å-gjøre-Erik

Signerer!

Folk har utrolig lite å gjøre om dagen virker det som...syns det er motbydelig at de hakker sånn på kongefamilien jeg!

Gammel 22-01-09, 11:59   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Motbydelig å hakke på kongefamilien? Menneh.. Hva annet skal vi bruke dem til?

Gammel 22-01-09, 12:07   #39
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det ser supergøy å hakke på kongefamilien.

Men jeg er monarkist likevel. Synes det er staselig med et kongehus og liker tanken på representanter for Norge som skal forholde seg politisk nøytrale. Det kunne sikkert finnes et bedre alternativ eller en bedre måte for kongehuset å fylle sin rolle på, men det kommer jeg ikke på i farten.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 12:12   #40
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Et alternativ som ikke er helt urealistisk er å få en president som heter Siv. Jeg ser for meg at jeg kunne foretrukket en politisk nøytral Ikeah Decibelh.

Vrææææl. President Siv får jo president Bush til å fremstå som en våt drøm.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.