|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Vi bestemte oss for å gi lille skatt mmr-vaksinen før vi reiste til Afrika, selv om hun var under et år. Det er jeg sannelig glad for, for da vi kom dit fikk vi vite at det gikk meslinger der vi bodde (i et "upper class"-område med mange engelskmenn).
![]() |
#2 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Møre og Romsdal
![]() |
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Vi skal utsette mmrvaksinen fordi vi har to autister i nær familie.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg synes det er veldig stor forskjell på å utsette en vaksine på grunn av syke barn eller sykdomsforløp man har risiko for som man litt senere vil være kjent med, og å fullstendig kutte det ut.
![]() |
![]() |
#4 |
villende
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg er også av typen som syns det er tullete at man ikke vaksinerer barna sine med godt utprøvde vaksiner. (Og Snupp er tilleggsvaksinert med Prevenar.) Har man friske barn så bør man anse det som en samfunnsplikt å vaksinere slik at de barna som av medisinske årsaker ikke kan vaksineres får den beskyttelsen det er å leve i et samfunn hvor sykdomsepedemier ikke oppstår nettopp fordi så mange er vaksinerete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ustabil
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg er generelt skeptiker til det meste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...
Jeg tror at dersom man vet lite om noe så er man lettere skeptisk. Jeg har ikke noe særlig peiling på organisk kjemi, og er rimelig hysterisk på slike ting.
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Du har helt rett i at dette er et område jeg ikke vet særlig mye om, og det er helt sikkert medvirkende årsak til min skepsis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Altså, jeg tror folkehelsa jeg altså, på at det er svært få, om noen som får alvorlig skade av vaksinene.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg vil bare si at jeg var utrolig glad for at vi valgte å vaksinere storebror da han var liten. De hadde utbrudd av røde hunder (eller var det meslinger?)i barnehagen, og det fantes stort sett etniske nordmenn i den barnehagen den gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg har ikke gitt mine mmr-vaksinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Vi har vaksinert begge. Til storebror kjøpte vi i tillegg prevenar. Både storebror og lillebror har også fått bsg og lillebror har også fått hepatitt b i tillegg. (Helsestasjonen glemte å gi oss tilbud om hepatitt til storebror så nå venter vi til det blir aktuelt å reise)
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Plutten har fått samtlige vaksiner samt noen ekstra. |
![]() |
![]() |
#14 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Bcg, ja, det er et styr. Hvis man tar det før ungen er 6 uker, så slipper man pirké. Men er det mulig å få gjort på en norsk unge? Nei. Ikke ville de gjøre det på sykehuset, på helsestasjonen nektet de å sprette ei flaske pga én liten en, og på den kommunale vaksinasjonssaken var det 8 ukers venteliste.
![]() |
#15 |
Tittel og tittel....
|
Ja, ikke sant
![]() |
#16 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Vi følger vaksinasjonsprogrammet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Jeg tror de fleste mødre i land hvor disse sykdommene er utbredt ville vaksinert barna sine uten å blunke for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Veldig enig med HI. Av ren solidaritet med andre barn, særlig dem som ikke ville tåle å bli skikkelig syke, vaksinerer jeg ungene mine. Jeg er oppvokst i en vaksinemotstanderfamilie som i tillegg misliker penicillin, kortison og i det hele tatt alle mulige legemidler. Jeg blir helt oppgitt. I jula ble en del av dem syke og i stedet for å gå til lege og få seg litt cosylan, ta noen ibux og sørge for å være smertefri og sove, så lider de seg gjennom 3 uker med hoste-til-man-brekker-seg-og-ikke-får-sove. For kroppen skal ordne opp selv.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Vaksinering av barn ...Det kan sammenfattes så enkelt som dette: Barnedødeligheten går dramatisk ned med vaksinering. |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Sep 2007
Nettopp. Dersom det er sånn at 1 av 10 000 barn får bivirkningar mens dei andre 9 999 faktisk unngår bivirkningar og samtidig unngår tuberkolose, kikhoste, røde hunder, meslingar osv er ikkje eg i tvil om eg skal velge vaksine eller ikkje. Dersom vi ikkje hadde hatt vaksineprogram i Norge ville vi hatt langt høgare spedbarnsdødelighet.
![]() |
|
|