Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er deres kriterier for hvor dere bor?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-09, 23:06   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er deres kriterier for hvor dere bor?

Det har vært viktig for oss at det er sentralt. Vi vil heller ikke bruke altfor mye penger. Vi bor så barnevennlig som prisen og beliggenheten tilsier.

Vi kunne bodd større og mer barnevennlig lenger ut av byen, men da ville ungene fått lenger dager i barnehagen.

Gammel 30-01-09, 03:17   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Vi holder på å bygge hus. Kriteriet vi har gått etter er at huset står på gården vi skal overta. Hadde det vært helt opp til meg, hadde vi ikke bodd her vi bor. Jeg ønsker allerhelst å flytte "hjem" til kommunen jeg kommer fra. Den ligger ca 3 timers reise herfra.

Mannen kommer fra gård, som vi skal overta snart. Mannen er her fra bygda, og det var vel underforstått hele tiden at det var her vi skulle slå oss ned.

Sånn bortsett fra at jeg savner familie, venner og det sosiale livet jeg hadde der jeg kommer fra, så bor vi greit til her.
Vi bygger som sagt på gården. Har svigerforeldre på samme gård, som stiller opp som barnevakt de gangene vi virkelig trenger det. Gården ligger veldig sentralt til. Det tar kanskje 10 minutter å gå til butikker, bank, kommunale kontor, skole, samfunnshus osv. Skoleveien er forholdsvis trygg. Stort sett gangsti. Ungene må krysse veien som går opp til et byggefelt, og den er forholdsvis traffikert på den tiden skolen begynner og slutter. En annen ting jeg ikke liker, er at de må krysse en liten elv også. Det er bygget bro med rekkverk over, men jeg liker det uansett ikke.
Vi har flotte turområder i nærmiljøet og det er greit med fritidsaktiviteter for barna å delta på. Jeg syns det litt i overkant langt til byen (Bergen), dette er hovedsaklig pga guttungen som trenger mye oppfølging fra Haukeland. Den lange avstanden stjeler mye tid og energi rett og slett.

Jeg syns det er positivt av ungene får lov å vokse opp på gård. Vi driver med sauer, og ser at dette er noe ungene koser seg med. Jeg koser meg også sammen med dyrene.

Alt i alt, så er det flott å bo her vi bor. Det som er hovedgrunnen til at jeg ikke trives så veldig godt, er nok det at jeg ikke har noe godt sosialt nettverk i nærmiljøet. Håper jo at det vil komme seg med tiden.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 11:00   #3
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det har vært viktig for oss at det er sentralt. Vi vil heller ikke bruke altfor mye penger. Vi bor så barnevennlig som prisen og beliggenheten tilsier.

Vi kunne bodd større og mer barnevennlig lenger ut av byen, men da ville ungene fått lenger dager i barnehagen.

Som jeg skulle sagt det selv.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 15:46   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva er deres kriterier for hvor dere bor?

Sentralt.
Barnevennlig.
Parker, lekeplasser, butikker, caféer, restauranter, kulturelle tilbud og slike ting, samt skole, bhg. og jobb, i umiddelbar nærhet.
Godt kollektivtilbud.
Nærhet til venner og familie.
Hyggelig strøk.

Alt er oppfylt og mere til.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:11   #5
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Da vi begynte å vurdere ny bolig i 1999, så var det første vi tenkte på at det skulle være i samme bydel som vi allerede var i.

Skolekrets lå også til grunn, samt at det måtte være mer barnevennlig enn det vi hadde fra før.

Vi var bestemt på å bygge nytt, og var da bestemt på å finne noe hvor vi i stor grad fikk bestemme hustype og utseende selv. Altså ikke slike ferdigprosjekter.

Jeg hadde da i mange år sett meg ut et område hvor jeg sa at OM det noen gang blir lagt ut tomter der, så var jeg villig til å gå langt for å få en. Og sannelig...da vi bestemte oss for å begynne å se etter tomter, så ble det lagt ut her.

Og vi fikk alt vi kunne ønske oss: Rett skolekrets, barnevennlig, trygg skolevei, flotte uteområder, god utsikt og i det hele tatt. Midt i blinken!

Skal skje mye rart før noen får meg bort herfra.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 23:12   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ollevia: Du kan få kjøpe leiligheten vår om ikke kzy75 vil. Den hadde vært perfekt for deg.

Vi har gangavstand til alt her hvor vi bor i dag. Eneste minuset er at det ikke er en enebolig vi bor i.
Barneskolen ligger slik til at poden ikke hadde trengt å gå i nærheten av trafikkert vei en gang, vi har svømmehall, butikker, kafeer, alt mulig i grunnen, bare 5 minutters gange hjemmefra.

Det er bare det at vi trenger noe større. 85 kvm. er ikke nok luft for meg.

Gammel 29-01-09, 23:15   #7
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Vi har bosatt oss i strøket hvor jeg vokste opp, og noe annet hadde vært utenkelig for meg. Vi har mye hjelp i mine foreldre og søsken og vil gjerne ha mest mulig tid sammen med dem.
I tillegg var det avgjørende at strøket er barnevennlig og med kort gangavstand til nærmeste barneskole.
At området er forholdsvis sentralt og med gode bussforbindelser var også særdeles viktig, ettersom jeg ikke kjører bil.

Gammel 29-01-09, 23:27   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kriteriene våre her vi bor nå var ikke så høye. Stort nok til minst mulig pris. Vi bor i en studentleilighet på 60 kvm. Den er fin den, sett bort fra dealere over gata, mye festing og bråk i helgene, institusjonsgulv over hele leiligheten og et slitent kjøkken.

Gammel 29-01-09, 23:32   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kiteriet for sted var: by der ett sett besteforeldre bor.
Innad i byen var kriteriet: "rette siden av elva", nærhet til sjøen og pris.

Et visst solforhold er også litt viktig og rimelig sentralt uten at det er sentrum.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 09:46   #10
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi flyttet hit fordi det var landlig, lite naboer og flott utsikt.
Når barna nå begynner å bli store og vil være med venner og på aktiviteter hadde vi ønsket å bo mer sentralt i forhold til skole, venner, butikk etc.

Gammel 30-01-09, 10:33   #11
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Vi valgte å bo her vi bor fordi

• Det er nærme foreldre på begge sider, to minutter å gå.
  • Barnevennlig, med lekeplasser over alt.
  • Gangavstand til sentrum, buss, tog og skole.
  • Byggefelt, sosialt og vi er sosiale mennesker.
Skulle vi valgt i dag hadde valget blitt helt annerledes.
Jeg er møkklei byggefelt. Fester i nabolaget og nattebråk. Folk som stjeler parkeringssplassen min. Ting som forsvinner utenfor døra om det ikke er boltet fast til husveggen. Ungene som leker rundt omkring, ja de bor her fordelt i masse leiligheter, men ute og leker er de aldri. Jeg tenkte byggefelt var så fint for unger for da har de alltid noen å leke med.

I dag vil jeg bo for meg selv, gjerne litt øde, borte fra folk. Jeg vil ha privatliv utenfor døra, bilen på utsiden, ikke være redd for biltyver, sykkeltyver. Slippe nabobråk i helgene og ikke minst bikkjer som driter på plenen min.
Jeg tror jeg begynner å bli gammel jeg.
Men gangavstand må det være, i alle fall til nærmeste bybuss og helst til sentrum.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 11:21   #12
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Kriteriene var:
-bosette seg ved en bra skole.
-ikke langt fra faren til de to eldste
-nær familie
-midt mellom hjembyen til mannen og meg.
-barnevennlig

Og vi har funnet det perfekte stedet, i tillegg har vi fantastiske naboer.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 22:21   #13
mari1974
Fullverdig medlem

mari1974 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
mari1974 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barnevennlig.
Nære marka
Gåavstand til butikk, kort avstand ja.
Det samme gjelder til buss.
Godt utbygd kollektiv trafikk

mari1974 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 15:37   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi la følgende kriterier til grunn da vi var på husjakt:
* Sentral beliggenhet i forhold til jobb, sentrum osv.
* Barnevennlig. Dvs lite trafikk, mange barn.
* Trygg skolevei.
* Turområder i nærheten.

Vi valgte oss ut noen aktuelle områder basert på disse kriteriene.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:16   #15
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Rolig, relativt barnevennlig, ikke sentralt (ikke viktig), stille, ryddige forhold.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 00:40   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnevennlig område i hyggelig strøk som ligger i gangavstand fra sentrum og jobb.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 23:53   #17
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Barnevennlig område i hyggelig strøk som ligger i gangavstand fra sentrum og jobb.

Dette er viktig for oss også, i dag. Da vi kjøpte leiligheten vi nå bor i var beliggenhet(sentrumnært men ikke midt i byen og helst litt unna de værste studenthybelbydelene) og utsikt de aller viktigste punktene (og da skulle vi selvsagt ikke ha barn ) Men heldigvis fikk vi visst barnevennlighet på kjøpet (uvitende) og strøket er selvsagt Trondheims beste

Blir vi boende i bartebyen ønsker jeg meg en større leilighet i samme område som vi bor nå.
Hvis vi flytter til Kristiansund (som er opp til debatt fra tid til annet) vil vi enten kjøpe ett "brukt"hus sentralt, eller bygge nytt litt usentralt*totalforvirret*

Gammel 30-01-09, 00:40   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da vi kjøpte tomt var 1) avstand til barneskole, 2) lekeplasser i umiddelbar nærhet, 3) friarealer og 4) kort avstand til kollektivtransport i akseptabel avstand til Oslo.

Vi fikk alt og mer til - inkl. gangavstand til postkontor, butikk, lege og tannlege.

Gammel 30-01-09, 01:01   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi ønsket å bo i området vi bodde i da vi kjøpte der vi bor nå.
Vi er begge oppvokst i området, ungene hadde mange venner der,det er kort vei til det meste, 20 min med banen til byen, mine foreldre bor i nærheten, kort vei til marka ( 200 m ca), barnevennlig, bilfritt området, generellt stille og rolig.
Tenker vi blir gamle der vi bor nå. Såsant vi ikke vinner i lotto eller en uventet arv dukker opp slik at vi kan bygge.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 08:17   #20
Left
Passiv

Standard

At det fungerer rent logistikkmessig. At vi kommer oss dit vi skal, på en slik måte at vi ikke sakte men sikkert blir seigpint til døde. Les pendling i timesvis hver dag.
Når vi nå snart flytter tilbake til sivilisasjonen, er det avgjørende at vi har slekt og venner dit vi flytter. Savner å ha noen flere gode hjelpere

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.