Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Etternavn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-09, 09:15   #21
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Etternavn

Begge ungene har to etternavn. Mitt og pappans.
Vi hadde hatt forskjellig etternavn om vi hadde vært gift også.
Begge etternavnene er såpass sjeldne og har så få gjenlevende arvtagere, at det var en av grunnene til at ungene fikk begge to.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:17   #22
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Vi er gift, men har ikke felles etternavn. Ungene har mitt etternavn som etternavn, og mannen etternavn som mellomnavn.

Gammel 20-02-09, 09:19   #23
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi er gift, men har ikke samme etternavn. Barna har pappaens etternavn.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:22   #24
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Turbo kom til før vi giftet oss. Tok mann sitt etternavn på han. for er 800 som heter det mens jeg har et helt vanlig teit et . Gidder ikke ha 2 etternavn på han eller henne. for de har nok lange navn.
Jeg har 8 i alle mine 3 navn og sliter med å få plass til å skrive under på div ting med bare fornavn og etternavn

Gammel 20-02-09, 09:22   #25
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstemann har mitt + farens navn, men bruker bare farens til vanlig.
Yngstemann har bare farens navn.

De har ikke samme far.

Årsaken til at yngstemann ikke har mitt navn i tillegg, er at de to etternavnene ikke høres noe bra ut sammen.

Årsaken til at de har farens navn og ikke mitt, er rent estetisk. Jeg har et dølt -sen-navn, mens fedrene har litt kule, utenlandske navn. : overfladisk :

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:26   #26
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Vi er gift og har kun ett etternavn (mannens). Barna har derfor dette etternavnet også.

Jeg tok mannens etternavn av to grunner: jeg ville at familien skulle ha ett navn + mannens etternavn var finest og minst brukt i Norge.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:26   #27
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Forøvrig, dersom vi ikke hadde vært gift, så skulle barna ha bært mitt etternavn!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:27   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke gift, og Glitterbarnet har begges etternavn med bindestrek mellom. Mitt først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:31   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ikke gift. Tre av ungene har eksen sitt etternavn. Minstemann har mitt etternavn og skal beholde det når pappan og jeg gifter oss. Jeg beholder også mitt og han beholder sitt.

Gammel 20-02-09, 09:33   #30
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi er gift og har ikke samme etternavn. Barna har fars fornavn + son.

Gammel 20-02-09, 09:33   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er gift. Gutta har farens etternavn, jenta har mitt.

Gammel 20-02-09, 09:37   #32
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Gift. Hvert vårt etternavn. Var ikke gift da vi fikk barn, så de har foreløbig tatt farens etternavn.

Egentlig vurderer vi alle fire å bytte til min mors tidligere pikenavn, et sjeldent norrønt etternavn som dør ut med henne. Vi må bare modnes litt på ideen først. Det blir litt rart å bytte til noe som ingen av familiene våre heter lengre. Men det hadde vært fint.

Er allergisk mot bindestrek-etternavn. Hva skjer når Michelle Høiby-Solbakken gifter seg og får barn med Alexander Simomsen-Christiansen? :navnene er arrangert:

Sist redigert av Minerva : 20-02-09 kl 10:05. Årsak: sker-skjer
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 09:45   #33
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Vi er gift og vi alle tre har mitt etternavn.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:35   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har mannens etternavn, pluss at jeg har beholdt pikenavnet mitt som mellom-etternavn, men det passer utrolig dårlig sammen, det er to sen-navn. Vi kranglet egentlig om det når eldste ble født, da hadde vi ikke giftet oss ennå, og vi kranglet om det når vi giftet oss. Det ble hans fordi jeg ikke orket å diskutere det mer, og ønsket at alle hadde samme navn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 10:50   #35
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Jentene (og eg) har mitt gamle etternamn som mellomnamn, og heile familien har mannen sitt etternamn som etternamn.

Gammel 20-02-09, 10:53   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa ble født før vi giftet oss. Da ble vi enige om hva vi skulle hete når vi giftet oss, og så fikk hun det navnet. Vi har tatt mannens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Nå er vi gift og hele familien heter det samme.

Mannen var villig til å fjerne sitt navn helt, men jeg syntes det ble for mye å forlange. Han har fått tyn nok for å være tøffel og ta mitt etternavn.

Så ja, begge ungene mine har 4 navn også.

Gammel 20-02-09, 10:57   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene har mitt og så hans. De har bare ett kort fornavn.

Jeg skal ikke ta hans når jeg gifter meg, jeg er altfor gammel til å drive å skifte navn. Jeg angrer litt på at jeg var sånn i tåka da eldste ble født at jeg ikke insisterte på fornavn mannsdatter mitt etternavn. Men jeg kan leve med det og siden jeg ikke tar hans navn, så er det hyggelig at jentene får det.

Gammel 20-02-09, 10:59   #38
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vi har mannens etternavn, pluss at jeg har beholdt pikenavnet mitt som mellom-etternavn, men det passer utrolig dårlig sammen, det er to sen-navn.

Hansen Jensen? Jeg skjønner det prinsippielle om at man vil beholde sitt navn, men det ser litt rart ut. Samme som to ganske like navn i sjanger. Øverli Øverbø, feks, eller Berg Strand, eller Lind Lund.

Gammel 20-02-09, 11:01   #39
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hansen Jensen? Jeg skjønner det prinsippielle om at man vil beholde sitt navn, men det ser litt rart ut. Samme som to ganske like navn i sjanger. Øverli Øverbø, feks, eller Berg Strand, eller Lind Lund.

Ja, det ser fjernt ut sammen, men jeg bruker bare forbokstaven når jeg skriver navnet, altså Kari H Jensen. Men jeg ønsket ikke at ungene skulle ha det. Hadde vi hadde litt mer spennende etternavn å velge i, så hadde det nok ikke vært så vanskelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-09, 11:03   #40
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi har -sen navn begge to, og valgte det minst vanlige, siden jeg syntes type Hansen Jensen ble litt dustete.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:23.