Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du Plan-fadder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du Plan-fadder eller har fjernadoptert et/flere barn?
Ja, er Plan-fadder 42 38,89%
Har fjernadoptert 18 16,67%
Ikke nå lenger 6 5,56%
Nei 39 36,11%
Tenker ofte på å bli Plan-fadder/fjernadoptere 9 8,33%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 108. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-09, 15:18   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du Plan-fadder?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Dere som er faddere: I hvor stor grad syns dere at dere får fulgt opp adoptivbarnet deres, i forhold til helse, utdanning, motta brev og bilder osv.

Hvor aktive er dere selv? Sender dere brev/bilder?
Eller betaler dere bare inn fast sum i mnd?
Er det sikret at det barnet dere har fått navn og bilde på, får pengehjelpen dere sender til organisasjonen?

Vi er Plan-fadder. Jenta vi er fadder for bor i Guatemala, hun har bare bestemor og fem søsken igjen av familien sin. Plan er med å bygger opp landsbyen med skole og bedre vei. Slik at de får tilgang til lege og sykehus som ligger to timer unna.
Utenom å betale den faste summen, som går til fellesskapet, skriver vi et par brev i året. Vi har sendt gave ca en gang i året, og det må være fra Plan-butikken. En gang sendte vi en ball og den andre gangen fargeblyanter.

Vi skal melde oss som SOS-fadder også, synes det opplegget virker fint.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 15:38   #22
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takket være denne tråden ble jeg inspirert til endelig å få gjort noe med ønsket om å bli fadder. Valget falt på SOS og vi får etter 2-3 uker et barn fra der behovet er størst.

Gammel 02-03-09, 15:45   #23
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Har ei lita jente i india gjennom Fadderbarnas Framtid.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 15:51   #24
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Nei, det er jeg ikke. Men skal ikke se bort i fra om jeg med tid og stund kommer til å bli.

Gammel 02-03-09, 16:29   #25
Mirr
Nybegynner

Mirr sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mirr har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja
Ble planfadder for noen måneder siden.

Mirr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 16:33   #26
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært, men sa opp når jeg ble aleine. Da følte jeg ikke det gikk rundt.

Gammel 02-03-09, 17:24   #27
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Jeg er Redd Barna fadder.
Vi støtter et barn i Etiopia men summen på 225,- i mnd dekker skolegang, bøker etc for 4 barn.

Gammel 02-03-09, 17:30   #28
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Vi har to fadderbarn gjennom sos-barnebyer.
Ei jente fra Vietnam som nærmer seg 16år og en gutt fra Rwanda som er 8år.
Vi sender ikkeno annet enn penger, men får bilder og brev fra barnebyen og fra barna selv en til to ganger i året.
Begge barna har vi hatt fra de var rundt to år gml så jenta har vi "hatt" i 14-15år.

Gammel 02-03-09, 18:11   #29
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er fadder gjennom SOS Barnebyer. Jeg har ingen direkte kontakt med ham ut over det brevet og bildet jeg får en gang i året, fra barnebyen om hvordan det går med ham, og et privat brev fra ham.

Signerer () dette. Latskapen råder.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 18:13   #30
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Ja.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 18:21   #31
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Zulufadder her, det er organisasjonen til Mari Maurstad.
Får masse mail om hvordan det står til i Zululandsbyen, er desverre ikke så flink til å skrive selv, men sender avgårde noe til jul og bursdag.
http://www.zulufadder.no/index.php?page_id=1

Var Plan-fadder før, men barnet "mitt" flytta til et område som ikke dekkes av Plan …

Gammel 02-03-09, 20:38   #32
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to barn i SOS barnebyer.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-09, 21:24   #33
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå klarte jeg å stemme både nei og har fjernadoptert. Har fadderbarn i en SOS-barneby, og vi er fornøyde med informasjonen og oppdateringene vi får. Vår samvittighet er imidlertid svart når det gjelder brev og gaver fra vår side.

Gammel 02-03-09, 21:25   #34
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har fadderbarn via Scanaid.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 22:09   #35
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Dere som er faddere: I hvor stor grad syns dere at dere får fulgt opp adoptivbarnet deres, i forhold til helse, utdanning, motta brev og bilder osv.

Hvor aktive er dere selv? Sender dere brev/bilder?
Eller betaler dere bare inn fast sum i mnd?
Er det sikret at det barnet dere har fått navn og bilde på, får pengehjelpen dere sender til organisasjonen?

Har stort sett sendt et brev i året. Jeg syns det er vanskelig å skrive disse brevene. Vet ikke helt hva jeg skal fortelle.

Vi får bilde en gang i året og oppdatering om familien og lokalsamfunnet de bor i. Vi betaler kr. 220,- i måneden. Dette har vi gjort i 12 år cirka. Jeg må bare stole på at pengene går dit de skal. Det kommer rapporter om hva som Plan har gjort i Benin som er landet vårt fadderbarn bor i.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 22:11   #36
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en hel barneby i Angola. Jeg er ikke så veldig for de der enkelt-barn-fadder-greiene.
:vrang:

Gammel 12-03-09, 22:20   #37
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fadderbarn via Misjonsalliansen og har hatt det siden jeg var 15 år gammel.

Gammel 12-03-09, 22:30   #38
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Ikke Planfadder, men SOS barneby

Gammel 12-03-09, 22:48   #39
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får av forskjellige diffuse grunner en vond smak i munnen av hele fadderordningen, jeg.

Det er noe med å markedsføre fattige barn som en salgsvare nærmest og å spille på følelser på den måten blant annet reklame på tv og internett gjør, som byr meg skikkelig i mot. Det, pluss at man kan "bestille" seg en gutt eller jente fra en bestemt verdensdel, som etter tildeling blir i en slags evig takknemlighetsgjeld til en velgjører i et fjernt, rikt land. Dette ble ytterligere forsterket for min del da SOS barnebyer åpnet i Bergen, der det var helt uaktuelt at barna skulle få en personlig fadder. (Jeg skjønner argumentet med at det ble for nærme med en fadder i Norge til en barneby i Norge, altså, men likevel.)

Samtidig har jeg hørt så mye forskjellig om barnebyene/planordningene med tanke på hvordan det fungerer i praksis: At det faktisk er vanskelig å få barna til å fungere godt utenfor barnebyen når det er blitt voksne. Jeg vil understreke at dette ikke er noen dokumentert informasjon. Men sammen med den følelsen jeg har for denne type bistand fra før, så er det nok til at jeg tenker at det er bedre å gi min pengestøtte generelt, enn til et bestemt fadderbarn/en bestemt barneby. (Jeg gir ikke noen fast støtte, men gir når jeg har litt ekstra til diverse organisasjoner som Flyktningehjelpen, Amnesty og Røde Kors.)

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 22:49   #40
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg støtter på andre måter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.