Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-09, 13:32   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anbefal meg en trist eller følelsesnær bok

Jeg leser for tiden trilogien "Nattens brød" av Johan Falkberget. Den har tungt språk, men det er få bøker som griper meg så sterkt som Falkbergets. De har en dybde, symbolikk og realisme som overgår det meste. Det blir en litt annen sjanger enn de bøkene som er nevnt over.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:05   #22
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Alt av Ari Behn. Det er triste greier, det.

Gammel 06-03-09, 14:06   #23
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helene Uri: Engel av nylon.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:10   #24
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Broene i Madison County, kanskje?
Mye følelser, i alle fall.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:25   #25
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke helt om den er i den sjangeren du ønsker men, "The Lovely Bones" av Alice Sebold er iallefall trist, men alikevel fin og rørende.

Gammel 06-03-09, 14:30   #26
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

1000 strålende soler synes jeg var en sterk historie.

Tårene trillet.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:36   #27
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

"Året med tusen dager" av Berit Dægnes. Fantastisk bok, og helt sann. Veldig trist.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:42   #28
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Broene i Madison County, kanskje?
Mye følelser, i alle fall.

Urk.

Den eneste boken jeg har lest som var dårligere enn filmen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 14:43   #29
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Mange av romanene til Hanne Ørstavik sniker seg under huden din og berører følelsene på et vis jeg ikke klarer å forklare. Du blir bare så "trykket".

"På vei til en venn" av Niels Fredrik Dahl er også en slik bok.
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/si...NB&dokId=71280

Ingen av disse bøkene er spesielt lange, men de er store likevel

Gammel 06-03-09, 15:02   #30
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg vet ikke helt om den er i den sjangeren du ønsker men, "The Lovely Bones" av Alice Sebold er iallefall trist, men alikevel fin og rørende.

Hva handler den om?

Gammel 06-03-09, 15:08   #31
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

"Den lukkede bok" leste jeg for noen år siden og likte den abslutt ikke, men ser mange som anbefaler den, så jeg tror jeg må lese den igjen for å finne ut om jeg fremdeles ikke liker den, er nok litt rar på den måten.

"Bienes hemmelige liv" har jeg lest og jeg likte boka godt.

Jeg vil helst lese en bok av nyere dato, men likte f.eks "De gjorde et barn fortred" godt og den er ikke akkurat ny, så det er ikke et must.

Hanne Ørstavik har jeg lest en del av og jeg vurderer å lese en av bøkene hennes på nytt, men hvilken skal jeg ta? Jeg liker godt mor-barn tematikk og generelt bøker der relasjonen får hovedfokus og der følelsene til personene kommer fram og smitter.

Jeg tar gjerne imot flere tips, skal uansett ta vare på forslagene deres.

Gammel 06-03-09, 15:23   #32
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alice Hoffmann, "Stjerner lyser hvite".

Om et barn som får AIDS.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 15:37   #33
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hva handler den om?

Her står det litt om den, jeg får ikke til å forklare den uten å at den høres "far out" ut, og det er den ikke altså.

Den har ett visst religiøst aspekt da. Jeg er ikke troende på noen som helst måte selv, men det funket fint i boka.

Sist redigert av Vianne Rocher : 06-03-09 kl 16:15.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 15:46   #34
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

De fleste har vel lest den allerede, men jeg har i hvertfall nettopp snufset meg gjennom "Drageløperen".

Gammel 06-03-09, 15:59   #35
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Standard

Vianne Rocher

Jeg kommer ikke inn på linken.

Gammel 06-03-09, 16:07   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"The Woman Who Walked Into Doors" av Roddy Doyle. Jeg antar det finnes en norsk oversettelse hvis det er ønskelig.

Roddy Doyle er han som skrev The Snapper og Commitments og disse andre herlige irske bøkene/filmene. Denne er skrevet i samme ånd, men med en veldig sterk historie.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 16:15   #37
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Helene Uri: Engel av nylon.

Ja, den er sterk, men fin.

Leser ikkje så mange triste bøker. Men hugsar me las My Girl på språkreise tilbake i 1991. Veninna mi leste på do og kom hikstande ut med boka i hånda og buksa på hælane; han døøøøøødeeeeee.

elsket?

Gammel 06-03-09, 16:16   #38
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Vianne Rocher

Jeg kommer ikke inn på linken.

Nå da? Jeg kom iallefall inn nå

Gammel 06-03-09, 17:11   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Meg eier ingen av Åsa Linderborg er litt trist og veldig gripende. Jeg hadde vondt i hjertet da den var ferdiglest.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-09, 17:22   #40
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Simon og Eiketrærne" av Marianne Fredriksson anbefales på det varmeste.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.