Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem er Søsken Hjelpeløs i din familie?
Ingen som peker seg ut som det, i grunnen 87 42,86%
Jeg er enebarn og er Hjelpeløs 0 0%
Eldste er mest hjelpeløs 22 10,84%
Yngste er mest hjelpeløs 62 30,54%
Et sted i midten er mest hjelpeløs 32 15,76%
Deltakere: 203. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-09, 09:12   #1
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem er mest "hjelpeløs" i søskenflokken din? (den voksne)

Han er ikke hjelpeløs, han har høyere utdanning, bra jobb og bor sammen med en vakker og intelligent dame i en flott leilighet. Men lillebroren min er utrolig mye mer svimete, distre og slækk enn oss storesøknene. Han kommer alltid for seint, glemmer bursdager og dukker ikke opp til avtaler. Det er ikke tvil i min sjel om at det er fordi han er yngst og fikk en helt annen service hjemme til han var ganske stor. Jeg mener, mamma vasket klærne hans og ordnet middag enten han var til stede eller ikke, til han var over 20.

Jeg stemte ikke, for jeg føler som sagt at det er å overdrive å kalle han hjelpeløs.

Gammel 12-03-09, 09:28   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er typisk flink storesøster. Min yngste søster er nok den som er minst selvstendig, men så er hun også så ung at hun knapt kan kalles voksen, dermed er det kanskje urettferdig å trekke fram henne som mest hjelpeløs. Den mellomste har vært flinkest til å gå sin egen vei og være selvstendig på den måten.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:46   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre var typisk distré nerde-professor-type av personlighet så vi tre barna har måttet ordne det meste selv fra ganske ung alder. Skulle vi på skitur med skolen f.eks måtte vi passe på å si fra at det skulle handles inn mat til den og pakke selv og jeg tror ikke jeg har blitt spurt om karakterene mine noen gang. Litt på grensen til omsorgssvikt faktisk, men det har gjort at vi alle tre er ekstremt selvstendige og har vært det fra vi var tidlig i tenårene.

Gammel 12-03-09, 09:49   #4
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Hos oss er det vel ingen av oss som er så veldig hjelpesløse, og hvis vi først er det så går det litt på omgang.. tror jeg.. AC

Gammel 12-03-09, 12:53   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av knøttet, her.

Hos oss er det vel ingen av oss som er så veldig hjelpesløse, og hvis vi først er det så går det litt på omgang.. tror jeg.. AC

Jeg synes jo selvfølgelig at mine tre eldre søsken er håpløse hele gjengen.

Nei. Ingen av oss er det man kan kalle hjelpeløse, alle sammen har vært igjennom mer eller mindre kjipe perioder hvor våre foreldre har støttet ekstra.

(Og så må jeg bemerke at dette er en veldig typisk storesøsken-tråd å starte. No offence, knøttet.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 10:04   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

jeg tror ikke jeg har blitt spurt om karakterene mine noen gang.

Ikke jeg heller.

Dagen før karakterboken skulle leveres med underskrift måtte jeg omtrent sette meg på foreldrene mine for å få dem til å se på den og skrive under.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 12:13   #7
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Min yngre søster er vel ikke spesielt "hjelpeløs", men foreldrene våre ser ut til å mene det. Foreldrene våre tar seg alltid av hennes barn (skifter på, står opp med, går tur med, tar med på tur), mens jeg og mannen må ta oss av våre barn når vi er på besøk. Foreldrene mine reiste også til min søster for å passe hennes barn (før de flyttet til det stedet foreldrene mine bor), men de har aldri tilbudt oss det samme.

Min søster er dog flinkere enn meg til å spørre om hjelp. :flinkis:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:47   #8
lalill
Ute av produksjon

lalill sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
lalill er populærlalill er populærlalill er populærlalill er populær
Standard

Eg vil seia at det ikkje er nokon som peiker seg ut som så veldig hjelpelaus av oss fem, men så er eg jo og minst.

Eg må innrømma at mor har gitt meg ein hundrelapp her og der i alle år, til tross for mine protestar. Men eg har vore økonomisk uavhengig sidan eg var ferdig med vidaregåande, og har utdanning, jobb, hus og heim. Saka er vel at eg er minstebarnet, uansett kor gammal eg blir.

Gammel 12-03-09, 09:52   #9
Alhelí
Fullverdig medlem

Alhelí sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Alhelí har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi er selvstendige, alle tre. Men klart, den yngste er jo alltid yngst... (ikke meg). Ellers kommer det nok an på livssituasjonen. Min egen har vært litt heftig de siste par årene, så det er nok jeg som har fått mest støtte (avlastning, økonomisk hjelpbekymringsmeldinger etc.) akkurat nå. Mine foreldre behandler oss temmelig likt, men har evne til å forskjellsbehandle oss ut fra omstendighetene.

Gammel 12-03-09, 09:55   #10
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alhelí, her.

Mine foreldre behandler oss temmelig likt, men har evne til å forskjellsbehandle oss ut fra omstendighetene.

Sånn er det her også Og det synes vi alle er helt fint.

Gammel 13-03-09, 08:15   #11
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ingen som skiller seg ut.Har to yngre søsken.

Gammel 14-03-09, 14:47   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemte ikke for min egen søskenflokk (vi er "halve"), for der er ingen av oss hjelpeløse overhode ...det var jo et alternativ, men for å få et bedre grunnlag mellom evt. eldst, yngst eller midt i mellom, stemte jeg for min mann sin søskenflokk der den yngste søsteren helt klart utpeker seg som en håpløs, hjelpeløs, bortskjemt flyfille!

Gammel 12-03-09, 09:14   #13
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ingen som utpeker seg hos oss. Vi er tre heldige som har både utdannelse, jobb, hus og venner. Og så har vi foreldre som er ekstremt rettferdige, både med tid og andre ytelser.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:14   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke meg, i hvert fall.

Gammel 12-03-09, 09:18   #15
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldstemann er mest hjelpeløs hos oss - eller, mest stakkarslig. Han har slitt litt med diverse helseproblemer fra han var liten av og har fått puter på størrelse med saccosekker sydd under armene av moren vår. Han har vært uføretrygdet noen år, og i lang tid dro moren min dit hver morgen for å lage frokost til ham, og hver ettermiddag med middag. SÅ syk har han aldri vært at han har trengt så mye hjelp. Nå har han fått seg en kone, som har overtatt brødskivesmøringen etter mor. Kan dere tenke det, en voksen mann som får brødskivene sine smurt for seg av konen sin?

Gammel 12-03-09, 09:18   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Yngste i flokken hos oss var ganske svimete i lang tid, men han har bedret seg enormt etter at han flyttet hjemmefra. Så det er håp.

Gammel 12-03-09, 09:24   #17
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Vi er to, men ingen av oss er spesielt hjelpesløse.

Gammel 12-03-09, 09:25   #18
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvem søsken sosemikkel er klarer jeg ikke helt å sette fingeren på, men det er iallefall ikke meg.

Gammel 12-03-09, 09:26   #19
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok lillebror, ja. Det er en lang og vond historie med rus og annen elendighet i bildet, og det er ingen tvil om at foreldrene våre har brukt en god del flere år og årslønner på ham enn på meg. Det er veldig trist - ikke for min del (jeg klarer meg jo alltids ), men for hele familiens. Jeg er nesten karikaturen av en storesøster, og har vel egentlig vært selvstendig hele livet.

Gammel 12-03-09, 09:40   #20
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Eldstemann har vært veldig flink økonomisk og utdanningsmessig, men er den som krever mest hjelp av foreldrene med hus og unger og alltid etterlater masse rot hos foreldrene mine etter besøk. Han er også den som hjelper minst til hos foreldrene mine.

Mellomste har fått en del økonomisk hjelp og er den som har sost mest med utdanning. Jeg er yngst og har fått en del økonomisk hjelp. På den andre siden prøver jeg å gjøre det jeg kan i retur (male hus, avlaste med bestemor, rengjøring osv)

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.