|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?
Jepp. Og en annen ting.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Det er jo ingen tvil om at det optimale her er fleire aldersheimsplassar (nei, det er nødvendigvis ikkje sånn at alle demente i Noreg får plass på aldersheim, ganske enkelt fordi det er fullt!) og fleire tilsette per avdeling. Problemet er jo at dei aller aller fleste kommuner har eit så stramt budsjett, at det ikkje går. Eit alternativ er gjerne større overføringar frå staten, som er øyremerkte til omsorg for eldre, men staten er jo jamnt over ikkje veldig gira på å auke overføringar, og kommunene like lite glade i øyremerkte overføringar! (vil ikkje bli styrte av Oslo, for tenk!!)
![]() |
#3 |
Curlingkone
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Dette er vel lovlig så lenge personen selv godkjenner ordningen? Eller stemmer ikke dette?
![]() |
#4 |
Ser fremover!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg har ikke peiling eller noen mening om hvordan den skal se ut, hvem som skal sjekke, når man gjør hva osv. Synes bare ideen er god om noen klarer å finne løsningen.
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Dette er jeg mer enn skeptisk til, man skal ha et personvern selv om man er dement.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Min bestemor var sånn dement som stakk av. Hun kom seg helt vanvittig langt (hun satt seg på toget og gikk av på en vilkårlig stasjon). Løsningen ble jo å låse døra på sykehjemmet hun bodde til slutt. Det gikk jo utover ganske mange andre.
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Merke tenåringene sine og gjerne med sendere som registrerer andre tenåringer slik at man kan holde øye med hvem de oppholder seg sammen med.
![]() |
#8 |
Populærkulturjunkie
|
En viss forskjell på det vel Sitron? Det og ha en mulighet til å finne igjen folk som ikke kan ta vare på seg selv kontra det og finne igjen tenåringer som ikke vil bli funnet igjen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg tenker at dette blir et voldsomt definisjonsspørsmål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
Tja, forskjell og forskjell. Likheten blir at det sitter pårørende igjen med hjertet i halsen for om den man har mistet blir funnet igjen i live eller ikke. Den demente har muligens frosset ihjel i en grøft, tenåringen ligger muligens bak en kontainer, død etter overdose.
![]() |
#11 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?De hadde det i Legoland tidligere ... GPS-armbånd som markerte hvor barnet var inne på Legoland-området på et medfølgende kart.
![]() |
#12 |
interlektuell
![]() Sv: GPS-merking av demente?Først og fremst velger jeg å bruke betegnelsen person med demenssykdom fremfor dement. Diagnose er kun et aspekt ved en persons liv, og denne gruppen er like uensartet som andre grupper. Ut i fra egne erfaringer med å arbeide med personer som har denne diagnosen, kan svært mange klare seg greit hjemme lenge avhengig av tiltak rundt dem (tilpasset hjelp med praktiske gjøremål, tilsyn, tekniske hjelpemidler) og hvordan sykdommen utvikler seg hos den enkelte. Når personen begynner å stikke av eller "vandre" er min erfaring at vedkommende rykker raskt fram i sykehjemskøen (som personen som regel har ventet lenge i). Jeg er også skeptisk til GPS - i hvert fall før jeg får presentert hvordan dette skulle fungere, tildeling, oppfølging etc. Ellers finnes det jo enklere kognitive hjelpemidler som kanskje bør brukes i større utstrekning.
![]() |
#13 |
superbruker
|
![]() |
#15 |
weird
Ikke sant?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
interlektuell
![]() Sv: GPS-merking av demente?Kie er smart og velformulert.
![]() |
#17 |
weird
![]() Sv: GPS-merking av demente?Takk.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: GPS-merking av demente?Jeg er veldig skeptisk, men vet at jeg som pårørende til en dement som pleide å ta seg en tur veldig gjerne skulle kunnet spore vedkommende ...
![]() |
#19 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: GPS-merking av demente?Hvorfor skulle det være negativt? Jeg skjønner tanken om tingliggjøring, men hva da med at mennesker faktisk blir borte, skader seg, fryser, blir syke fordi de vandrer avsted og man ikke finner dem. Min gamle far er ikke helt pålitelig og jeg ville absolutt satt pris på at han ble funnet hurtigst mulig. Nærmest koste hva det koste vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Introvert optimist
|
Jeg skjønner veldig godt at du tenker sånn og selv om jeg ikke har opplevd slikt i min familie, ville jeg definitivt ha ønsket dette selv om det ble aktuelt.
![]() |
|
|