|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
By the Sea
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?
Dette har jeg lest andre si også i en tråd for lenge siden - men jeg husker ikke helt hva som ble sagt?
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du høres mer ut som en agnostiker, ikke en ateist.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg har vokst opp med søndagsskole, bedehus og tensing, og forsåvidt betraktet meg selv som kristen, uten at jeg har vært opptatt av hva som skjer etter døden. (Barne)troen var mer noe jeg kunne finne i støtte i her i dette livet. |
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror det ikke avhenger av tro først og fremst, men av personlighet og refleksjoner en har rundt livet og døden. Å ikke tro på et himmelrike, men heller se livet som en helhet her og nå kan like fullt være en trøst. Veldig mange gamle mennesker er trette av livet når de er gamle, uavhengig av religiøs tro. En kan finne trøst i at livet tar slutt også.
|
|
|
#5 |
|
Curlingkone
|
Jeg tror dette kan stemme for mange. Særlig eldre, men kan skjønne at det er vanskeligere å akseptere at man skal dø når man er ung. Særlig om det kommer ganske brått på. Om man er langvarig syk har man kanskje mer tid til å forberede seg.
|
|
|
#6 |
|
Curlingkone
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Ateisme er avledet av det greske uttrykket Atheos, som betyr "uten gud". Uttrykket betyr kort og godt at man ikke tror det finnes noen gud - eller guder, siden religiøse grekere ikke begrenset seg til å tro på én gud. Viktige filosofer som Demokrit og Epikur utviklet filosofiske systemer som fungerte helt fint uten noen guddommelige elementer.
|
|
|
#7 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Nei, jeg tror ikke det er verre for ateister å dø. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Men nå nevner jeg jo ikke religion spesifikt her, man kan jo ha tro på reinkarnasjon, på en åndeverden, altså at man i det hele tatt tror på at det finnes noe etterpå, fremfor at det ikke er noenting.
|
|
|
#9 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Men hva er forskjellen på å tro og å ha en religion? Jeg forstår at det trolig ikke finnes noen institusjon eller samfunn rundt det du tro på, men hvis man tenker ateisme vs tro er det vel ingen forskjell?
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Forskjellen er vel at man ikke tilhører noen bestemt religion? Jeg tror jo på endel, men har tilhører ingen som helst religion. Altså i forhold til det å tro men ikke kalle seg religiøs. Jeg føler ikke jeg kan kalle meg religiøs når jeg ikke har noen religion.
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror tanken på å kunne møte sine kjære avdøde igjen, og å kunne titte ned på sine etterlatte, kan være veldig trøstende i dødsskyggens dal. Men hvis man har avfunnet seg med at tiden er inne, tror jeg ikke det er noen forskjell. Da er det ens evne til å si at "sånn er det, og nå er det sånn" som avgjør.
|
|
|
#12 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?@Iset: Ok. Jeg vil nok kalle deg religiøs likevel.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hehe det får du bare gjøre, men blir det egentlig riktig når jeg ikke tilhører noen religion? Jeg synes det høres rart ut, hvertfall. Er jeg religiøs fordi jeg tror på gjenferd, feks?
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror det er langt mer personlighetsavhengig enn livssynsavhengig. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg har det akkurat som Teofelia. |
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Jeg tror at i mange tilfeller kan det være verre å dø for en som ikke tror på evig liv ja. Det høres fornuftig ut i utgangspunktet. |
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det "verre" å dø for en ateist?Teofelia sier det godt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
By the Sea
|
Ja, jeg tenker også at ateisme er 100% fravær av noe som helst tro på et liv etter døden og en åndeverden. Med én gang man åpner for noe mer, så er man vel en agnostiker og kan ikke klassifiseres som ateist.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
|
![]() |