|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Utrykket " å åndse"Jeg har hørt det men det ville vel ikke falt meg inn å bruke det nei. |
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Utrykket " å åndse"Jeg har aldri hørt det i betydningen tulle, men å åndse helt kommer av begrepet å være åndsfraværende, å ha drømmet seg bort, vært litt borte/fjern. Jeg har brukt det, og ser det ikke i sammenheng med Downs Syndrom eller betegnelsen mongo.
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Utrykket " å åndse"
Nja ... I Bergensregionen er det absolutt brukt som en avart fra åndssvak, iallfall da jeg vokste opp.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Hvis det som lille Ru skriver stemmer, at det i Bergensområdet blir brukt om å skape seg, tulle seg til så ser jeg linken til åndsvak. Men på østlandet har jeg aldri hørt den måten å bruke ordet på. Å åndse har jeg kun hørt bli brukt i betegnelsen være åndsfraværende.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Signerer. Men jeg hadde reagert som deg, jeg tror ikke jeg har hørt det uttrykket siden ungdomsskolen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Jeg kan si det i situasjoner hvor jeg ikke hører helt etter, og plutselig innser at noen f.eks. har stilt meg et spørsmål. Typ "Sorry, nå åndset jeg helt ut her". Så på Østlandet er nok det den vanligste måten å bruke ordet på i allefall.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Utrykket "å åndse"ånds- åndsere- åndsest |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Møllspist fletthurpe
|
jeg skjønner ikke at det skal være så ille egentlig..
|
|
|
#12 |
|
Teller ned
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Utrykket " å åndse"Har ikke hørt det brukt på mange år. Husker jeg brukte ordet på barneskolen,da som et ord for å være helt åndsfarværende/fjern.
|
|
|
#15 |
|
*_*
|
Sv: Utrykket " å åndse": peker på Glitters innlegg: Jeg bruker det ikke selv, men kan ikke se at det skal være noe som helst i veien med å kalle seg selv for åndsfraværende (som er det eneste jeg forbinder ordet med)?
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utrykket " å åndse"Det uttrykket har jeg aldri hørt før.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Sv: Utrykket " å åndse"Uten sammenlikning for øvrig, og ikke for å flåse bort tråden, men den fikk meg til å tenke på en venninne som var veldig forarget over September Whens sang om Bulimi, hun syntes det var et altfor alvorlig tema til å lage en sang om. Hun snakket om låta Bullet Me.
|
|
|
#18 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
|
|